خواندنیگل و گیاه

بهترین روش کاشت سبزی خوردن در خانه + مراحل کاشت

برای مصرف سبزی سالم و ارگانیک می‌ توانید در منزل خود سبزی خوردن کاشت کنید و با کاشت سبزی در باغچه یا گلدان به پرورش بهترین نوع سبزی خوردن برای مصارف خانوادگی خود بپردازید. جهت کاشت سبزی در منزل سعی داریم در این مقاله از کارمادیو مراحل کاشت سبزی، انواع خوردنی، نکات کاشت سبزی خوردن، بهترین زمان کاشت این نوع سبزی و… را برای شما بیان کنیم.

مراحل کاشت سبزی خوردن در خانه

در زیر به آموزش کاشت انواع سبزی خوردن در خانه می‌پردازیم

کاشت جعفری در خانه

کاشت جعفری در خانه

جهت کاشت جعفری باید بذرها را حدود ۱۲ ساعت در آب خیساند سپس روی صافی ریخته تا کاملاً خشک شوند. در مرحله بعد لازم است خاک گلدان یا باغچه را آبیاری کرده و بذرها را با فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌ متر از یکدیگر بکارید. در این له لازم است حفره‌هایی با عمق ۶ تا ۸ میلی‌ متر روی خاک ایجاد کرده سپس بذرها را در آن قرار دهید آنچه برای رشد سبزی جعفری لازم است این است که  در نور کم کاشته شود.

کاشت شاهی در خانه

یکی از پرطرفدارترین سبزی‌های خوراکی شاهی است که می‌ توانید آن را در خانه نیز پرورش دهید. جهت کاشت این سبزی لازم است جهت ضعیف شدن لایه رویی آن و جوانه زدن حدود ۲۴ ساعت آن را در آب قرار دهید.

در مرحله بعد باید گلدان یا خاک باغچه را با ترکیبی از کوکوپیت و پیت ماست پر کرده و بذرهای شاهی را در عمق پنج دهم سانتی‌ متر از یکدیگر بکارید. سپس روی بذرها را با کمی خاک پوشانده و آبیاری را شروع کنید آنچه حائز اهمیت است این است که تا زمان جوانه زدن دانه‌ های شاهی باید خاک آن همیشه مرطوب باشد.

کاشت مرزه در خانه

جهت کاشت سبزی مرزه لازم است منافذی با ۵ سانتی‌متر در خاک ایجاد کرده و بذرهای مرزه را در آن با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی‌ متر از یکدیگر بکارید سپس روی حفره‌ها را با خاک پوشانده و در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

کاشت ترخون در خانه

وقتی خاکه باغچه خانه را آبیاری کردید می توانید حفره‌هایی با عمق ۵ تا ۸ سانتی‌متر در آن ایجاد کنید و ‌ساقه های سبزی ترخون را در آن قرار دهید و اطراف آنها خاک ریخته و کمی فشار دهید تا ساقه تکون نخورد و با مراقبت از آن پس از مدتی سبزی ترخون را برداشت کنید.

کاشت ریحان در خانه

کاشت ریحان در خانه

سبزی ریحان یکی از محبوب‌ ترین انواع سبزی‌های خوراکی است که می‌ توانید در خانه نیز آن را کاشت کنید تنها لازم است که بذر مرغوبی از آن را تهیه کرده و در آب ریخته تا متورم شود سپس بعد از ۲۴ ساعت این بذرها را بر روی پارچه ریخته و صبر کنید تا کاملاً خشک شود.

سپس این دانه‌ها را در ترکیبی از خاک باغچه و خاک برگ عمق یک سانتی‌ متر و با فاصله ۱۵ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید. لازم است هر روز بین دو تا چهار بار آب روی آن بریزید و همواره آن را مرطوب نگه دارید.

بهترین زمان کاشت سبزی خوردن

از جمله مهم‌ ترین عواملی که باید هنگام کاشت سبزی در خانه به آن توجه شود این است که باید بدانید نوع سبزی مورد نظر شما با فصل گرما سازگار است یا خیر و فهمیدن این مسئله زیاد سخت نیست و ما در ادامه به آن می‌ پردازیم.

کاشت سبزی خوردن در بهار

از آنجایی که سبزی خوردنی در فصل خنک رشد بهتری دارد بنابراین بهترین فصل برای کاشت آن فصل بهار یا پاییز است اما این مسئله به آب و هوای منطقه ای که شما در آن زندگی کنید نیز بستگی دارد. کشت سبزی در فصل بهار به دلیل آب و هوای مناسب با رشد بیشتری نسبت به دیگر فصول پیش می‌رود و از سرمازدگی یا گرمازدگی سبزی‌ها محافظت می‌ شوند.

کاشت سبزی خوردن در زمستان

اگر می‌ خواهید در فصل زمستان سبزی خوردنی کاشت کنید باید از روش نشا استفاده کنید یعنی بذرها را در سینی نشا گلدان کوچکی کاشته و تا اوایل بهار منتظر رشد آنها باشید و سعی کنید بیشترین میزان نور در این فصل را برای آنها فراهم کنید.

مسئله دیگری که برای کاشت سبزی در زمستان باید به آن توجه شود نوع سبزی است به عنوان مثال سبزی پیازچه، نعنا، تربچه، جعفری، گشنیز و شاهی سبزیجاتی هستند که در فصل زمستان نسبت به دیگر انواع سبزی‌ها رشد بهتری دارند.

نکات کاشت سبزی خوردن در آپارتمان

نکاتی که برای کاشت سبزی خوردن در خانه و خانه های آپارتمانی لازم است را در زیر بیان می‌کنیم.

کاشت سبزی خوردن در گلدان

اگر می‌ خواهید سبزی را در گلدان بکارید لازم است ابتدا گلدانی با مناسب با نوع سبزی مد نظر خود انتخاب کنید و پس از پر کردن این گلدان از خاک روی آن محلول قارچ کش ریخته و بعد بذر مورد نظر خود را در آن بکارید و پس از مراقبت‌ های لازم سبزی معطر و خوشمزه برداشت نمایید.

کاشت سبزی خوردن در بالکن بهترین سبزی‌ ها برای کاشت در بالکن شامل ریحان آویشن و جعفری هستند چرا که این گیاهان نسبت به اختلافات دما مقاومت زیادی دارند.

کاشت سبزی خوردن در باغچه خانه

هر یک از سبزیجات را می‌ توان در باغچه خانه کاشت تنها باید به درستی از آنها مراقبت شود و نیز شرایط برای رشد آنها فراهم گردد. برای کاشت دانه‌ های سبزی در باغچه لازم است در نقطه ای که بیشترین نور به آن تابیده می‌ شود این دانه‌ ها کاشته شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله از کارمادیو مراحل کاشت انواع مختلفی از سبزیجات خوردنی در خانه را ذکر کردیم و نیز بهترین زمان  مشت این سبزیجات را بیان نمودیم در پایان نیز نکات کاشت سبزی خوردن در آپارتمانی را بررسی کردیم.

 

 

3.5/5 - (13 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا