خواندنی

لیست رسانه های اصلاح طلب و اصول گرا (سایت ها + روزنامه ها)

زمانی که دنیای رسانه‌ای برای تمام مردم معنا و مفهوم خاصی پیدا کرد، پای تمام جریان‌های سیاسی و اجتماعی نیز به این حوزه باز شد و حالا این جریان‌ها در بستری تحت عنوان رسانه‌های سایبری و چاپی به اطلاع رسانی و خبررسانی می‌پردازند.

اما دلیل موج عظیمی که به سمت رسانه‌های مجازی شکل گرفته است، به زیر پا گذاشتن خط قرمزهایی باز می‌گردد که در رسانه‌های چاپی هم چون روزنامه‌ها امکان‌پذیر نبود.

بنابراین، با شناخت لیست رسانه‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید جریان‌های سیاسی که در دنیای رسانه حاکم است را بیشتر و بهتر درک کنید. در این مطلب که توسط کارمادیو تهیه شده است سعی کرده این تا رسانه های اصلاح طلب و اصول گرا را به شما معرفی نماییم.

لیست خبرگزاری‌ های اصلاح طلب و اصول گرا

1.خبرگزاری مهر

این خبرگزار وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و از هر جهت می‌توان آن را به جریان‌های سیاسی متعادل و سنتی اصول‌گرا نسبت داد.

2. خبرگزاری ایسنا

این خبرگزاری نیز به جهاد دانشگاهی وابسته است و در عرصه مجازی یکی از رسانه‌های برجسته و مورد توجه محسوب می‌شود. درست است که در اکثر مواقع در تلاش است تا بی طرف نشان داده شود، اما اگر خبرهای این خبرگزاری را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که از چهره‌های سنتی اصول‌گرایان و معتدل اصلاح طلب حمایت نموده است.

3. خبرگزاری ایرنا

در طول سال‌های 87 و 88 ما شاهد حمایت برجسته ایرنا از دولت بودیم، اما اخیرا رابطه خود را با دیگر اصول‌گرایان به خصوص افرادی که منتقد دولت نیستند، بهبود بخشیده است.

4. خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری بعدی در لیست رسانه‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا به ایلنا تعلق می‌گیرد. این خبرگزاری مهم وابسته به طیف اصلاح طلبان است. در طول تمام سال‌های فعالیت خود سعی کرده است تا اخبار خود را حول جبهه سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی و سایر چهره‌های اصول‌گرای منتقد نگاه دارد و از این حیث تفاوت فاحشی با سایر خبرگزاری‌ها دارد.

لیست سایت های خبری اصلاح طلب و اصول گرا

دنیای سایت‌های خبری در مقایسه با خبرگزاری‌ بسیار متفاوت است، در واقع می‌توانیم نفوذ افکار جریان‌های سیاسی را در این سایت‌ها بیشتر ببینیم و احساس کنیم. در این سایت‌های خبری، آزادی بیان افکار و نظرات اشخاص و گروه‌های سیاسی به چشم می‌خورد، چرا که این سایت‌ها متعلق به افراد و جریان‌ها می‌باشند.

1.سایت تابناک

اخیرا سرویس‌های جدیدی در حوزه اجتماعی و ورزشی به این وب سایت اضافه شده است و همین موضوع نفوذ این سایت را در میان کاربران اینترنتی بیشتر و بیشتر کرده است.

سایت تابناک با اصول‌گرایان منتقد ارتباط خوبی دارد و تمرکز اخبار خود را بیش از هر چیزی روی این جریان سیاسی قرار داده است. اما اگر بخواهیم آن را با سایت خبری عصر ایران مقایسه کنیم، از این حیث در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

2. سایت عصر ایران

در لیست رسانه‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا می‌توانیم به سایت عصر ایران اشاره کنیم. این سایت خبری مقام بیست و دومین سایت پربازدید داخل کشور را از آن خود کرده است. در زمان دولت احمدی نژاد، عصر ایران از رویکرد اصلاح طلبانه خود به طور چشمگیری فاصله گرفت و به این ترتیب برخلاف برخی از وب سایت‌های مشابه، مشمول قانون فیلتر نشد.

عصر ایران با راه اندازی زبان عربی در سایت خود نیز در میان رسانه‌های عرب زبان نفوذ چشمگیری به دست آورده است. در واقع اعراب برای دستیابی به آخرین اخبار مربوط به کشور ایران، به سراغ این وب سایت می‌روند.

سایت عصر ایران عمدتا اخبار اصول‌گرایان منتقد و همچنین برخی از چهره‌های اصلاح طلب متعادل را پوشش می‌دهد.

3. آفتاب نیوز

آفتاب نیوز سایت خبری است که به اردوگاه اصلاح طلبان تعلق دارد و روی طیف کارگزاران سازندگی متمرکز است. در واقع آفتاب را می‌توان یک سایت خبری مهم تلقی کرد که به حزب اعتدال توسعه وابسته است و از سایت‌های نزدیک به دولت به شمار می‌رود.

به ندرت می‌توان آفتاب نیوز را در میان سایت هایی مشاهده کرد که در یک حوزه خاص پیشتاز می‌شوند و جریان سازی می‌کنند.

4. رجا نیوز

اگر بخواهیم در لیست رسانه‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا به مهمترین سایت خبری حامی دولت اشاره کنیم، آن سایت چیزی جز رجانیوز نیست. از جمله مهمترین دستورکارهای این سایت خبری به چهره‌های اصلاح طلب و نزدیک به هاشمی و همچنین افشاگری علیه جریان سبز بر می‌گردد.

5. فردا نیوز

این سایت، اخبار اصول‌گرایان منتقد و برخی اصلاح طلبان متعادل را پوشش می‌دهد و یکی از سایت‌های معتبر فارسی محسوب می‌گردد.

6. سایت جهان نیوز

ما در این سایت اخبار متمرکز بر برخی چهرهای اصول‌گرای منتقد را با تمرکز چشمگیری مشاهده می‌کنیم. جهان نیوز به شدت مخالف جریان سبز و برخی از اصلاح طلبان و چهره‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است. این سایت بیشتر در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و عمومی سیاسی به دولت انتقاد می‌کند.

7. سایت شفاف و فرارو

این دو سایت به جریان اصول‌گرایان منتقد وابسته هستند که هم چنین اخبار جریان‌های سیاسی اصلاح طلب معتدل را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند.

8. آینده نیوز

تمرکز اصلی این سایت روی اخبار اصول‌گرایان منتقد و لایه‌های مختلف اصلاح طلب است و می‌توان آن را جزو وب سایت‌های منتقد دولت نیز دانست.

9. دیپلماسی ایرانی

این وب سایت در لیست رسانه‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا، در عرصه دیپلماسی و بین المللی فعالیت چشمگیری دارد و خبرهای جریان‌های اصلاح طلب را پوشش می‌دهد.

10 بهار نیوز

روزنامه بهار با این وب سایت ارتباط مستقیم ندارد. در واقع این یک سایت اصلاح طلب کلاسیک است که مخاطبان همین حوزه را به خود جلب نموده است.

11. سلام نو

بیشتر از چند ماه از این سایت خبری اصلاح طلب نمی گذرد، اما در همین مدت کوتاه با اخبار منابع آگاه و معتبر خود، خبررسانی سریع و همچنین انتشار نظرات و مطالب مورد علاقه مخاطبانش، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این فعالیت چشمگیر به حدی بوده است که روزنامه کیهان به چند تحلیل و خبر سایت سلام نو واکنش نشان داده است.

12. روز نو

روز نو از وب سایت‌های باسابقه به شمار می‌رود که به دلیل خبررسانی سریع و استفاده از منابع آگاه خود، مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. روز نو یک وب سایت اصلاح طلب و هم چنين نزدیک به دولت به شمار می آید.

13. جمهوریت

به طور کلی این سایت متعلق و وابسته به جریان سیاسی خاصی نیست، اما می توان مشاهده کرد که بیشتر اخبار اصلاح طلبان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

14. رسالت

روزنامه رسالت یک پایگاه خبری اصولگرا می باشد و حامی این جریان سیاسی می باشد. در حال حاضر مهندس سید مرتضی نبوی مدیرمسوول روزنامه رسالت است.

15. کیهان

روزنامه کیهان یک خبرگزاری وابسته به جریان سیاسی اصولگرایان می باشد و از اصلی ترین رسانه های حامی اصولگرایان و منتقد اصلاح طلبان می باشد. حسين شريعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان می باشد.

16. فرهیختگان

این روزنامه نیز روزنامه مرتبط با اصولگرایان می باشد.

17. جام جم

روزنامه جام جم، رسانه اصولگرا می باشد.

18. جوان

روزنامه جوان رسانه اصولگرایان می باشد.

19. تسنیم

خبرگزاری تسنیم یکی از اصلی ترین رسانه های اصولگرایان می باشد. مدیرعامل این رسانه مجید قلی‌زاده می باشد.

20. وطن امروز

پایگاه خبری وطن امروز یک رسانه اصولگرا می باشد.

21. فارس

خبرگزاری فارس یک رسانه اصولگرا می باشد. این رسانه از اصلی ترین رسانه های اصولگرایان می باشد.

22. سازندگی

روزنامه سازندگی یک رسانه اصلاح طلب می باشد.

23. شرق

روزنامه شرق یک رسانه اصلاح طلب است.

24. اعتماد

روزنامه اعتماد یک رسانه اصلاح طلب می باشد.

25. اطلاعات

روزنامه اطلاعات رسانه اصلاح طلب است. صاحب امتیاز روزنامه اطلاعات دکترسید عباس صالحی می باشد.

26. ایران

روزنامه ایران یک رسانه اصلاح طلب است.

27. آرمان امروز

آرمان امروز یک رسانه اصلاح طلب است.

28. ابتکار

روزنامه ابتکار یک رسانه اصلاح طلب می باشد.

 

کلام آخر

با شناخت کامل لیست رسانه‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا می توانید بهتر اخبار هر وب سایت و خبرگزاری را درک کنید و دریابید که از چه نگاه و دیدگاهی به موضوع پرداخته شده است.

در حال حاضر چهار جریان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند: حامی دولت، اصول‌گرای سنتی، اصلاح طلبان سنتی، اصول‌گرای منتقد و اصلاح طلبان معتدل.

اصول‌گرایان سنتی و اصلاح طلب سنتی در این حوزه فعالیت کمتری دارند و از این رو مشاهده می‌کنیم که اکثریت سایت‌ها روی اخبار مربوط به اصول‌گرایان منتقد، اصلاح طلب معتدل و حامیان دولت متمرکز شده‌اند.

در صورتی که توضیحات یک رسانه به اشتباه درج شده است و یا رسانه ای در این لیست نمی باشد، لطفا در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

 

 

3.3/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیان
6 ماه قبل

عجب رسانه هایی !! وابستگی در همه شون موج میزنه… البته انتظاری بیشتر ازین نیست.. هیچ کدوم ارزش دیدن هم ندارن..

دکمه بازگشت به بالا