خواندنی

مبارزه با بوی بد دهان / علل بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان ممکن است ناشی از موارد مختلفی مانند تجمع باکتری‌ ها و ذرات غذایی، عفونت‌ های دهانی، مشکلات لثه یا عادات نادرست بهداشت دهان باشد. این وضعیت می تواند برای هر فرد و اطرافیانش بسیار آزار دهنده و ناخوشایند باشد و حتی زندگی کاری و شخصی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. کاهش بوی بد دهان به رعایت عواملی نیاز دارد که در ادامه این مطلب از سایت کارمادیو می‌ توانید با مطالعه روش‌ های مختلف مبارزه با بوی بد دهان، اطلاعات بیشتری کسب کرده و این مشکل را حل کنید.

علل ایجاد بوی بد دهان

در ادامه مواردی را که می تواند بوی بد دهان را ایجاد کند به شما توضیح خواهیم داد.

باکتری‌ ها: باکتری‌ ها روی‌ ذرات غذایی و رسوبات روی دندان ‌ها تجمع می‌ کنند. وجود این باکتری‌ ها منجر به بوی بد دهان می‌ شود.

بی‌ توجهی به بهداشت دهان: شستشوی غیر اصولی دهان، فرصتی برای تجمع باکتری ‌ها و ذرات غذایی فراهم می‌ کند که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

جرم روی دندان ها، لثه و حتی پرز های روی زبان می تواند در تشدید بوی بد دهان موثر باشد.

بی‌ آبی: خشکی دهان از دیگر دلایلی است که به بوی نا مطبوع دهان منجر می شود. زیرا باعث تجمع باکتری ‌ها و ذرات غذایی می‌ شود. توجه داشته باشید آبمیوه، نوشیدنی‌ های دارای شکر، قهوه و… جای آب را پر نمی‌ کند و حتی مصرف آن ها نیز می تواند در بوی نامطبوع دهان تاثیر داشته باشد.

مصرف مواد غذایی خاص: برخی از غذا ها و نوشیدنی‌ ها ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. مثل پیاز، سیر و الکل.

مشکلات دهان و دندان: بوی بد دهان می‌ تواند ناشی از مشکلاتی مانند التهاب لثه، عفونت دهان یا مشکلات دهانی مثل پوسیدگی یا تجمع پلاک روی دندان‌ ها باشد.

بیماری های روده و معده: بیماری‌ های معده و روده می‌ توانند از عواملی باشند که به بوی بد دهان منجر می‌ شوند. اختلالات گوارشی مانند زخم معده، التهاب روده‌ ها، یبوست، انسداد روده و سایر مشکلات معده و روده باعث ایجاد ترشحات بدبو و بوی نامطبوع دهان می شوند.

مصرف دخانیات: بوی بد دهان یکی از عواقب مصرف دخانیات می‌ باشد. دخانیات باعث خشک شدن دهان و تحریک لثه می‌ شود که ممکن است منجر به بوی نامطبوع دهان شود. همچنین مواد شیمیایی موجود در تنباکو باعث تجمع باکتری ‌ها شده و به بوی ناخوشایند دهان منجر می‌ شود.

سایر بیماری ها: بیماری های همچون آلرژی، آسم و دیگر بیماری های مربوط به دهان، بینی و گلو نیز می تواند از عوامل ایجاد بوی بد دهان باشند.

چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم؟

درمان بیماری های دهان و دندان

درمان بیماری‌ های دهانی مانند التهاب لثه، عفونت‌ های دهانی و مشکلات دندانی به کاهش بوی بد دهان کمک بسیاری می کند. درمان عفونت‌ ها و رعایت بهداشت دندان‌ ها به خوبی باکتری‌ هایی که مسبب بوی نامطبوع هستند را کاهش می دهد. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشکی در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است.

شستشوی دهان پس از خوردن غذا

تمیز کردن و شستشوی دهان پس از خوردن غذا بوی بد دهان را کم می کند. پس از خوردن غذا، ذرات غذایی ممکن است در دهان رسوب کرده و باعث بوی بد دهان شوند. شستشوی دهان یا استفاده از نخ دندان، باقیمانده ‌های غذا و باکتری‌ های دهان را پاک کرده و در نتیجه بوی بد دهان را کاهش می دهد. علاوه بر این مصرف آب پس از خوردن غذا نیز به تمیز شدن دهان کمک می کند و از تجمع باکتری‌ ها و ذرات غذایی جلوگیری می نماید.

بهداشت زبان

پاک کردن زبان می‌ تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد. زبان از بستر هایی است که باکتری‌های مضر می‌ توانند بسیار تکثیر شوند. این تکثیر و رسوبات به بوی بد دهان منجر می شوند. حتی می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل بوی بد دهان در اول صبح، از تاثیرات رسوبات روی زبان است. تمیز کردن زبان در بهبود وضعیت بوی دهان بسیار موثر است.

درمان خشکی دهان

به مقدار کافی آب بنوشید و به جای آبمیوه ‌ها و نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار، آب را جایگزین کنید. می ‌توانید برای ایجاد بزاق از آدامس نیز استفاده کنید. بهتر است آدامس های بدون قند را امتحان کنید.

رژیم غذایی مناسب

مصرف غذا های که دارای مقدار فراوانی سیر و پیاز هستند و خوراکی های شیرین و دارای قند که باعث بوی بد دهان می شود را کم کنید و میوه و سبزیجات تازه که دارای کلروفیل هستند را جایگزین کنید.

آیا بوی بد دهان به طور دائم رفع می شود؟

با تمام نکات گفته شده باید بگوییم که بوی نامطبوعی دهان برای همیشه از بین نمی رود و در موقعیت های مختلف ممکن است دچار آن شوید. درصورت داشتن بیماری، به دکتر مراجعه کرده و آن را درمان کنید اما با این وجود باز هم ممکن است گاهی اوقات مثلا هنگامی که از خواب بیدار می شوید، بوی بدی از دهان شما ساطع شود که عادی ست.

جمع بندی

در مطلب بالا شما را با عوامل ایجاد بوی بد دهان و روش های رفع و درمان آن آشنا کردیم. امیدواریم برایتان مفید باشد. مطلب انواع دهانشویه و کاربرد آن برای بود بد دهان و پوسیدگی دندان نیز می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا