سلامتخواندنی

فرصت را از دست ندهید/ تا فصل این میوه تمام نشده آن را بخورید با تمام بیماری‌های کلیوی خداحافظی کنید

میوه‌ هایی مانند زغال اخته و گیلاس که سرشار از ویتامین‌های ‌ C و E هستند از محبوب‌ترین میوه‌ ها در فصل تابستان به شمار می ‌روند. زغال اخته از میوه ‌های گوشتی با رنگ قرمز تا طیف بنفش می ‌باشد که مزه آن ترش و شیرین بوده و در آب و هوای معتدل رشد می‌ کند. در این مقاله از سایت کارمادیو قصد داریم شما را بیشتر با خواص زغال اخته خوشمزه و درمانی آشنا کنیم.

۱: تقویت سیستم ایمنی بدن با زغال اخته

میوه زغال اخته مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارد که با عفونت در بخش‌ های مختلف بدن مبارزه می ‌کند. در واقع آنتی اکسیدان بدن را از تزریق آنتی بیوتیک بی‌نیاز می ‌کند و عوارض جانبی آنتی بیوتیک‌ها را به حداقل می‌رساند.
زغال اخته باعث می‌ شود بیماری‌ های زیادی در بدن دفع شود و سیستم ایمنی به میزان بسیار زیادی تقویت گردد. میوه زغال اخته حاوی مقدار بسیار زیادی فلاونوئیدها می‌ باشد که خواص ضد التهابی دارند. به همین دلیل مصرف زغال اخته تازه و یا خشک از بیماری‌ هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌ کند.

زغال اخته

۲: پیشگیری از بیماری‌ های قلبی

به دلیل وجود آنتی اکسیدان در زغال اخته کلسترول خون به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می ‌کند و میان کلسترول و تری گلیسیرید تعادل به وجود می ‌آید. مصرف این میوه خوشمزه از گرفتگی رگ ‌ها و تصلب شرایین جلوگیری به عمل می ‌آورد.
جالب است بدانید از معجزه ‌های مصرف زغال اخته حفاظت از بدن در مقابل حمله قلبی و سکته مغزی است. در نتیجه به منظور پیشگیری از افت ناگهانی و بیماری‌های قلبی مصرف این میوه توصیه می‌ گردد.

۳: تنظیم سطح قند خون با زغال اخته

یکی از بیماری‌ هایی که مصرف زغال اخته از آن جلوگیری می‌ کند بیماری دیابت می‌ باشد. مصرف مقداری زغال اخته از چاقی جلوگیری کرده و قند خون را به میزان زیادی تقویت می‌کند. جالب است بدانید این میوه اگر به صورت خشک مصرف شود جذب آن مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و افزایش کند‌تری از سطح قند خون را به دنبال دارد.
اگر این میوه را به صورت خشک مصرف می‌کنید باعث می ‌شود احساس سیری در بلند مدت را تجربه نمایید در نتیجه به کاهش اشتها و تناسب اندام کمک بیشتری می‌ کند. بنابراین مصرف این میوه برای افرادی که در معرض سرطان، بیماری ‌های قلبی و چاقی هستند به دلیل وجود فیبر و انواع ویتامین‌ ها و مواد معدنی بسیار مفید است.

۴: کاهش روند پیری

زغال اخته حاوی ترکیباتی است که از ابتلا به پیری پیشگیری کرده و آن را به تاخیر می ‌اندازد. برخی از این ترکیبات شامل آنتی اکسیدان‌ ها، فلاونول ها و آنتوسیانین ‌ها می باشند که روند پیری را بسیار کند می‌کنند و برای سایر اعضای داخلی بدن نیز مفید هستند. بنابراین برای جلوگیری از پیری زودرس و جوان ماندن زغال اخته یک گزینه فوق العاده است.

۵ : حفظ سلامت استخوان ‌ها

میوه زغال اخته سرشار از منیزیم، آهن، ویتامین کا و فسفر می باشد که برای سلامتی استخوان ‌ها تاثیر بسیار فوق العاده‌ای دارند. با توجه به ساختار یکسان زغال اخته و ساختار طبیعی استخوان مصرف این میوه موجب افزایش تراکم استخوان و بهبود عملکرد استخوان‌ ها برای سال ‌های متمادی می ‌شود.

۶: حفظ سلامت کبد با زغال اخته

یکی از فواید زغال اخته برای سلامتی کبد می ‌باشد. زغال اخته سرشار از ویتامین c می ‌باشد که در متابولیزه کردن کبد نقش اساسی دارد. در نتیجه مصرف این میوه برای افرادی که کبد چرب دارند به شدت توصیه می ‌شود.
زغال اخته حاوی گلوتاتیون بسیاری است که در فرایند سم زدایی کبد بسیار موثر است. همچنین وجود کیلاسیون- پرو آنتوسیانیدین ها در حذف فلزات و داروهای سمی توسط کبد نقش بسیار موثری دارند.
آب میوه زغال اخته به دلیل وجود آنتی اکسیدان ‌های قوی، ترکیبات آسیب رسان به سلول‌های کبد را خنثی کرده و از کبد در برابر رادیکال ‌های آزاد مقاومت می‌ کند.

۷: تقویت حافظه

مصرف زغال اخته به صورت تازه و خشک به بهبود عملکرد مغز کمک بسیار زیادی می ‌کند. این میوه همچنین به بیماری‌ های شناختی مرتبط با مغز مانند آلزایمر که با افزایش سن رخ می‌دهند نیز مقابله می‌کند.
بر اساس مطالعات پزشکی مصرف زغال اخته به بهبود سیستم عصبی منجر و به بیماری ‌هایی مانند پارکینسون کمک زیادی می‌کند. این مسئله به دلیل وجود فلاونوئیدها در میوه زغال اخته می ‌باشد.
اگر با افزایش سن نگران زوال عقل و بیماری‌ هایی مانند آلزایمر هستید برای پیشگیری مصرف میوه زغال اخته یکی از راه‌ های موثر و مفید می ‌باشد. در مطالعات اخیر مشاهده شده است که افرادی که میوه‌ زغال اخته را مصرف می‌کنند پس از ۶ ماه از حافظه بهتری برخوردار گشته‌اند.

 زغال اخته

۸: درخشانی پوست با زغال اخته

وجود ویتامین c در زغال اخته به تولید کلاژن کمک بسیار زیادی می‌کند. مصرف روزانه یک فنجان قهوه زغال اخته به حفظ سلامت پوست و تقویت بافت آن کمک بسیار زیادی می‌ کند.
وجود آنتی اکسیدان‌ها در ساختار زغال اخته به جلوگیری از چین و چروک در پوست کمک کرده و ساختار پوست را در برابر رادیکال‌ های آزاد حفظ می‌ کند. بنابراین مصرف دمنوش زغال اخته به شما کمک می‌ کند پوستی صاف‌تر و سالم‌ تر از همیشه داشته باشید.

۹: درمان کلیه با زغال اخته

یکی از مزایای میوه زغال اخته دفع سنگ کلیه است زیرا دارای خواصی است که سموم را از طریق ادرار دفع کرده و ادرار را اسیدی تر می ‌کند. مصرف زغال اخته در دفع سنگ کلیه مخصوصاً سنگ‌ های کلسیمی بسیار موثر است. همچنین مصرف این میوه در رفع بوی بد ادرار مفید می ‌باشد.

۱۰ : ذغال اخته به عنوان تب بر

یکی دیگر از حواس زغال اخته که محبوبیت آن را چند برابر می ‌کند تب بر بودن این میوه تابستانی است. طعم ترش ذغال اخته باعث قبض شده و در نتیجه یک تب بر قوی به شمار می رود.

۱۱: حفظ تناسب اندام و کمک به دستگاه گوارش

به طور رایج یکی از علت‌ های اصلی افزایش وزن مصرف کالری زیاد هضم نشدن آن توسط دستگاه گوارش می‌ باشد. زغال اخته به جذب راحت‌تر غذا کمک بسیار زیادی می‌کند.
میوه زغال اخته به مقدار زیادی پکتین دارد که در دفع ترکیبات سمی و بیماری‌های مرتبط با آن بسیار عملکرد خوبی دارد. از دیگر خواص زغال اخته خاصیت ضد التهابی است که در رفع اختلالات روده مفید می‌باشد.
میوه زغال اخته به دلیل قابض بودن در درمان اسهال و وبا بسیار اثرگذار است و ناراحتی‌ روده و دل پیچه را آرام می‌ کند. از زمان قدیم تاکنون در اروپا از زغال اخته به عنوان ضد اسهال استفاده شده است.

جمع بندی

به کزارش کارمادیو، میوه زغال اخته یکی از میوه‌های با خواص درمانی بسیار زیاد است که در طیف رنگی قرمز تا بنفش، مزه ای ترش و شیرینی دارد. این میوه در درمان بیماری‌ های کلیوی، دیابت، اختلالات گوارشی، کبد چرب و درمان چاقی موثر است.
رفع عفونت ادراری، پیشگیری از سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع کم خونی و افزایش تراکم استخوان از دیگر دلایلی هستند که واجب است شما مصرف این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

3.6/5 - (18 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوثر
7 ماه قبل

با سلام و تحیت
بنازم به قدرت خدای متعال که چنین نعمتهای ارزشمندی آفریده تا انسانها از آنها استفاده کرده و بهره ها ببرند.
سبحان الله
خداوند متعال را شاکریم بابت نعمتهای بیشمار.
ولله الحمد

نصیری
7 ماه قبل

آرزو داریم از این میوها بخریم ولی پول میخواد؟

دکمه بازگشت به بالا