خواندنیسبک زندگی

روش های پاک کردن لاک از روی فرش، لباس و پارچه‌ های مختلف

لاک یکی از لوازم آرایشی زیبا است که خانم‌ ها و دختر خانم‌ ها برای زیبایی انگشتان و ناخن‌ های خود از آن قوت می‌ گیرند اما اگر این ماده بر روی لباس یا فرش و… بریزد پاک کردن آن کار راحتی نیست ولازم است با روش‌ ها و مواد خاصی این کار را انجام دهیم. بنابراین در این مقاله از کارمادیو می‌ خواهیم روش‌ های پاک کردن لاک از روی لباس، پارچه و فرش را به شما آموزش دهیم.

روش پاک کردن لاک از روی لباس

روش پاک کردن لاک از روی لباس

ریختن لاک روی لباس می‌ تواند ناراحتی و وحشت برای ما به وجود بیاورد اما بهتر است که آرامش خود را حفظ کنید و با به کارگیری ابزار و مراحل مناسب زیر آن را به صورت کامل از روی لباس خود بردارید.

مواد لازم جهت پاک لاک از روی لباس

  • مایع یا صابون لباسشویی
  • سواپ پنبه‌ای یا گوش پاک کن
  • حوله تمیز یا پارچه حوله مانند

مراحل تمیز کردن

جهت پاک کردن لاک از روی لباس مراحل زیر را به کار می‌ گیریم:

  • ابتدا مقدار لاک اضافه را پاک کنید برای این کار می‌ توانید از وسیله‌ای مانند یک کارت ویزیت و یا یک تکه کاغذ تا شده استفاده نمایید و لاک را به آرامی روی لباس بردارید‌.
  • در مرحله بعد از آب و صابون استفاده می کنیم و برای انجام این کار باقی مانده لکه روی لباس را با یک پنبه یا سواپ که به صابون آغشته شده از لبه بیرونی به سمت مرکز لباس می مالیم سپس یک پنبه یا سواپ دیگر برداشته و تا جایی که رنگ لاک از روی لباس به طور کامل برداشته شود به پاک کردن آن ادامه می‌ دهیم.
  • در مرحله آخر لباس را می شویم که برای این کار از آب با فشار کم و مستقیم روی جای لک گرفته تا کاملاً شسته شود.

 

پاک کردن لاک از روی فرش

پاک کردن لاک از روی فرش

پاک کردن لاک از روی فرش قبل و بعد از خشک شدن لاک به روش زیر است:

پاک کردن لاک از روی فرش بلافاصله پس از ریختن آن

قدم اول جهت پاک کردن لاک از روی فرش همانند پاک کردن آن از روی لباس می‌ باشد منظور این است که باید هرچه سریع اقدام به این کار کنیم و یک پارچه برداشته و لاک ریخته شده روی فرش را با کمک آن جمع کنیم و آنچه در این مرحله حائز اهمیت است این است که تنها پارچه را روی همان نقطه که لاک ریخته شده بمالید و آن را به قسمت‌ های اطراف پخش نکنید.

پس از این مرحله می‌توانیم از پراکسید هیدروژن استفاده کنیم که برای این کار از یک قطره چکان کمک می‌ گیریم تا به کمک آن روی بخش کوچکی از فرش به صورت قطره تست کرده و اگر رنگ فرش تغییر نکرد در ادامه برای پاک کردن کامل لاک از روی فرش از این ماده استفاده کنیم.

پاک کردن لاک ناخن خشک شده بر روی فرش

همیشه سعی کنید که بلافاصله لاک ریخته شده روی فرش را پاک کنید اما اگر متوجه ریختن آن بر روی فرش نشدید و این ماده بر روی فرش شما خشک شده است یک چاقو یا تیغ برداشته و بقایای آن را از روی فرش جمع کنید سپس جاروبرقی بکشید و بعد روشی که جهت پاک کردن لاک مرطوب از روی فرش به کار گرفته‌اید را انجام دهید و اگر موفق به پاک کردن کامل آن از روی فرش نشدید نیز نگران نشوید و آن را به فرش شویی محول کنید.

پاک کردن لاک ناخن از روی مبلمان

پاک کردن لاک ناخن از روی مبلمان

گاهی اتفاق می‌ افتد که لاک ناخن روی مبلمان ریخته شود که برای پاک کردن آن از روی این وسایل نیز باید عکس‌العمل سریع داشته باشیم و ابتدا آن را به کمک پارچه مناسب پاک کنید.

سپس در صورت دسترسی به حلال‌ های مخصوص خشکشویی ابتدا آن را تست کرده و اگر به روکش مبل آسیب نرساند و یا رنگ آن را تغییر دهد، مقداری از این حلال‌ ها را به محل لک مالیده و به آرامی به کمک یک اسفنج یا پنبه از روی مبل بردارید که برای این کار می‌ توانید از همان پراکسید هیدروژن نیز استفاده کنید.

پاک کردن لاک از روی پارچه‌ های مختلف

پارچه‌ ها نسبت به روش‌ ها و مبلمان و لباس‌ ها به دلیل اینکه نازک‌ تر هستند، اگر لاک روی آنها ریخته شود آسیب بیشتری می‌ بینند بنابراین باید برای پاک کردن آنها بیشتر مراقب باشیم و  روش‌ های زیر این ماده را از روی آنها بردارید

پاک کردن لاک از روی پارچه‌های مخمل

جهت پاک کردن لاک تازه و مرطوب از روی چه‌های مخمل می‌توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید اما باید مراقب باشید آن را روی کل پارچه نکشید تا پخش شود ولی اگر پارچه شما که روی آن لاک ریخته شده است مخمل است و لاک خشک شده است از دستمال کاغذی تحت هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا کار شما را بدتر می‌کند بلکه مراحل زیر را به کار گیرید.

  • ابتدا از یک چاقو کند جهت خراشیدن لاک خشک شده استفاده کنید.
  • سپس یکپارچه تمیز یا پنبه را با پاک کننده ناخن غیر استونی مرطوب کنید.
  • و در مرحله بعد لکه را با کمک پارچه استونی شده پاک کنید
  • در مرحله آخر جای لک را با پارچه مرطوب تمیز کرده و اجازه دهید تا پارچه خشک شود.

با این روش  لاک ناخن از روی پارچه‌های جیر پاک کنید

جهت پاک کردن لاک از روی پارچه جیر می‌ توان از جوش شیرین استفاده کرد که برای این جوش شیرین را روی پارچه مالیده و به مدت ۱۵ دقیقه صبر می‌ کنیم سپس یک مسواک  را به آرامی روی لکه ایجاد شده می‌ مالیم تا برداشته شود.

ولی اگر لکه روی پارچه‌ های جیر ماندگار شده است می‌ توانید مقداری الکل را به یک پنبه زده و روی محله لاک بمالید و آن را تمیز کنید.

نحوه پاک کردن لاک از روی پارچه‌ های چرم

جهت پاک کردن لاک از روی پارچه‌های چرم می توانید از الکل و یک پنبه استفاده کنید و برای این کار مراحل زیر را به کار گیرید

  • ابتدا مقداری الکل روی گلوله‌ای از پنبه ریخته و به ناحیه مورد نظر بمالید ولی اگر الکل ندارید می‌توانید از اسپری مو ( تافت) نیز استفاده کنید.
  • در مرحله بعد یک کاسه کوچک آورده و آب و چند قطره مایع ظرفشویی را در آن ریخته و مخلوط کنید سپس مقداری از محلول ایجاد شده را روی پارچه بریزید و با یک حرکت دورانی ملایم تمام لاک باقیمانده را از روی آن بردارید.
  • در مرحله آخر، جای لاک که اکنون کامل پاک شده است را با یک پارچه به طور کامل خشک کنید.

نحوه پاک کردن لاک از روی پارچه‌ های ابریشم و حریر

برای پاک کردن لاک  مرطوب از روی پارچه ها فوق می‌ توانید  از روش‌ های قبل که برای لاک مرطوب از روی وسایل قبل نام بردیم  استفاده کنید.

جهت پاک کردن لاک خشک از روی پارچه حریر و ابریشم نیز می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا جهت پاک کردن لاک اضافه لاک ابزار کند استفاده کنید و تکه‌ های خشک و جامد لاک را از روی این پارچه‌ها بخراشید.
  • در مرحله بعد یک محلول مانند روغن نارگیل استفاده کنید یک حلال خشکشویی تهیه کنید و با ترکیب این دو باقیمانده لاک را بردارید.
  • در مرحله آخر برای تمیزکاری و برطرف شدن کامل جای لاک محلولی که درست کرده‌اید را بر روی محل لک مالیده و چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود سپس یک پر یا پارچه روی آن مالیده تا از بین برود و بگذارید تا پارچه خشک شود.

جمع‌بندی

در این مطلب ابتدا روش پاک کردن لاک از روی فرش، لباس و پارچه‌ را توضیح دادیم، سپس بیان کردیم اگر این ماده بر روی پارچه‌ های مختلف ریخته شود با چه روشی و چگونه آنها را تمیز کنیم حال می توانید با مطالعه مقاله (با این روش ها به طور کامل از شر لکه‌ های چربی کابینت و آشپزخانه راحت شوید!) آشپزخانه ای تمیز و عاری از چربی داشته باشید.

 

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا