گل و گیاه

شرایط نگهداری و آبیاری گل ناز یخی / روش تکثیر و علت گل ندادن ناز

گل ناز یخی گیاهی زینتی است که معمولاً برای تزیین باغچه‌ها و یا منازل از آن استفاده می‌ شود. البته اگر شرایط مناسب وجود داشته باشد می توان آن را در بالکن و حتی کنار پنجره نیز نگهداری کرد. گل ناز یخی گیاهی چند ساله است که به دلیل داشتن گل‌ های کوچک زینتی، ظاهر خاص و زیبایی به آن داده است. بنابراین طرفداران زیادی دارد. در این مقاله از کارمادیو همه چیز را درمورد کاشت، نگهداری و آبیاری این گل می خوانیم. با ما همراه باشید.

معرفی گیاه ناز یخی

گل ناز یخی با نام علمی Aptenia cordifolia و نام انگلیسی Baby sun rose در رسته گیاهان علفی قرار می گیرد.

کاشت این گیاه در مناطق جنوبی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. چرا که در برابر دمای بالا، نور خورشید و کم آبی مقاومت زیادی دارد. برگ های ناز یخی توپر، به شکل پنج ضلعی، ضخیم و به رنگ سبز هستند که طول آن ها معمولا حدود سه سانتی متر است. گل های کوچکش نیز ستاره ای شکل هستند و رنگ های متفاوتی اعم از سفید، صورتی و قرمز دارند. اندازه گل های ناز یخی از برگ هایش کمتر است و بیشتر از دو سانتی متر نمی شود. گل های ناز یخی، شب ها بسته و در نور باز می شوند.

شرایط نگهداری و آبیاری گل ناز یخی / روش تکثیر و علت گل ندادن ناز

ناز یخی گیاهی است که رشد زیادی ندارد و بصورت عرضی گسترش پیدا می‌ کند ودرواقع رونده است. اگر شرایط رشد مناسب باشد، ناز یخی از بهار تا پاییز گل می دهد.

نحوه نگهداری ناز یخی

نور مناسب کشت ناز یخی: گل ناز یخی به دلیل داشتن عمر طولانی، برای کشت در محیط‌ های باز بسیار مناسب است. برای گلدهی بهتر گیاه حتماً باید نور کافی مهیا باشد. اگر گل ناز یخی را در خانه می‌ خواهید پرورش دهید باید گلدانش را در مکانی آفتابگیر مثلاً بالکنی پرنور قرار بدهید. در صورت نبودن نور کافی، رشد گیاه متوقف و یا کند می شود، زیبایی اش نمایان نخواهد شد و ناز یخی فقط برگ سبز می‌ دهد و توانایی گلدهی نخواهد داشت.

خاک مناسب برای ناز یخی: گیاه ناز یخی به خاک خاصی نیاز ندارد و در خاک‌ های معمولی هم رشد می‌ کند. اما اگر خاک زهکشی مناسبی نداشته باشد یعنی به طوری که آب را در خود نگه دارد برای گیاه مضر است. ترکیب خاک لومی ماسه و خاک برگ برای کشت ناز یخی بسیار مناسب است و بهتر است خاک مقدار خیلی کمی اسیدی باشد.

دمای مناسب ناز یخی: دقت کنید دمای مناسب نگهداری گیاه ناز یخی از ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. اگر چه می‌ تواند دما های پایین تر را هم تا حدودی تحمل کند اما در کل با سرما میانه خوبی ندارد.

کود دهی: گل ناز یخی خاصیت دارویی و درمانی نیز دارد. از این جهت نیاز زیادی به کود ندارد. برای تقویت بیشتر و رشد بهترش می‌ توانید از کود مایع استفاده کنید. یک بار کود دهی در فصل‌ های گلدهی گیاه یعنی یک بار در بهار و یک بار در تابستان کفایت می‌ کند.

تعویض گلدان: زمانی که ریشه های گل فضای گلدان را پر کرد و دیدید که از خاک بیرون زده یعنی وقت آن رسیده که گلدانش را عوض کنید. گلدان جدید باید بزرگتر از گلدان قبلی باشد.

شرایط نگهداری و آبیاری گل ناز یخی / روش تکثیر و علت گل ندادن ناز

نحوه آبیاری

نگهداری از این گیاه به نگهداری کاکتوس شباهت زیادی دارد. چون نیاز زیادی به آب ندارد چون برگ‌ های ناز یخی قابلیت ذخیره آب را در خود دارند. حواستان باشد آب زیاد برای این گیاه ضرر دارد اما کم آبی تا حدی که خاک آن خشک شود و شوره ببندد نیز به آن آسیب می‌ رساند. پس سعی کنید تعادل در آبیاری را حفظ کنید. به طور معمول هفته ای یک بار آب دادن کافیست. البته در هوای بسیار گرم و دمای بالا می‌ توانید دفعات آبیاری را افزایش دهید. آبیاری زیاد وغیراصولی و رطوبت زیاد خاک ناز یخی منجر به زرد شدن و پژمرده شدن گیاه می شود.

چرا ناز یخی گل نمی دهد؟

اگر به یاد داشته باشید در بالا اشاره کردیم که گیاه ناز یخی گیاهی نوردوست است. اگر گل ناز یخی شما فقط برگ سبز می دهد وگلدهی ندارد یعنی مکانش به اندازه کافی پرنور نیست و باید آن را به مکانی نور گیر تر جابجا کنید تا به صورت کاملا مستقیم نور بگیرد.

شرایط نگهداری و آبیاری گل ناز یخی / روش تکثیر و علت گل ندادن ناز

پرورش و تکثیر ناز یخی

کشت و تکثیر ناز یخی به دو صورت کاشت بذر و قلمه زدن امکان‌ پذیر است که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

قلمه زدن: قلمه زدن بهترین راه پرورش گیاه ناز یخی می‌ باشد. بهتر است در آب و یا خاک، قلمه زدن را انجام دهید. برای این کار قلمه هایی از ساقه به اندازه ۷ الی ۱۰ سانتی‌ متر را جدا کنید. در حد دو یا سه برگ که پایین قلمه باشد کافیست و می‌ توانید باقی برگ‌ ها را بچینید. دقت کنید که اگر سطح مقطع قلمه‌ ها به صورت اریب باشد، ریشه دهی گیاه بهتر تر انجام می‌ شود.

قلمه را در لیوان آب قرار دهید تا پس از چند روز شروع به ریشه دادن کند. بعد از اینکه قلمه شما ریشه زد، آن را در خاک مناسب و مرطوب بکارید. اگر قلمه را در گلدان قرار می دهید باید کف گلدان سوراخ باشد تا آب را در خودش نگه ندارد‌. می‌توانید بدون اینکه قلمه را در آب قرار دهید، به طور مستقیم در خاک بکارید اما باید قبل از انتقال قلمه به خاک، آن را یک روز کامل در دمای اتاق و خاکش را مرطوب نگه دارید تا زمانی که ریشه بزند. قلمه را از گرما و سرمای شدید حفظ کنید.

کاشت بذر: بهترین زمان برای کاشت بذر اوایل پاییز است. بذر ناز یخی را تهیه کنید و در گلدانی متوسط که زیاد بزرگ نباشد قرار دهید. گلدانی که بذر را در آن می‌کارید باید سوراخ‌ هایی برای خارج شدن آب داشته باشد. و اگر فضای کاشت سربسته و یا گلخانه‌ ای باشد، برای رشد گیاه بهتر است. گلدان را با خاک معمولی پر کنید. ترکیب دو سوم شن و یک سوم خاک برگ مناسب است. بذر را در عمق متوسط گلدان قرار دهید. خاک حتماً باید مرطوب باشد. بعد از اینکه بذر شما رشد کرد، هفته ای یک بار آن را آبیاری کنید. دفعات آبیاری نباید به گونه‌ ای باشد که خاک خیس بماند و حتماً گلدان را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

کلام آخر

در مقاله بالا از کارمادیو همه چیز را در رابطه با گیاه زینتی ناز یخی از نگهداری و آبیاری تا روش‌ های کاشت آن گفتیم. اگر علاقمند به داشتن گیاهان آپارتمانی خوشبو هستید نیز می‌توانید مقاله معرفی ۱۳ گیاه آپارتمانی معطر برای خوشبو کردن منزل شما را بخوانید و از مطالب مفیدش استفاده کنید.

3.4/5 - (52 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرتان
7 ماه قبل

خوب بود

دکمه بازگشت به بالا