گل و گیاه

روش نگهداری و آبیاری گیاه شفلرا چگونه است؟

شفلرا یک گیاه همیشه سرسبز است که به عنوان درخت چتری نیز شناخته می‌شود. این گیاه، بومی کشور استرالیا است و اگر روش نگهداری و آبیاری آن را به درستی رعایت کنید، طول آن به ۳ متر می‌رسد.

گیاه شفلرا مقاومت بسیار بالایی در برابر بسیاری از شرایط آب و هوایی مختلف دارد؛ به همین دلیل به عنوان یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود. البته در این شرایط باید چند نکته را رعایت کنید تا گیاه شفلرا به خوبی رشد کند. در ادامه با کارمادیو باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص روش نگهداری و آبیاری گیاه شفلرا به شما ارائه دهیم.

ظاهر گیاه شفلرا

گیاه یا درختچه شفلرا، یک گیاه بسیار زیبا است که رشد نسبتاً آهسته‌ای دارد. شفلرا دارای برگ‌هایی چرمی شکل بوده که به رنگ سبز روشن هستند. در انتهای گیاه، برگ‌های پنجه‌ای وجود دارد که زیبایی گیاه را دوچندان کرده است. ظاهر زیبا و مقاومت بالای گیاه شفلرا، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن به شمار می‌رود.

نگهداری از گل شفلرا

اگر می‌خواهید گیاه شفلرا را در خانه نگهداری کنید، باید بدانید که این گیاه در محیط‌های گلخانه و فضای آپارتمانی به ندرت گل می‌دهد. اما اگر در محیطی مانند زادگاه اصلی خود نگهداری شود، میوه‌های ریز و نارنجی رنگی از آن حاصل می‌شود. گاهی اوقات با رعایت و مهیا کردن شرایط لازم، می‌توانید میوه‌های ریز این گیاه را ببینید.

نگهداری از گل شفلرا

اگر شما هم قصد دارید از گیاه شفلرا در خانه یا محل کار خود نگهداری کنید، باید چند نکته را رعایت نمایید. قبل از هر چیز باید بدانید که کودکان و حیوانات به هیچ عنوان نباید با گیاه شفلرا تماس داشته باشند؛ چرا که این گیاه هم برای حیوانات و هم برای انسان‌ها سمی است. از همین رو اکیدا توصیه می‌شود که اجازه ندهید گیاه شفلرا با اجزای صورت یا دستتان تماسی داشته باشد. روش نگهداری و آبیاری گیاه شفلرا به صورت زیر است:

نور مناسب

شفلرا یک گیاه سایه دوست است و به تابش نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد؛ از همین رو بهترین محیط برای نگهداری این گیاه در کنار پنجره‌های جنوبی و شرقی است. فراموش نکنید که این گیاه به نور مستقیم و بیش از حد حساس بوده و تابش زیاد آفتاب بر روی گیاه، باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود.

آبیاری مناسب

با وجود اینکه گیاه شفلرا مقاومت بالایی در برابر کم آبی دارد، اما بهتر است که خاک گلدان آن را همیشه مرطوب نگه دارید. لازم به ذکر است که میزان آبیاری در فصل‌های گرم، نسبت به فصل‌های سرد متفاوت خواهد بود. یعنی شما می‌توانید در فصل‌های گرم سال، هفته‌ای دو تا سه بار گیاه خود را آبیاری کنید. اما در فصل‌های سرد، باید دفعات آبیاری را به یک مرتبه در طول هفته برسانید.

در فاصله بین دو بار آبیاری خاک گلدان شفلرا، خاک باید کاملاً خشک باشد و اگر خاک گلدان هنوز هم مرطوب است، به آن آب ندهید. غرق بودن ریشه گیاه در آب باعث می‌شود تا ریشه آسیب ببیند و در نهایت مرگ گیاه به سرعت اتفاق می‌افتد.

رطوبت دما برای گیاه شفلرا

یکی دیگر از نکات مهم برای روش نگهداری و آبیاری گیاه شفلرا، توجه به رطوبت و دمای هوا است. بهترین شرایط برای رشد گیاه شفلرا این است که گیاه ۴۰ تا ۵۰ درصد رطوبت داشته باشد. برای این کار شما می‌توانید با استفاده از غبارپاشی، هفته‌ای دو بار به گیاه رطوبت بدهید.

همچنین می‌توانید مقداری سنگ ریزه را به زیر گلدانی خود اضافه کرده و مقداری آب داخل آن بریزید. به واسطه تبخیر آب اضافه شده، فضای گلدان همیشه مرطوب می‌ماند. در فصل‌های سرد سال هم می‌توانید دستگاه بخور سرد را استفاده کرده و بخار و رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

خاک و کود مناسب برای گیاه شفلرا

دمای مناسب

دمای محیط برای نگهداری گیاه شفلرا باید متعادل باشد؛ یعنی سرما و گرمای زیاد به گیاه آسیب می‌رساند. بهترین دما برای مواظبت از این گیاه، دمای ۱۰ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. توصیه می‌شود در روز‌ها و فصل‌های سرد سال، گیاه را از کنار پنجره دور کرده و اجازه ندهید سرمای زیاد به آن آسیب بزند. اگر دمای محیط نگهداری گیاه شفلرا بسیار پایین است، از یک دستگاه گرم‌کننده استفاده کنید تا دمای اتاق به حالت تعادل برسد. البته به هیچ عنوان گیاه را نزدیک به وسایل گرمایشی نگهداری نکنید؛ چراکه دمای بالا باعث کاهش شدید رطوبت سطح خاک و خود گیاه می‌شود.

خاک و کود مناسب برای گیاه شفلرا

نگهداری گیاه شفلرا در داخل آپارتمان یا محیط کار، نیاز به خاکی با زهکشی مناسب و تغذیه و رسیدگی به موقع توسط کود‌های مناسب دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای این گیاه ترکیب خاک برگ، پیت ماس، کوکوپیت به همراه کمی ماسه را ایجاد کرده و گیاه شفلرا را داخل آن قرار دهید. در فصل زمستان، این گیاه نیاز به کوددهی ندارد. کوددهی بیش از اندازه به ریشه گیاه آسیب می‌زند.

جمع‌بندی

گیاه شفلرا یکی از گیاهان سرسبز و بسیار زیبا است که می‌توانید آن را در آپارتمان‌ها نگه دارید. روش نگهداری و آبیاری گیاه شفلرا اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید نکاتی را رعایت کنید تا گیاه رشد خوبی داشته باشد. در بخش‌های قبلی تمامی این نکات را به شما توضیح دادیم. امیدواریم این نکات به رشد هرچه بیشتر گیاه شما کمک کند!

4.2/5 - (129 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا