خواندنیسبک زندگی

بهترین راهنمای انتخاب انواع نخ دندان

نخ دندان ها انواع گوناگونی دارند که برای از بین بردن میلیون ها میکروب و باکتری از دهان و دندان تولید می شوند. احتمالا شما هم مثل بسیاری از افراد تصورتان این است که فقط یک نوع نخ دندان در بازار موجود است و با انواع آن آشنایی ندارید.

اما ما در این مقاله از کارمادیو قصد داریم در مورد این محصولات بهداشتی و انواع آنها و همچنین زمان مناسب استفاده از نخ دندان با شما سخن بگوییم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

انواع نخ دندان

اگر شما هم همه راه ها را برای تمیز کردن دندان خود استفاده می کنید احتمالا می دانید که نخ دندان هم از این فرایند جدایی ناپذیر است. نخ دندان برای از بین بردن میکروب ها و باکتری ها از سطوح دندان ها که مسواک به آن دسترسی ندارد کاربرد دارد. انواع نخ دندان های موجود در بازار به شرح زير مي باشند.

  • نخ تفلون
  • نوار دندان
  • نخ دندان نرم
  • نخ دندان کمکی
  • نخ دندان طبیعی
  • نخ دندان سوپر نخ
  • نخ دندان مومی و بدون موم
  • نخ دندان بدون طعم و طعم دار

ویژگی مشترک همه این نوع نخ دندان ها استفاده آسان، نرمی و انعطاف پذیری آنها است‌. نوار دندان نسبت به انواع دیگر نخ دندان ها ضخیم تر است و مدل های نرم، تفلون، مومی و بدون موم کاملا نازک می باشند.

برای انتخاب نوع مناسب نخ دندان می توانید از دندان پزشک کمک بگیرید و احتمال دارد چندین نوع از این نخ دندان ها را امتحان کنید تا مناسب ترین نوع را برای دندان های خود  پیدا کنید.

نخ دندان ها از لحاظ ظاهر و شکل با هم تفاوت دارند و عموما به شکل های مسطح، گرد یا سوراخ سوراخ ساخته می شوند. یک نوع نخ دندان به اسم سوپر فلوس هم موجود است که ترکیبی از هر سه است.

نخ دندان تفلون

نخ دندان تفلونی یکی از انواع نخ دندان است که با راحتی تمام و سرعت عمل می کند. این مدل نخ دندان همان‌گونه که از اسمش هم پیداست از تفلون ساخته شده است که بین دندان ها نمی چسبد اگر هم بچسبد به آسانی از بین می رود. یکی از معروف ترین برندهای نخ دندان تفلون، کرست مدل glide می باشد.

نوار دندان

نوار دندان از انواع دیگر نخ دندان ضخیم تر است. کسانی که فاصله دندان هایشان زیاد است این مدل نخ دندان را ترجیح می‌دهند. همچنین برای افرادی که به تازگی شروع به استفاده از نخ دندان کرده اند نوار دندان کاملا مناسب است چرا که در زمان استفاده ساییده یا شکسته نمی شود.

نخ دندان نرم

نخ دندان نرم از پلاستیک درست شده است و انعطاف پذیری دارد. این مدل به راحتی از فضای کوچک بین دندان ها می تواند عبور کند و مانند سوزن به نظر می آید. افرادی که دندان هایشان را ارتودنسی کرده اند به راحتی دندان های خود را می توانند با استفاده از نخ دندان نرم تمیز کنند.

نخ دندان کمکی

نخ دندان کمکی نوعی نگهدارنده نخ دندان برای کسانی است که به این وسایل بهداشتی هنوز عادت نکرده اند یا با آن راحت نیستند. همچنین برای افرادی که دست هایشان ضعیف است این امکان را به آنها می دهد تا به طور موثر و به راحتی از این نوع محصول بهداشتی استفاده کنند.

نخ دندان های کمکی انواع گوناگونی دارند که برای سهولت افراد طراحی شده اند. نخ دندان های کمکی شامل موارد زیر می باشند.

  • چوب نخ دندان
  • نخ دندان ویبره
  • نگهدارنده نخ دندان

چوب نخ دندان

چوب نخ دندان با یک قطعه پلاستیکی D شکل طراحی شده است و نخ کوتاهی بین دو پایه آن به صورت محکم کشیده شده است. به جای اینکه یک نخ دندان بلند را دور دست خود بپیچانید نخ دندان با یک قطعه پلاستیکی این امکان را برای شما به وجود می آورد که با کمک یک ابزار پلاستیکی، یک تکه نخ را بین دندان‌ها به آسانی حرکت دهید.

نخ دندان ویبره

استفاده از نخ دندان ویبره بسیار آسان است و همچنین این مدل نخ دندان مزایای زیادی دارد. اما نخ دندان ویبره با توجه به استفاده راحت و مزایای زیادی که دارد قیمت نسبتا زیادی دارد و گزینه ارزانی محسوب نمی شود.

نگهدارنده نخ دندان

نگهدارنده های نخ دندان در شکل های خاصی موجود می باشند. با عنوان مثال، شکل Y دارند. مدل Y در تمیز کردن بین دندان ها موثر هستند. نخ دندان را به نگهدارنده وصل می‌کنند و کارایی آن تقریبا مشابه عملکرد دست است. طول این نگهدارنده ها متفاوت است و استفاده کردن از مدل هایی دارای دسته کوتاهی هستند کار راحتی نیست.

نگهدارنده نخ دندان برای کسانی که ارتودنسی یا ایمپلنت دارند گزینه کاملا مناسبی است.

نخ دندان طبیعی

نخ دندان طبیعی داخل شیشه قرار داده شده است و ابن مدل معمولا از جنس بامبو است. افرادی که دوست دار حفظ محیط‌زیست و طبیعت هستند نخ دندان طبیعی گزینه مناسبی است چرا که قابلیت استفاده مجدد دارند و از مواد طبیعی ساخته می شوند.

نخ دندان سوپر نخ

نواحی اطراف دهان و دندان ها محل بسیار خوبی برای تجمع میکروب ها و باکتری ها می باشد. برای از بین بردن میکروب ها و باکتری های اطراف دهان و دندان سوپر نخ طراحی شده است. سوپر نخ در کل سه جز دارد که همگی با هم کار میکنند: نخ اسفنجی، یک تکه نخ معمولی و در قسمت انتهایی خود یک نخ دندان سفت دارد.

نخ دندان مومی و بدون موم

نخ دندان مومی و بدون موم هر دو مدل از پلاستیک ساخته می شوند. نخ دندان مومی لایه بسیار نازکی از موم روی سطح خود دارد که موجب می شود کمی ضخیم تر از نخ دندان بدون موم باشد‌. ولی به آسانی بین دندان ها حرکت می کند. افرادی که فاصله دندان هایشان به هم نزدیک است نخ دندان مومی گزینه مناسبی برای آنها است‌.

نخ دندان های بدون موم کمی نازک تر هستند و جهت حرکت دادن بین داخل و بیرون دندان ها راحت تر هستند. نخ دندان های بدون موم بدون طعم دهنده های مصنوعی هستند و به همین دلیل دهان را در معرض کمتری از مواد شیمیایی قرار می دهند.

نخ دندان طعم دار و بدون طعم

انواع نخ دندان ها در طعم های گوناگونی در بازار موجود هستند. نخ دندان های طعم دار طرفداران زیادی دارند زیرا این مدل علاوه بر پاکسازی دندان‌ ها، دهان را خوشبو می کند. نخ دندان های طعم دار که با فلوراید پوشیده شده اند می توانند از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کنند.

بررسی انواع نخ دندان های موجود در بازار ایران

بررسی انواع نخ دندان های موجود در بازار ایران

در ایران نخ دندان های گوناگونی در بازار موجود است که هر کدام کاربرد و شکل خاصی دارند جهت بررسی انواع نخ دندان در ایران اول چند مارک معروف را به شما عزیزان معرفی می کنیم و سپس ویژگی های آنها را ذکر می کنیم.

ارکید

یکی از معروف ترین برندهای نخ دندان موجود در بازار ایران ارکید است که از محبوبیت بالایی برخوردار است و در رایحه های متنوعی تولید می شود. نخ دندان ارکید یک نوع نخ دندان مومی است که از موم زنبور عسل ساخته می شود. این مدل حاوی عصاره نعناع جهت خنک کردن دهان و حاوی فلوراید است.

مینا

یکی از بهترین تولید کنندگان ایرانی در صنعت نخ دندان، مینا است که در که در مدل ها و رایحه های متنوعی این محصول بهداشتی را تولید می کنند. یکی از پرفروش ترین مدل های برند مینا، مدل نعنایی آن است که به موم طبیعی زنبور عسل آغشته شده است. همچنین این برند حاوی فلوراید است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

قیمت نخ دندان های مینا بسیار مناسب است و در مقابل پارگی به خوبی از خود مقاومت نشان می دهند.

بنسر عصاره نعناع

نخ دندان های بنسر عصاره نعناع را با پوشش مومی تولید می کنند. نخ دندان های برند بنسر عصاره نعناع در گروه بهترین نخ دندان های ایرانی قرار دارند. رایحه موجود در این برند به دهان حس تمیزی و تازگی می دهد و دندان های که فاصله اشان به هم نزدیک است را به خوبی تمیز می کنند.

زمان مناسب استفاده از نخ دندان

زمان مناسب استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان هم قبل از مسواک زدن و هم بعد از مسواک زدن تاثیر گذار است. هر کدام از این دو روش مزایای خاصی دارد. به عنوان مثال اگر قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید غذاهای اضافی وسط دندان ها از بین می روند در نتیجه مسواک زدن راحت تر می شود. ولی چنانچه پس از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید پلاک بین دندان از بین می رود و بر سالم نگه داشتن دندان ها تاثیر فوق‌العاده ای دارد.

مسواک زدن روزی چند بار تکرار می شود ولی کشیدن نخ دندان یک بار در روز کافی است. بسیاری از افراد در شب نخ دندان می کشند تا هم غذاهایی که در طول روز بین دندان ها مانده از بین بروند و هم جلوی رشد باکتری ها گرفته شود و از ساخته شدن پلاک ها جلوگیری بعمل آید.

کلام آخر

در این مقاله از کارمادیو با انواع نخ دندان و کاربرد هرکدام و همچنین زمان مناسب استفاده از نخ دندان آشنا شدید اکنون می توانید در زمان خرید نخ دندان سر در گم نباشید و انتخاب درستی داشته باشید. پیشنهاد میکنیم مقاله کاربرد انواع دهانشویه را مطالعه کنید و برای حفظ سلامتی دهان و دندان خود از آن استفاده کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا