سبک زندگیخواندنی

از بین بردن لکه زنگ زدگی روی لباس و وسایل

از جمله مشکلات رایجی که ممکن است برای هر کدام از شما به دلیل استفاده از گیره لباس یا بند رخت و صفحه گاز، سینک و یا یک وسیله آهنی که روی فرش کشیده می شود به جا ماندن لکه های قهوه ای یا قرمز زنگ زدگی است که حسابی ما را نگران می کند.

این لکه های چموش علاوه بر اینکه زیبایی سطوح و وسایل را خدشه دار می کنند بلکه موجب تجمع ویروس ها و باکتری ها می شوند. در این مقاله از کارمادیو در مورد پاک کردن لکه رنگ زدگی از روی لباس، فرش و سطوح غیر شستشو راهکارهای لازم را به شما ارائه می دهیم تا با آسانی این لکه ها را از بین ببرید بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چگونگی ایجاد زنگ زدگی

زنگ زدگی از ترکیب رطوبت هوا، آهن و اکسیژن بوجود می آید که در نتیجه آن به لوازم فلزی آسیب وارد می شود ولی آب تقصیری ندارد بلکه رطوبت هوا با آهن و اکسیژن ترکیب می شود و زنگ زدگی را به وجود می آورد. این مشکل در لوازم فلزی مثل سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی، گاز و حتی فرش و لباس مشاهده می شود.

روش های صنعتی زیادی جهت پاک کردن زنگ زدگی وجود دارد ولی معمولا روش های خانگی تاثیر بیشتری دارند و برای محیط زیست هم مضر نیستند. در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا روش های پاک کردن زنگ زدگی از روی سطوح گوناگون شرح بدهیم.

روش پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی لوازم، لباس و فرش

یکی از مشکلات متداول روی سطوح فلزی و پارچه ای زنگ زدگی است که موجب می شود لوازم، لباس ها و فرش آسیب ببینند و زیبایی شان را از دست بدهند. روش های بسیاری برای از بین بردن زنگ زدگی این وسایل وجود دارد. در ادامه این مطلب این راهکارها را می خوانید.

 روش پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی اجاق گاز

برای محو کردن لکه زنگ زدگی از روی لوازم فلزی مثل صفحه اجاق گاز و مایکروویو از سرکه و جوش شیرین یا نوشابه استفاده کنید‌. برای انجام این کار ابتدا سطح زنگ زده را با استفاده از یک اسکاچ نیمه زبر تمیز کنید و سپس کمی سرکه را با جوش شیرین و مقداری مایع ظرفشویی ترکیب کنید و با کمک یک اسکاچ روی سطح زنگ زدگی بکشید تا کم رنگ شود.

همچنین نوشابه به دلیل خاصیت اسیدی خود می تواند این لکه ها را از بین ببرد. قبل از استفاده از نوشابه ابتدا روی سطح زنگ زده سمباده بکشید تا زنگ زدگی ها پاک شوند و بعد محل مورد نظر را با اسپری های رنگ موجود در بازار، آن را رنگ بزنید.پس از گذشت 48 ساعت می توانید از گاز یا مایکروویو خود استفاده کنید.

روش پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی سرامیک و کاشی

روش پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی سرامیک و کاشی

از آنجایی که فضای حمام مرطوب است احتمال زنگ زدگی در کاشی و سرامیک های حمام و آشپزخانه وجود دارد. اکثر این لکه ها به علت وجود وسایل فلزی مثل پایه های کابینت بوجود می آیند. کاشی ها و سرامیک ها بافت ظریفی دارند بنابراین برای تمیز کردن لکه زنگ زدگی از روی آنها از نمک و لیمو استفاده کنید.

برای انجام این ترفند، ابتدا روی لکه کاشی و سرامیک آبلیمو بریزید و سپس روی آن نمک بپاشید و چهار ساعت زمان دهید روی آن بماند و در آخر آن را با آب بشویید یا با کمک یک دستمال میکروفایبر تمیز کنید.

روش پاک کردن لکه زنگ زدگی از سینک ظرفشویی

برای از بین بردن لکه های زنگ زدگی سینک ظرفشویی از جوش شیرین کمک بگیرید. برای انجام این کار جوش شیرین را ابتدا به صورت خمیر در آورید و روی نواحی زنگ زده سینک ظرفشویی پهن کنید بعد از گذشت حدود یک ساعت با استفاده از اسکاچ سیمی زبر محل را بسابید و سپس سینک را بشویید.

یکی دیگر از مواردی می تواند در از بین بردن زنگ زدگی سینک ظرفشویی موثر باشد نوشابه است. برای استفاده از نوشابه در این مورد ابتدا در چاه سینک ظرفشویی را باز کنید و درون آن نوشابه بریزید و چند ساعت اجازه دهید تا خوب جذب شود سپس قسمت های زنگ زدگی را بسابید و با آب بشویید.

نحوه پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی لباس

نحوه پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی لباس با استفاده از سرکه

برای پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی لباس با سرکه کافی است کمی سرکه روی لکه بریزید سپس یک پارچه تمیز و خشک روی آن بکشید این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه کم رنگ شود بعد از کم رنگ شدن لکه لباس را با استفاده از مواد شوینده و آب بشویید تا بوی نامطبوع سرکه از بیم برود. استفاده از سرکه برای پاک کردن لکه زنگ زدگی روی لباس گزینه ای اقتصادی و موثر است.

نحوه پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی لباس با استفاده از نمک و آبلیمو

احتمالا شما هم پس از خشک شدن لباس ها روی بند رخت، متوجه لکه های زنگ زدگی روی لباس شده اید در این حالت با استفاده از نمک و آبلیمو به آسانی می توانید لکه زنگ زدگی روی لباس را از بین ببرید. برای انجام این کار ابتدا مقداری نمک را در آب ولرم حل کنید و کمی آبلیمو تازه به این محلول اضافه کنید.

در مرحله بعدی قسمتی از لباس که لکه زنگ زدگی دارد را به مدت نیم ساعت داخل این ترکیب بگذارید و در نهایت لباس را شستشو دهید و در مجاورت آفتاب قرار دهید تا ببینید لکه چگونه از بین می رود.

اگر در خانه لیموترش داشتید بهتر است مقداری نمک روی لیموترش بپاشید و به صورت مستقیم به مدت نیم ساعت روی لکه زنگ زدگی قرار دهید و در نهایت با آب و مواد شوینده بشویید و در مجاورت آفتاب خشک کنید.

نحوه پاک کردن لکه از روی لباس با استفاده از جوش شیرین

موثرترین روش برای از بین بردن لکه زنگ زدگی روی لباس استفاده از جوش شیرین است. برای انجام این کار مقداری جوش شیرین را به آب اضافه کنید و با کمک یک پارچه تمیز و خشک آن را به این محلول آغشته کنید و روی لباس بمالید برای اینکه نتیجه مطلوبی بدست آید می توانید مقداری آبلیمو هم به آن اضافه کنید و سپس چهار تا پنج ساعت صبر کنید تا لکه ها کمرنگ شوند سپس لباس را با مواد شوینده و آب بشویید.

نکات تکمیلی پیرامون پاک کردن لکه های زنگ زدگی از روی لباس

  • از آب سرد یا ولرم استفاده کنید چرا که آب گرم موجب می شود لکه ها روی لباس باقی بمانند. آب گرم برای از بین بردن لکه های چربی و روغن مناسب است.
  • برای محو کردن لکه های زنگ زدگی از صابون استفاده نکنید چرا که صابون باعث ماندگاری لکه های زنگ زدگی می شود.
  • برای استفاده کردن از روش های خانگی یا لکه برهای شیمیایی حتما از پشت لباس کار را شروع کنید تا مانع پخش شدن لکه ها روی لباس شوید‌.
  • چنانچه روی یکی از لباس های ظریف و گران قیمت سما لکه زنگ زدگی ایجاد شد حتما به خشکشویی مراجعه کنید تا بدون اینکه به بافت لباس آسیبی وارد شود لکه های زنگ زدگی از بین بروند.
  • زمانی که تصمیم دارید پارچه یا پنبه آغشته به لکه بر را روی لباس بکشید به صورت ضربه ای این کار را انجام دهید. به هیچ عنوان پارچه یا پنبه ای که به ترکیبات لکه بر آغشته شده اند را روی لباس نکشید چرا که این کار به بافت لباس آسیب وارد می کند.

روش پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی فرش

یکی از علت های ایجاد زنگ زدگی روی فرش پایه های فلزی گلدان ها، مبلمان و ‌‌… است. چنانچه این پایه ها مرطوب شوند موجب ایجاد لکه زنگ زدگی روی فرش می شوند بنابراین لازم است منبع این مشکل را شناسایی کنید.

اگر قسمتی از گلدان، مبلمان و یا هر گونه وسایل دیگری باعث زنگ زدگی روی فرش شد آن را در جای دیگری بگذرید و از یک پوشش مخصوص پایه های مبل یا ورقه استفاده کنید. حال شما را با دو روش برای لکه زنگ زدگی از روی فرش آشنا می کنیم.

روش اول

اگر لکه زنگ زدگی روی فرش خیلی پررنگ بود ابتدا آن را با یک چاقو به آرامی بتراشید و با کمک جارو برقی ذرات تراشیده زنگ آهن را جمع کنید یک اسفنج را به صابون آغشته کنید و روی محل مورد نظر بکشید و اجازه دهید این اسفنج به مدت پنج دقیقه روی لکه بماند.

در مرحله بعدی یک الی یک و نیم قاشق غذاخوری آمونیاک را در دو فنجان آب حل کنید و اسفنج را درون این محلول قرار دهید و روی لکه بکشید و به مدت پنج دقیقه روی لکه قرار دهید برای پاک کردن لکه های به جا مانده زنگ زدگی سرکه، آبلیمو و نمک را با هم ترکیب کنید و یک دستمال تمیز را به این محلول دست ساز آغشته کنید و به مدت پنج دقیقه روی لکه قرار دهید.

در آخر یک حوله مرطوب را روی لکه بکشید تا اثری از صابون، نمک و سرکه و لکه باقی نماند. چنانچه لکه با این روش ها از بین نرفت باید از مایع پاک کننده زنگ آهن کمک بگیرید.

روش دوم

اگر لکه زنگ زدگی روی فرش کمرنگ بود می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

کمی نمک روی لکه زنگ زدگی بپاشید و یک پارچه کتانی تمیز را به سرکه آغشته کنید و آنقدر فشار دهید تا سرکه اضافی آن خارج شود سپس پارچه را به مدت نیم ساعت روی لکه بگذارید.

پس از گذشت نیم ساعت پارچه کاملا تمیزی بردارید و این کار را تا جایی ادامه دهید که ذرات زنگ زدگی کاملا به پارچه جذب شوند و لکه از بین برود.

سخن آخر

پاک کردن لکه زنگ زدگی از روی لوازم، لباس و فرش به روش های صحیح و مناسب نیاز دارد. در این مقاله از کارمادیو روش های خانگی و موثر را برای هر کدام جداگانه شرح دادیم. در این روش ها معمولا با استفاده از نمک، آبلیمو، سرکه، جوش شیرین و موادی از این قبیل استفاده می شود.

اگر شما هم به هر دلیلی وسایل یا لباستان به لکه زنگ زدگی آلوده شد با استفاده از ترفندهایی که در این مقاله به شما ارائه دادیم لک‌های زنگ زدگی چموش را از بین ببرید. مقالاتی مثل 14 جادوی شگفت انگیز خمیردندان در خانه داری که نمی دانستید! و همچنین راهکارهای خانگی ساده برای تمیز کردن پشت قابلمه در سایت ما هست که می توانید برای تمیز کردن وسایل خانگی از آنها استفاده کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا