تکنولوژی

مقایسه گوشی گلکسی A14 و Redmi 12C / کدام بهتر است؟

در کشور‌ ایران رقابت میان موبایل های شیائومی و سامسونگ به خصوص در موبایل های اقتصادی زیاده و دوستداران هر برند معتقد هستن موبایل های برند محبوبشون مورد بهتری برای خریده. شیائومی سخت افزار توانمند تر و امکانات بیشتری در مقابل هزینه ای که پرداخت می‌کنید به شما میده و موبایل های سامسونگ (به لحاظ طرفداران) قدمت موثر بیشتری دارا‌ هستند و رابط کاربری بهتر و با باگ و اختلال کمتری در اختیار مخاطب قرار میدن البته به نسبت هزینه ای که پرداخت میکنید امکانات کمتری در دست شما قرار میده. با کارمادیو همراه باشید تا مقایسه جذاب ۲ گوشی اقتصادی سامسونگ و شیائومی را بخوانید.

مقایسه گوشی موبایل گلکسی A14 و Redmi 12C در طراحی

گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A14 توی طراحی یه زبان مدرن و زیبایی داره و از اونجایی هم که این ظاهر شبیه به پرچم‌دارهای سامسونگه، با وجود پلاستیکی بودن کل بدنه محصول، آدم احساس نمیکنه که یه گوشی اقتصادی دستشه. درب پشتی A14 تقریبا تخته و از یه سری خطوط تشکیل شده و با وجود مات بودن، نه گوشی از دستتون سر میخوره و نه لکه روی محصول میمونه.

اونور، نماینده چین نسبت به نسل قبلش یعنی ردمی 10 سی از نظر طراحی شاید تغییرات کمی رو به خودش دیده باشه. بدنه کاملاً پلاستیکی که با تکسچرهای مورب و تیره روشن همراهه و این باعث میشه که محصول توی دست سر نخوره. این تلفن همراه نسبت به رقیب کره‌ایش،‎‌‌ ابعاد کوچکتری داره و با وزن کمتر و طراحی خمیده، گوشی خوش‌دست‌تری به حساب میاد.

مقایسه گوشی موبایل گلکسی A14 و Redmi 12C در طراحی

ظاهر موبایل بدون چینش دوربیناش که جذابیتی نداره! واسه همینه که سامسونگ اومده از نسخه پایه تا بالای تلفن‌های همراهشو همه یه ظاهر واحد بخشیده، دوربین‌ها در گلکسی A14 به صورت سه‌تایی و عمودی دیده میشه که یه فلش LED جلوی آن‌ها قرار گرفته است. حذف شدن جزیره دوربین در این سری از گوشی‌های سامسونگ باعث شده تا کمی قطور بشن. سمت مقابل ما ردمی 12 سی رو میبینیم که دوربین و فلش LED توی یه قاب و حسگر اثرانگشت توی یه بخش کلی قرار گرفته!

سال 2023، حسگر اثر انگشت روی درب پشت محصول چیکار میکنه؟ حال آنکه گلکسی ای 14، این قابلیت رو روی دکمه پاور گذاشته که دسترسی به اون آسون‌تر باشه حتی اگه عملکرد این بخش توی دوتا رقیب زیاد خوب نباشه باز هم محصول چین از نظر طراحی کمی قدیمی به حساب میاد. در این محدوه و رنج قیمتی دنبال گواهی‌نامه مقاومت در برابر آب نباشین که نبودش موجه هست.

به طور کلی و برای نتیجه‌‌‌گیری از این بخش، اگه محصولی می‌خواهین که از نظر طراحی مدرن باشه و در زمان استفاده حس پایین‌رده بودن بهتون دست نده، نماینده کره انتخابی درسته، اما اگه از قطور بودن و وزن نسبتاً سنگین گوشی موبایل گله‌مند هستین، راه‌تون به سمت چین کج کنید.

مقایسه گوشی موبایل سامسونگ A14 با شیائومی ردمی 12c در صفحه‌نمایش

از این بخش به بعد، ما کم کم احساس میکنیم که با یه محصول پایین‌رده طرفیم. بخش نمایشگر گوشی موبایل Samsung Galaxy A14 با یه پنل 6.6 اینچی IPS LCD روبرو بوده که در کیفیت 1080 ارائه شده است. Redmi 12C با یه نمایشگر 6.71 اینچی که شبیه رقیب کره‌ایش، فناوری IPS LCD  رو همراه خودش آورده. در اینجا ما چیزی بالاتر از کیفیت 720 رو نمیبینیم.

هردو محصول به خاطر مقرون‌ به‌صرفه بودنشون نمیشه انتظار قابلیت‌های زیادی رو از نمایشگرشون داشت و شاید روی برگه امکاناتی تقریباً شبیه به هم داشته باشن؛ ولی توی عملکرد کلی، یه سری تفاوت‌هایی رو ارائه میدن. مثلا کیفیت تصاویر توی گلکسی ای 14 یه ذره نسبت به رقیب بالاتره و همچنین روشنایی که ارائه میده هم بهتر خواهد بود. از فناوری LCD انتظار نمایش اطلاعات زیر نور خورشید رو نداشته باشین که البته توی این بازه قیمتی چیز عجیبی نیست.

برای نتیجه‌گیری، باید گفت که هردو محصول از نظر نمایشگر، عملکرد معمولی دارن ولی گلکسی ای 14 به زعم داشتن امکاناتی بهتر، انتخابی منطقی‌تر به حساب میاد.

مقایسه گوشی موبایل گلکسی A14 و Redmi 12C در نرم‌افزار و سخت‌افزار

نرم‌افزار مکانیه که در کنار سخت‌افزار میتونه عملکرد کلی گوشی موبایل رو زیر دست خودش بگیره. گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A14 با اندروید 13 و رابط کاربری One UI Core 5 اومده که به نسبت Redmi 12C با اندروید 12 و MIUI 13، فضای آروم‌تری رو فراهم میکنه و همچنین پشتیبانی نرم‌افزاریش نیز از رقیب چینیش بیشتر خواهد بود. شیائومی سابقه درخشانی توی لگ و باگ داره واسه همینه که توی قسمت نرم‌افزار نیز، پیروز میدون نماینده کره هست.

مقایسه گوشی موبایل گلکسی A14 و Redmi 12C در نرم‌افزار و سخت‌افزار

اما پردازنده توی دو محصول چه عملکردی خواهد داشت؟ در این بخش ما با دوتا چیپست از شرکت مدیاتک طرفیم. یکی Helio G80 به کاررفته در گلکسی A14 و یکی هم Helio G85 استفاده شده در Redmi 12C؛ نماینده کره یه عملکرد معمولی داره و اگه زیاد بهش فشار نیارین، اون هم عصبانی نمیشه و لگ و باگ زیادی بهتون نمیده. در مقابل، ردمی 12 سی یه 4 الی 5 درجه نسبت به رقیبش بهتر عمل میکنه ولی تفاوت زیادی بین این دو محصول از نظر کارکرد در پردازنده نیست.

برنده بخش سخت‌افزار، Redmi 12C هست که البته تفاوت زیادی با رقیب کره‌ای خودش نداره و سعی کنید که برنامه سنگین برای این دو محصول نچینید چونکه خیلی به مزاجشو خوش نمیاد.

مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ A14 با شیائومی ردمی 12c

در این بخش یه مقداری سلیقه مطرح میشه و با توجه به تجربه قبلی و یا یه سری امکانات تجربه استفاده هر یکی از گوشی های میتونه برای یه عده راحت تر و جذاب تر باشه. البته گوشی a14 به خاطر استفاده از اندروید ۱۳ و One UI Core 5 تجربه به روزتری در مقابل اندروید ۱۲ و MIUI 13 گوشی ردمی ۱۲ سی در اختیار شما میزاره و یه مقداری سبک تر و بدون باگ و مشکل خاصیه. در آينده هم احتمال دریافت آپدیت ها برای گوشی سامسونگ بیشتره و شیائومی خیلی سابقه درخشانی در زمینه پشتیبانی گوشی های اقتصادی خودش نداره.

مقایسه گوشی موبایل گلکسی A14 و Redmi 12C در اسپیکر

محصولات اقتصادی هستن و اسپیکر به کار برده شده در آن‌ها نیز از نوع مونو یا تک کاناله هست. کیفیت صدا و بلندی درحد متوسطه و بیس هم که معمولی زده میشه. اگه اسپیکر زیاد راضی‌کننده نباشه، جک 3.5 میلی‌متری حضور یافته تا توسط هندزفری به صدای خوبی دست پیدا کنید؛ البته از حضور و استفاده هدفون بی‌سیم نیز نباید غافل بود.

 

مقایسه گوشی موبایل گلکسی A14 و Redmi 12C در باتری

باتری جاییه که نماینده‌‌های کره و چین رو دچار چالش کرده است. هردو محصول از یه منبع تغذیه 5000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کردن که توی عملکرد به نتیجه یک و نیم روز شارژدهی میرسن. حالا اما چالش از اونجایی شروع میشه که ردمی 12 سی دارای پورت میکرو هست و تا 10 وات بیشتر نمیتونه انرژی رو دریافت کنه ولی آداپتور توی جعبه محصول دیده میشه.

از اونطرف، سامسونگ Galaxy A14 حضور داره که با پورت تایپ سی، قابلیت فست شارژ رو داره و همچنین توان دریافت انرژی تا قدرت 15 واتی در اون دیده میشه ولی آداپتور توی جعبه نیست. هردو محصول یه چیزی حدود 2 ساعت و بیست دقیقه طول میکشه تا فول شارژ بشن. در این بخش برنده‌ای نخواهیم داشت و هردو محصول عملکرد چشمگیری رو به نمایش نخواهند گذاشت.

مقایسه گوشی موبایل گلکسی A14 و Redmi 12C در دوربین

و اما به آخرین بخش که عملکرد دوربین هست رسیدیم. گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A14 با سه لنز 50، 5 و 2 مگاپیکسل اومده که بزرگترین سنسور یا اصلی شاید جزئیاتش خیلی خوب نباشه ولی کیفیت قابل قبولی داره. دومین لنز که اولتراواید باشه نسبت به دوربین اصلی افت کیفیت داره ولی ناامیدکننده نیست. سنسور ماکرو اما به خاطر نبود فوکوس خودکار، کمی جنبه فانتزی داره.

دوربین سلفی با قدرت 13 مگاپیکسل تصاویری با کیفیت و جزئیات مناسبی رو به ثبت میرسونه. توی فیلمبرداری هم که ما چیزی بالاتر از 1080 رو نمی‌بینیم که از نظر عملکرد و کیفیت، توی سطح معمولی قرار داره و جای هیچ شگفتی نیست.

گوشی موبایل Redmi 12C با دوتا لنز اومده که سنسور اصلی 50 مگاپیکسل هست و یه لنز کمکی پرتره هم داره. دوربین بزرگ عکس‌هایی رو ثبت میکنه که کیفیت مناسبی دارن اما توی نمایش جزئیات کمی کوتاهی میکنه. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی سلفی هم نمیشه ازش انتظار زیادی داشت. برای فیلمبرداری هم که فقط کیفیت 1080 دیده میشه که خروجی بدی نداره ولی به طور کلی به صورت معمولی ظاهر میشه.

توی بخش دوربین، از نظر عملکرد کلی، هردو محصول معمولی هستن، اما برای افرادی که به عکاسی علاقه دارن، انتخاب گلکسی A14 گزینه معقول‎‌تری خواهد بود چونکه لنزهای فرعی بیشتری داشته و همچنین در پردازش تصاویر نیز یه ذره بهتر عمل میکنه.

گوشی موبایل سامسونگ A14 با شیائومی ردمی 12c برای بازی کردن هم مناسبه؟

بازی‌های موبایلی توی حجم‌ها و گرافیک‌های متفاوتی ارائه میشن. Galaxy A14 و Redmi 12C به خاطر پردازنده نه چندان قدرتمندشون، نمیتونن گیم‌های سنگینی رو اجرا کنند ولی اگه بازی سبک باشه ایرادی نداره و سعی کنید که این استفاده، طولانی مدت نباشه.

کدام تلفن همراه ارزش خرید بیشتری داره؟

برای پاسخ به این سؤال، باید یه دور یه طور کاملاً مختصر متن رو دوره کنیم. اگه شما فردی هستین که طراحی یه گوشی موبایل خیلی براتون مهمه و از طرفی، یه رابط‌ کاربری سبک و به‌روز میخواهین که در استفاده از تلفن همراه زیاد شاهد لگ و باگ نباشین و همچنین بعضی وقت‌ها هم تصویربرداری کنید، گلکسی ای 14 گزینه خوبیه. در طرف مقابل اما، اگه یه گوشی موبایل نیاز دارین که امکانات معمولی داشته باشه، کیفیت صفحه نمایش و تصاویر به ثبت رسیده از دوربین متوسط رو به پایین باشه و هزینه زیادی هم نخواسته باشین بپردازین، ردمی 12 سی گزینه خوبی هست.

3.9/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسمن
6 ماه قبل

خیلی خوبه

Mohsen
6 ماه قبل

تو یکی عکسها سی پی یو a14را نوشته اگزینوس بعد شما پایینش نوشتین helio!!!!!

دکمه بازگشت به بالا