سبک زندگیخواندنی

انواع دهانشویه و کاربرد آن برای بود بد دهان و پوسیدگی دندان

یکی از بهترین و مهم‌ترین مکمل ها در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان دهانشویه است. استفاده از این محلول بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها را از بین می برد و ظاهری زیبا و تمیز به دندان ها می بخشد و به صورت کلی از بیماری‌های لثه، دهان و دندان پیشگیری می کند.

دهانشویه ها انواع گوناگونی دارند که بسته به مواد تشکیل دهنده آنها برخی از آنها برای مشکلات دهان و دندان تاثیر فوق‌العاده ای دارند. در این مقاله از کارمادیو به تعریف دهانشویه، کاربرد انواع دهانشویه و مقایسه انواع دهانشویه می پردازیم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تعریف دهانشویه

دهانشویه نوعی محلول است که برای از بین بردن مواد غذایی لابه‌لای دندان ها و شستشوی دهان و دندان استفاده می شود. دهانشویه همچنین از تجمع پلاک پیشگیری می کند و با تمیز کردن مواد چسبنده که احتمالا حاوی جرم دندان و میکروب هستند از بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری بعمل می آورد.

انواع دهانشویه بر اساس کاربرد

دهانشویه ها بر اساس کاربرد در یک تقسیم بندی کلی دو نوع هستند.

دهانشویه بهداشتی برای بوی بد دهان

دهانشویه بهداشتی برای پاکسازی دهان و دندان از مواد غذایی که قبل و بعد از مسواک زدن لای دندان ها باقی می ماند کاربرد دارد و به صورت موقتی بوی بدن دهان را از بین می برد و باکتری های دهان را کاهش می دهد و طعمی تازه در دهان ایجاد می کند.

دهانشویه درمانی برای جلوگیری از پوسیدگی

دهانشویه های درمانی را بدون نسخه و با نسخه می توانید تهیه کنید. دهانشویه های درمانی علاوه بر داشتن محلول های بهداشتی ماده فعالی دارند که از دهان و دندان در مقابل آسیب ها و بیماری ها محافظت می کنند. همچنین دهانشویه های درمانی مورد تایید انجمن های دندانپزشکی ADA و FDA می باشند.

انواع دهانشویه

انواع دهانشویه

مواد فعالی که در انواع دهانشویه وجود دارند عبارتند از:

  • فلوراید
  • پراکسید
  • کلرهگزیدین
  • روغن ضروری
  • ستیل پیریدینیوم کلراید

5 نوع دهانشویه وجود دارد که به شرح زير می باشند.

1- دهانشویه ضد عفونی کننده برای بوی بد دهان

افرادی که به عفونت های دهان مبتلا هستند، دهانشویه ضدعفونی کننده که حاوی “کلرهگزیدین گلوکانات” می تواند اثرگذار باشد و از رشد باکتری ها در دهان فرد جلوگیری می کند. هر نوع دهانشویه ضدعفونی کننده ای به پیشگیری از بوی بد دهان و بهبود زخم های دهان کمک می کند.

ولی بهتر است که دهانشویه های ضدعفونی کننده را فقط برای مدتی کوتاه استفاده کنید چرا که استفاده طولانی مدت موجب تغییر رنگ دندان ها می شود.

2- دهانشویه فلورایدبرای جلوگیری از پوسیدگی دندان

فلوراید سدیم نوعی ماده شیمیایی است که با پوسیدگی دندان ها مبارزه می کند و دندان ها را محکم و بادوام می کند. فلوراید سدیم که یک ماده شیمیایی است بخشی از فرمول دهانشویه فلوراید است که وظیفه آن حفظ سلامت دندان‌ها می باشد.

از معایب دهانشویه فلوراید می توان به استفاده بیش از اندازه فلوراید در هنگام تولید اشاره کرد. فلوراید بیش از اندازه منجر به شکستگی استخوان ها و افزایش شکستگی ها می شود. فلوراید بعضی از مشکلات احتمالی تیروئید را تشدید می‌کند. چنانچه مقدار کمی فلوراید در این دهانشویه استفاده شود، فواید آن بیشتر خواهد بود.

3- دهانشویه طبیعی

بسیاری از افراد با مواد شیمیایی و الکل مشکل دارند بنابراین این افراد مواد طبیعی را ترجیح می دهند. از فلوراید یا الکل در فرمول دهانشویه طبیعی استفاده نمی شود‌. ولی می تواند فوایدی مانند دهانشویه های شیمیایی داشته باشد.

4- دهانشویه آرایشی

زمانی که به دنبال چیزی هستید که بوی دهان شما را تازه تر کند، انتخاب دهانشویه آرایشی بهترین و مناسب ترین گزینه است. اگر دهانشویه آرایشی را بلافاصله بعد از مسواک استفاده کنید، برای شستشوی ذرات ریز غذا عالی است. ولی نمی تواند میکروب ها را بکشد.

اکثر فرمول های تجاری دهانشویه های طبیعی حاوی نمک، روغن های ضروری، گیاهانی مثل سرخارگل، آلوئه ورا، نعناع و گل همیشه بهار است‌. دهانشویه های ملایم تر را می توانید در خانه تهیه کنید. مقداری جوش شیرین را به آب مقطر اضافه کنید و پس از مسواک زدن جهت شستشوی دهان خود استفاده کنید. کنی نمک دریایی هم می‌توانید به مخلوط جوش شیرین و آب مقطر اضافه کنید.

5- دهانشویه با نسخه پزشک

افرادی که به بیماری های لثه مبتلا هستند دهانشویه داروی جدی برای آنها به حساب می آید و استفاده از آن تنها برای تازه کردن نفس و خوشبویی دهان نیست. این نوع دهانشویه ها حاوی کلرهگزیدین و بسیار قوی در دوزهای تجویزی هستند. این گونه دهانشویه ها با کاهش تورم و خونریزی و التهاب لثه مبارزه می کنند.

زمان و دفعات استفاده از دهانشویه

توصیه دندان پزشکان این است که پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و در صورت نیاز از نخ دندان استفاده کنید. قبل از مصرف دهانشویه بهترین کار این است که دندان های شما تمیز و پاک باشند تا خاصیت جلوگیری کننده فلوراید حاصل شود.

در شستشوی دهان و دندان خود با انواع دهانشویه زیاده روی نکنید تا عوارض جانبی بوجود نیاید.

نحوه درست استفاده از دهانشویه

نحوه درست استفاده از دهانشویه

بسیاری از دندان پزشکان معتقدند که دوبار مسواک زدن به دندان ها در طول روز با خمیردندان های حاوی فلوراید کافی است؛ ولی چنانچه دندان های شما مستعد پوسیدگی هستند می توانید علاوه بر نخ دندان کشیدن و مسواک زدن، از دهانشویه های حاوی فلوراید نیز استفاده کنید.

دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن و دیگر مراقبت های دندان شود. بنابراین حتی اگر به توصیه دندان پزشک، از دهانشویه استفاده می کنید باید از روال مراقبت دهان و دندان خود همچنان پیروی کنید. برای استفاده از دهانشویه مدت زمان مناسبی آن را در دهان بچرخانید.

بیشتر دهانشویه ها باید حداقل تا یک دقیقه در دهان چرخیده شوند. مراحل مصرف دهانشویه به شرح زير مي باشد.

  • طبق دستور دندانپزشکی یا از مقدار تعیین شده روی برچسب یا بروشور آن استفاده کنید.
  • دهان خود را ببندید و دهانشویه را به خوبی درون دهان خود بچرخانید.
  • به هیچ عنوان دهانشویه را قورت ندهید زیرا فلوراید موجود در دهانشویه می تواند سمی باشد. پس از گذشت حدود یک دقیقه آن را با دقت از دهان به بیرون بریزید.
  • برای اینکه دندان ها و دهان از فلوراید نهایت استفاده را ببرند حداقل تا نیم ساعت از سیگار کشیدن، خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

سخن آخر

در این مقاله از کارمادیو با کاربرد انواع دهانشویه و مقایسه انواع دهانشویه به این نتیجه رسیدیم که انتخاب دهانشویه مناسب بستگی به نیاز شما از آن دارد. بعضی از افراد فقط برای رفع بوی بد دهان و دندان از دهانشویه استفاده می کنند ولی بعضی دیگر به کاربردهای درمانی دهانشویه نیاز دارند.

به کودکان زیر شش سال استفاده از دهانشویه توصیه نمی شود مگر توسط دندان پزشک تجویز شود. افراد سیگاری به دلیل بوی نامطبوع دهان بهتر است از این محلول استفاده کنند‌.

همچنین متخصصان دندانپزشکی که در بارداری، زنان باردار از دهانشویه ای که حاوی فلوراید و بدون الکل است برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان و تقویت مینای دندان می توانند استفاده کنند.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا