سبک زندگی

اگر می خواهید خواب راحتی داشته باشید این مواد خوراکی را میل کنید

اختلال خواب به شکل‌ های مختلفی از کم خوابی تا مشکل در به خواب رفتن خود را نشان می‌ دهد که یکی از روش‌ های طبیعی برای برطرف کردن این اختلال مصرف غذاهای مناسبی است که در افزایش کیفیت خواب نقش موثری دارند. بنابراین لازم در این مطلب از کارمادیو ما را همراهی کنید تا چند مورد از این خوراکی‌ ها را به شما معرفی کنیم.

مواد مغذی که کیفیت خواب را بهبود می بخشد

دریافت برخی مواد غذایی نظیر ویتامین‌ های گروه ب و عناصری مانند منیزیم و زینک یا همان روی موجود در آجیل‌ ها و حبوبات در کیفیت خواب تاثیر بسزایی دارد. همچنین یک مطالعه نشان داد که اگر ۲۰ درصد از کل کالری مصرفی ما شامل پروتئین باشد بر کیفیت خواب و بهبود مشکلات مرتبط با آن تاثیر مثبتی خواهد داشت. حال در زیر موادی که بر بهبود کیفیت خواب تاثیر می‌ گذارند را  به شما معرفی می‌ کنیم.

کربوهیدرات‌ ها و افزایش کیفیت خواب

کربوهیدرات‌ هایی که از مواد غذایی سالم و پرفیبر نظیر غلات کامل میوه‌ های تازه و سبزیجات دریافت می‌ شوند بر کیفیت خواب ما تاثیر مثبتی دارند اما مصرف قند و شکر خالص سبب خواب آلودگی بیش از حد می گردد.

نقش مثبت اسید چرب امگا ۳ در کیفیت خواب

اسید مگا ۳ در مواد خوراکی مانند ماهی، آجیل‌ ها و دانه‌ ها، روغن‌ های گیاهی و سبزیجاتی که دارای گلبرگ‌ های سبز هستند وجود دارد و مصرف این مواد خوراکی باعث جذب امگا ۳ و ارتقای کیفیت خواب و تنظیم ریتم شبانه روزی آن می‌ شود.

مواد پروتئینی و بهبود کیفیت خواب

استفاده کافی از مواد خوراکی پروتئینی در کیفیت خواب نقش مثبتی دارد و از آنجایی که خواب مطلوب بین ۷ تا ۹ ساعت در شب است، مطالعات نشان داده است که مصرف پروتئین کیفیت این مدت خواب را ارتقاء می‌ بخشد.

ویتامین‌های گروه ب و تاثیر آنها بر کیفیت خواب

ویتامین‌ های گروه ب به عنوان موثرترین ویتامین‌ ها بر کیفیت خواب شناخته می‌ شوند در واقع ویتامین B1 الگوهای خواب را تنظیم می‌ کند، ویتامین B 9  کیفیت خواب را بهبود می‌ بخشد و ویتامین B12   در تنظیم ریتم شبانه روزی خواب موثر است که همه این ویتامین‌ ها را می‌ توان در سبزیجات محصولات لبنی گوشت و غلات میوه‌ ها دریافت کرد.

تنظیم برنامه خواب به کمک مصرف مواد خوراکی دارای منیزیم

منیزیم که یک ماده معدنی بسیار مفید و تاثیرگذار بر کیفیت خواب است در غذاهایی مانند آجیل‌ ها، لوبیا و سبزیجات بر موجود است و استفاده کافی از این عنصر به تنظیم برنامه خواب و تولید ملاتونین کمک بسزایی می‌ کند.

عنصر روی و خواب در کودکان

عنصر روی در حبوبات،  آجیل‌ها و…یافت می‌ شود و تحقیقات بر روی کودکان نشان می‌ دهد که سطح پایین این عنصر در بدن باعث مشکلات مربوط به خواب در این گروه سنی می شود.

خواب و ارتباط آن با تریپتوفان

تریپتوفان در بسیاری از غذاها مانند مرغ و ماهی و حتی غلات و دانه‌ های موجود است و کمبود این اسید آمینه باعث اختلالات مربوط به خواب و مقدار کافی  آن در بدن باعث تنظیم خواب می‌ گردد.

مواد خوراکی که باعث اختلال در خواب و بی خوابی می‌گردد

مواد خوراکی که باعث اختلال در خواب و بی خوابی می‌گردد

زیاده روی در مصرف بسیاری از مواد غذایی باعث مشکلات مربوط به خواب مانند، اختلال در خوابیدن می‌ شود و می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

غذاهای تند و ادویه دا

از جمله مواد غذایی که باعث سوء هاضمه و ناراحتی‌ های گوارشی و  رفلاکس معده شده و در نتیجه اختلالات خواب را ایجاد می‌ کنند غذاهای تند و ادویه جات هستند بنابراین اگر مشکلات خواب دارید سعی کنید از این غذاها زیاد استفاده نکنید.

مصرف شکلات در شب

در شکلات کافئین  فراوان یافت می‌ شود که این ماده دارای کافئین بالایی است و باعث افزایش انرژی و کاهش خواب می‌ شود مصرف شکلات در شب خودداری کنید.

پیتزا

پیتزا یک غذای بسیار خوشمزه و محبوب است اما در ترکیب آن کربوهیدرات‌ ها و چربی‌ های اشباع شده فراوانی وجود دارد که باعث کند شدن هضم غذا می‌ گردد و ممکن است باعث التهاب و رفلاکس معده گردد که این دو عامل از جمله مواردی هستند که باعث اختلال در خواب می‌ شود.

مصرف کافئین، قهوه و ترکیبات آن

مواد خوراکی که کافئین زیادی دارند، مانند انواع نوشابه‌ ها قهوه و فرآورده‌ های ترکیب شده از قهوه، به دلیل افزایش انرژی، باعث کاهش خواب می‌ شود. بنابراین اگر می‌ خواهید از این مواد خوراکی استفاده کنید بهتر است حدود ۶ تا ۸ ساعت قبل از خواب آنها را مصرف کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب ویتامین های و دیگر مواد معدنی و عناصری  که باعث بهبود خواب ما می‌ شوند را نام بردیم و نیز مواد خوراکی که مصرف آنها  مشکلات مربوط به خواب را برای ما به همراه خواهد داشت را ذکر کردیم. در پایان توصیه می‌ شود مطلب ۱۳ خاصیت شگفت‌ انگیز شکلات تلخ برای سلامت را مطالعه کنید تا با کمک آن خواص شکلات تلخ را بشناسید. 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا