خودرو

بررسی کامل خودروی سهند سایپا، مشخصات فنی و تصاویر

خودروی سهند سایپا در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شد و از محصولات دومین خودروساز بزرگ کشور به شمار می رود که به شکلی متفاوت تولید شده است. اگر تمایل دارید در مورد این خودرو بیشتر بدانید این مقاله از سایت کارمادیو را دنبال کنید.

بررسی خودروی سهند

خودروی سهند در واقع مانند خیلی دیگر از خودروهای سایپا شکلی پیشرفته از پراید است. از تفاوت‌ های این خودرو با پراید می ‌توان به افزایش حجم موتور به اندازه ۲۰۰ سی سی اشاره کرد که این خودرو را قدرتمندتر می‌ سازد.

خودروی سهند

برخی خودروی سهند را پراید پلاس می‌ نامند و برخی اعتقاد دارند نسخه فیس لیفت ساینا است. در کل می توان سهند را یک خودروی نسل سوم از تیبا شناخت که هم کارآمدتر است و هم زیبایی بیشتری دارد.

شکل ظاهری سهند از قسمت بیرون خودرو و طراحی داخلی آن خیره کننده است و برخی آن را نسخه جدیدی از کوییک به حساب می‌ آورند.

طراحی داخلی سهند

کابین داخلی سهند از نوع کابین اطلس بوده و گزینه‌ای اقتصادی است که نسبت به ساینا و کوییک ارتقا یافته‌تر می‌ باشد. در طراحی داخلی این خودرو مواد و رنگ‌ های بهتری استفاده شده است و فرمان خودرو مشابه گزینه‌ های فول آپشن کوییک و ساینا از نوع دیکات می‌ باشد.

در خودروی سهند سدان میانی نسبت به ساینا اندکی متغیر بوده و بین اهرم تعویض دنده و صندلی مقداری فاصله وجود دارد. فاصله بین دو محور سهند ۲.۴ متر است آن را به یکی از خودروهای جمع و جور از نظر داخل خودرو تبدیل می ‌کند.

طراحی داخلی سهند

سیستم نمایشگر سرگرمی مقداری جلو آمده و ابعاد آن نسبت به نمونه‌های دیگر کوچکتر است با این حال دسترسی به آن برای سرنشینان راحت‌تر و در هنگام رانندگی برای راننده دشوارتر است.

استفاده از پلاستیک نرم در بخش‌ های نزدیک به سرنشینان و کیفیت بالاتر اجزای کابین نسبت به سایر محصولات پیشین سایپا از دیگر ویژگی‌ های طراحی داخلی این خودرو است.

با این حال نکته حائز این است  که این خودرو در چند نسخه وارد بازار می‌شود و امکان دارد این آپشن ‌ها در نمونه‌های ارزان‌تر و بعدی تغییر کند.

طراحی و شکل ظاهری بخش بیرونی سهند

شکل ظاهری سایپا سهند از بیرون نتیجه یک فیس لیفت بر روی خودروی ساینا است. دماغه سهند کشیده‌تر و در آن از چراغ‌های تیز به جای چراغ‌های چند وجهی استفاده شده است.

چراغ‌های مه‌شکن در قسمت پایینی خودرو قرار می ‌گیرند و برآمدگی جلوی پنجره نسبت به ساینا s کمتر می‌ باشد. نمای جانبی این خودرو مشابه ساینا و ساینا s است و تنها تفاوت آن با این خودروها استفاده از رینگ‌های آلیاژی می‌ باشد.

طراحی و شکل ظاهری بخش بیرونی سهند سایپا - پارس خودرو

اگر بخواهیم نمای عقب خودروی سهند را مورد بررسی قرار دهیم می توان گفت چراغ‌ های عقبی خودرو نسبت به نمونه‌های دیگر خودروهای سایپا بیشترین تغییرات را به خود اختصاص داده‌اند.

چراغ‌های بخش عقبی دو تکه هستند و قسمتی از آنها در بخش صندوق تعبیه شده است. چراغ‌های عقبی این خودرو در واقع مشابه سدان‌های فولکس واگن شبیه هستند و به همین دلیل مقداری این چراغ‌ها بزرگ به نظر می‌رسند.

از دیگر مشخصات ظاهری بیرونی می‌توان به هک نام سهند و لوگوی پارس خودرو در درب صندوق اشاره کرد.

 

مشخصات فنی خودرو سهند

موتور سایپا سهند از نوع موتور M15 می‌باشد که در زیر کاپوت تعبیه شده است که نسبت به موتور M15 معمولی یک سری تغییرات فنی دارد. این تغییرات شامل سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها ، تغییراتی در سیستم شمع‌ها، اضافه شدن هدرز و تحولاتی در سیستم تزریق سوخت خودرو می باشند.

حداکثر راندمان خودروی سهند به ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور و ۹۰ اسب بخار قدرت است که نسبت به نمونه‌های اولیه قدرتمندتر عمل می‌کند.

وزن خودروی سهند 1220 کیلوگرم است و گیربکس به کار رفته در این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی می باشد که در سایر خودروهای سایپا نیز به چشم می‌خورد. البته سهند با گیربکس اتوماتیک CVT نیز به بازار عرضه خواهد شد که به صورت شش دنده است.

حجم باک سهند ۴۱ لیتر ظرفیت دارد و مشابه خودروی ساینا است. سوخت ترکیبی خودروی سهند 7 لیتر در صد کیلومتر است که در شرایط عادی این رقم بیشتر می‌شود.

استفاده از پیشرانه مبتنی بر استاندارد علم عدم آلایندگی یورو ۵ سبب می‌ شود برای پر کردن باک سوخت به سوخت‌ های با کیفیت احتیاج داشته باشیم.

امکانات و تجهیزات خودروی سهند

به گزارش کارمادیو، خودروی سهند احتمالاً در قالب چند تیپ روانه بازار می‌ شود که نسخه پایه کمترین تجهیزات و امکانات را خواهد داشت اما نسخه‌های بالاتر امکانات رفاهی قابل توجهی دارند.

از جمله امکانات سهند می‌ توان به سیستم نیروی ترمز و ترمز ضد قفل، دو عدد کیسه هوا، ترمزهای کاسه‌ای در چراغ‌های عقب، سامانه کنترل پایداری مجهز و سنسور تشخیص نقاط کور اشاره کرد.

تجهیزات رفاهی نیز شامل سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، خروجی برق ۱۲ ولت، تنظیم شش جهته صندلی به صورت دستی، سنسور نور، چراغ روشنایی در روز، روکش‌های پارچه‌ای با دوام صندلی‌ها، سنسور باران، سنسور پارک عقب و سیستم صوتی با کیفیت با ۴ بلندگو اشاره کرد.

اگر نوع فول آپشن سایپا سهند را خریداری کنید امکانات و تجهیزات بیشتری مانند نمایشگر سیستم سرگرمی، صندلی برقی راننده، دوربین عقب روکش چرمی صندلی‌ها بهره خواهید برد.

 

 

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا