گل و گیاه

از جهاد کشاورزی نهال بخریم یا از نهالستان‌های مجوزدار؟

مسلماً انتخاب اول برای کشاورزان، خرید نهال از وزارت جهاد کشاورزی است، ولی کاملاً مشخص هست که تعداد نهال‌های عرضه شده در این وزارتخانه پاسخگوی نیاز داخلی باغداران نخواهد بود و تنوع نهال آنها نیز کمتر است، بنابراین توصیه می‌شود باغداران از نهالستان‌های مجوزدار که نماینده رسمی این وزارتخانه هستند نهال اصلاح شده را خریداری کنند، در ادامه اطلاعات تکمیلی در مورد نهالستان‌های معتبر و فعال ارائه خواهیم داد.

خرید نهال از نهالستان معتبر و مجوزدار

امروزه نهالستان‌های معتبر و مجوزدار سایت‌های اینترنتی خود را در دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیز راه‌اندازی کرده‌اند، به همین دلیل در دسترس بوده و باغداران به راحتی می‌توانند با آنها در ارتباط باشند؛ دسترسی آسان، فروش نهال اصلاح شده و تضمینی، از همه مهمتر ارائه نهال شناسنامه‌دار از دلایلی است که خرید نهال از نهالستان معتبر و مجوزدار  توصیه می‌شود؛

هدف از خرید نهال اینترنتی

هدف از خرید نهال اینترنتی تضمین سرمایه اولیه برای احداث باغ است، از دیگر دلایل مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهالستان‌های معتبر و مجوز دار از روش‌های علمی و استاندارد برای تولید نهال استفاده می‌کنند، این نهالستان‌ها معمولاً از تولید کشاورزی و زراعی به عنوان منبع‌های خوب استفاده می‌کنند و نهال‌هایی با کیفیت بالا تولید می‌کنند.
  •  نهال‌های تولید شده در نهالستان‌های معتبر، معمولاً به سرما، گرما، حشرات، بیماری‌ و شرایط آب و هوایی مقاومت بیشتری دارند، سیستم دفاعی قوی باعث بهبود رشد نهال‌ها را در مراحل اولیه  و تمام عمر می‌شود.
  •  نهالستان‌های معتبر و مجوز دار عموماً خدمات مشاوره و راهنمایی در خصوص کاشت و نگهداری از نهال‌ها را رایگان به شما ارائه داده و به شما کمک کنند تا نهال‌های خود را به درستی کاشته و نگهداری کنید و از عملکرد بهتر آن‌ها بهره‌برداری کنید.
  • فروش نهال گارانتی دار مهمترین سیاست نهالستان مجوزدار است، نهالی که از یک نهالستان معتبر و مجوز دار خریداری کرده‌اید تا مدتی پس از خرید مشکل داشته باشد (مانند خشک شدن و مرگ نهال)، شما قادر به تعویض یا دریافت ضمانت از نهالستان هستید.

با خرید نهال از یک نهالستان معتبر و مجوز دار، شما نهال‌های سالم و قوی که رشد و توسعه صحیح را دارند را خریداری می‌کنید این به شما کمک می‌کند تا از زمین‌ها و منابع طبیعی را محافظت کرده و کاشت نهال‌های سالم را ارتقا دهید، البته بهتر از کشاورزان قبل از خرید نهال حتماً به منطقه نهالستان نیز توجه داشته باشند.

معمولاً بهترین نهالستان‌های کشور در قسمت شمال غربی قرار می‌گیرد، چون اکوسیستم این منطقه برای تکثیر و رشد نهال در سال‌های اولیه بسیار مناسب و تاثیرگذار است، شما با مراجعه به موتور جستجوی گوگل و درج بزرگترین نهالستان شمال غربی کشور می‌توانید به سایت این نهالستان وارد شده و با انواع نهال میوه سازگار با منطقه و قیمت نهال میوه آشنا شوید.

از جهاد کشاورزی نهال بخریم یا از نهالستان‌های مجوزدار؟

تاثیر اکوسیستم منطقه بر کیفیت نهال تولید شده در نهالستان

اکوسیستم منطقه محیطی است که شامل ارتباطات پیچیده میان زندگی‌های مختلف محیط زیستی بوده و شامل عوامل زیستی و غیرزیستی مانند خاک، آب، هوا، درختان، گیاهان، حیوانات و میکروب‌ها است، تکثیر و فروش نهال و رشد نهال به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد.

بنابراین به عنوان یک باغدار حتماً به محل اسکان نهالستان و باغ مادر توجه داشته باشید تا بهترین شرایط اکوسیستم را داشته باشد، چون ویژگی‌های یک اکوسیستم تاثیر زیادی بر رشد، تکثیر و فروش نهال خواهد داشت، برخی گیاهان می‌توانند خاک را به بهترین شکل ممکن برای تکثیر نهال آماده کرده و با ارائه مواد غذایی و نیتروژن برای نهال‌ها، رشد آن‌ها را پشتیبانی کنند.

نقش محیط نهالستان در رشد اولیه نهال

دانشمندان معتقدند نقش محیط نهالستان در رشد اولیه نهال غیر قابل انکاری هست، سال‌های اولیه رشد نهاد تاثیر بسزایی بر کیفیت و عملکرد آن دارد:

  • شرایط آب و هوایی یک منطقه نقش مهمی در تکثیر نهال و رشد آن داشته و می‌تواند عواملی مانند دما، رطوبت و باران را تحت تاثیر قرار دهد، نهال جوان نیازمند آب و هوای مناسب برای رشد و تکثیر هستند و از آب و هوای مناسب برای توسعه و رشد گل و میوه استفاده می‌کنند.
  • خاک لایه مهمی از اکوسیستم را تشکیل می‌دهد و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رشد نهال‌ها داشته باشد، ویژگی‌های خاک مانند قدرت نفوذ آب، تهویه‌ پذیری، نرمی یا سفتی و حاوی مواد مغذی   توانایی رشد نهال‌ها را مجاب یا دچار مشکل می‌کند.

به طور کلی، اکوسیستم منطقه تاثیر مستقیم و غیرمستقیم روی تکثیر نهال و رشد ۲ ساله اول آن دارد و عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی، خاک و حیات وحش روی این فرآیندها تأثیرگذار هستند، بنابراین کشاورزان به هنگام خرید نهال علاوه بر توجه به قیمت نهال حتماً به محل اسکان نهالستان نیز توجه ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانید : https://paliznahal.ir/

کلام آخر

دلیل اینکه تاکید می‌شود بر منطقه نهالستان توجه کنید، چون  منطقه مناسب از اثرات نوسانات هوا و اقلیم، وزش باد و تابش مستقیم آفتاب بر رشد نهال‌ها و تکثیر آنها جلوگیری کرده و باعث رشد مناسب نهال می‌شود، مدیریت نهالستان با فراهم کردن آب و مواد غذایی استاندارد از رقابت نهال با گیاهان علفی و حشرات آفت جلوگیری می‌کند؛ در واقع کیفیت نهال وابسته به اکوسیستم منطقه و مدیریت نهالستان است؛ فهمیدن نقش و تاثیر اکوسیستم منطقه در تکثیر و فروش نهال و رشد نهال‌ها، می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا اقدامات مهمی برای خرید نهال با کیفیت انجام دهند.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا