خواندنی

تصاویر و مشخصات فنی ساینا اس اتومات

به گزارش کارمادیو، با توجه به افزایش قیمت های شدید اخیر بر روی همه ی خودرو های داخل بازار، کمپانی سایپا تصمیم بر تولید خودروهای خود با گیربکس اتوماتیک گرفت. در حال حاضر کوییک اتومات در بازار موجود می باشد، ‌اما باید به این نکته توجه داشت که خودروی کوییک هاچ بک است و شاید مورد پسند همه نباشد، به همین علت سایپا از تولید ساینا اس اتوماتیک خبرداده است و اولین سری پیش فروش این خودرو در تاریخ ۱۷ آذر ماه سال ۱۴۰۱ استارت خورده است.

بررسی ساینا S اتوماتیک

بررسی ساینا S اتوماتیک

پس از موفقیت های تیبا صندوقدار و تیبا هاچبک در میان خودروهای ارزان قیمت اقتصادی گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت که این خودرو را با ظاهری جدیدتر و آپشنهای بیشتری روانه بازار کند و از این رو فیس‌لیفت تیبا با نام ساینا با همان مشخصات فنی روانه بازار شد. ساینا در دو تیپ SX و EX که هر دو نیز دنده‌ای بودند در سال 1395 روانه بازار شد که SX نسخه پایه و EX نسخه فول ساینا به حساب می‌آمد که آپشنهایی نظیر سنسور عقب، آینه جانبی برقی، شیشه برقی عقب و تهویه دیجیتال را نسبت به نسخه SX بیشتر داشت.

بررسی ساینا S اتوماتیک

در سال 97 ساینا با گیربکس اتوماتیک CVT که ساخته کمپانی بلژیکی پانچ است روانه بازار شد که آپشنهای ایرانی‌پسندی نظیر کیلس استارتر، فرمان برقی، کروزکنترل و … را نسبت به نسخه دنده‌ای بیشتر داشت، اما طولی نکشید که به دلیل سیاست‌های نامشخص تولید ساینا اتوماتیک در همان سال 97 متوقف شد اما کوییک اتوماتیک با همان گیربکس CVT تولیدش ادامه یافت. حال بعد از گذشت 4 سال و با همکاری مجدد سایپا با کمپانی پانچ بلژیک قرار است ساینا S که به اصطلاح نسخه نیوفیس ساینا می باشد با گیربکس اتوماتیک CVT نیز به بازار عرضه شود و هم اکنون در مراحل آزمایشی به سر میبرد و گفته شده است که تا قبل از پایان یافتن سال 1401 تولید انبوه ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک در شرکت سایپا سیتروئن آغاز میشود.

مشخصات فنی ساینا اس اتومات

حجم موتور

۱۵۰۰ سی سی

سیلندر

۴

سوپاپ

۸

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

دریچه گاز

دریچه گاز برقی

سیستم مدیریت

مجزا

قدرت

۸۷ اسب بخار قدرت

گشتاور

گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر

جعبه دنده

۵ سرعته اتوماتیک CVT – حالت تیپ ترونیک می توان ۶ دنده مصنوعی

طراحی و امکانات ساینا اس اتوماتیک

به گزارش کارمادیو، در بخش طراحی ظاهری بیرونی و داخلی، ساینا S اتوماتیک تفاوت خاصی با ساینا S دنده ای که در سال 1399 روانه بازار شد ندارد و در بخش طراحی همان تغییراتی که ساینا S دنده‌ای نسبت به ساینا معمولی دارد را شاهد هستیم که از جمله آنها میتوان به مواردی نظیر گرافیک جدید چراغهای جلو، دی لایت، اتولایت، جلوپنجره جدید با قاب استیل، رینگ آلومینیومی، فرمان D کات، تریم داخلی متفاوت و صفحه کیلومتر جدید اشاره کرد که البته غربیلک فرمان نسخه اتوماتیک کمی متفاوت از نسخه دنده‌ ای می‌باشد و از دکمه‌های کنترلی روی فرمان نیز بهره میبرد.

داخل کابین ساینا اس اتومات

در بخش آپشنها و امکانات رفاهی نیز تفاوت ساینا S دنده‌ای و ساینا اس اتوماتیک در مواردی نظیر فرمان برقی به همراه کنترلهای روی فرمان به جای فرمان هیدرولیکی بدون کنترلهای روی فرمان، کروزکنترل، سیستم محدود کننده سرعت یا اسپید‌لیمیتر، سیستم نشانگر فشار باد لاستیک (TPMS) و سیستم دستیار شروع حرکت در سربالایی یا همان HAC می‌باشد و متاسفانه همچنان خبری از مانیتور در نسخه‌های اتوماتیک ساینا S نیست و احتمال دارد در نسخه‌های فول آپشن ساینا و کوییک با تیپ G شاهد آپشنهای بیشتری نظیر کیلس استارتر، مانیتور، دوربین عقب، سیستم کترل پایداری و موارد دیگر نیز باشیم.

ساینا S اتوماتیک از همان پیشرانه M15 بهره میبرد که در تیبا و ساینا نیز پیش‌تر شاهد آن بوده‌ایم، این پیشرانه 8 سوپاپ 1.5 لیتری قادر به تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور است که نیروی خود را از طریق یک گیربس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 6 دنده مصنوعی به چرخهای جلو منتقل میکند و شتابی صفر تا صدی در حدود 15 ثانیه خواهد داشت. گیربکس CVT استفاده شده در ساینا S، دارای سه حالت برفی، اسپرت و تیپ‌ترونیک می باشد که در مود اسپرت شتابگیری بهتری را شاهد هستیم.

مشخصات فنی ساینا اس اتومات

طول، عرض و ارتفاع ساینا اس اتوماتیک به ترتیب 4215 میلیمتر، 1663 میلیمتر و 1484 میلیمتر می‌باشد و فاصله محوری آن نیز حدود 2.41 متر است که علی‌رغم فاصله محوری کمتر نسبت به 206 صندوقدار فضای کابین جادارتری خصوصا در ریف عقب نسبت به خودروهایی نظیر 206 صندوقدار یا رانا دارد. باک ساینا S اتوماتیک حدود 41 لیتر است و مصرف ترکیبی تخمینی برای این خودرو چیزی در حدود 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است که نسبت به نسخه دنده‌ای اشتهای بیشتری دارد.

در ساینا S اتوماتیک از دریچه‌گاز برقی به جای سیمی استفاده شده است و همچنین سیستم برقی خودرو تغییرات قابل توجهی داشته است که در ساینا اتوماتیک مدل 97 نیز شاهد آن بودیم که امیدواریم در ساینا S اتوماتیک که به زودی قرار است به بازار عرضه شود مشکلات قدیمی نظیر از کار افتادن گیربکس اتوماتیک بعد از ترافیکهای سنگین و داغ شدن شدید جعبه دنده، مشکلات سیستم برقی خودرو و بالا رفتن ناگهانی دمای آب برطرف شده باشد تا خریداران این محصول با دردسرهای کمتری مواجه باشند.

 

3.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا