سلامتخواندنی

گیاه مرزه چه فایده‌ای برای بدن و سلامت دارد (خواص گیاه مرزه)

مرزه گیاهی یکساله است که به خانواده نعناع تعلق دارد و دارای برگ های صاف و گل های کوچک است که نباید آن را با ترخون اشتباه گرفت. برگ های ترخون از برگ های مرزه بزرگ تر هستند. مرزه گیاه تندی است و از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل خواص زیادی برای بدن شما دارد.

در این مقاله از کارمادیو به خواص مرزه برای قلب، رحم، هضم آسان غذا، قاعدگی، پوست و مو، آلرژی، درد مفاصل، درمان اسهال و همچنین خواص دمنوش مرزه، طرز تهيه دمنوش مرزه، نحوه استفاده از مرزه و در نهایت به عوارض مرزه می پردازیم. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

خواص گیاه مرزه برای قلب

مرزه مواد معدنی گوناگونی مثل مس، منگنز، پتاسیم و روی دارد این مواد معدنی موجود در مرزه  خطر ابتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی مثل سکته مغزی و قلبی را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

مرزه سطح کلسترول خوب را بالا می برد و سطح کلسترول بد را پایین می آورد. یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، کلسترول بالا است. گیاه مرزه با کنترل کردن سطح کلسترول از قلب شما محافظت می کند.

از آنجا که گیاه مرزه پتاسیم بالایی دارد باعث پایین آمدن فشار خون بالا می شود به همین دلیل مصرف مرزه ابتلا به بیماری‌های ناشی از فشار خون را کاهش می دهد. به طور کلی مرزه برای گلبول های قرمز و سلامتی قلب بسیار مفید است.

گیاه مرزه چه فایده‌ای برای بدن و سلامت دارد (خواص گیاه مرزه)

خواص مرزه برای رحم

گیاه مرزه به خاطر داشتن مقداری منیزیم در خود باعث بهبود زخم های رحمی و تعادل هورمون های زنانه می شود. مرزه همچنین به خاطر داشتن ماده ای به نام تیمول خاصیت ضد قارچی دارد و به همین دلیل مرزه توانایی از بین بردن انواع عفونت های قارچی رحم را دارد.

خواص مرزه برای هضم آسان

گیاه مرزه حاوی مقادیر بسیار زیادی فیبر است. فیبر یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین فاکتورهای هضم است. خاصیت ضد اسپاسم گیاه مرزه باعث ‌کم شدن اسپاسم های تحریک کننده در دستگاه گوارش می شوند. مرزه ضد نفخ است و سوءهاضمه را درمان می کند. برای درمان این موارد عرق مرزه استفاده کنید.

خواص مرزه برای قاعدگی

دردهای شدید قاعدگی و نامنظم بودن قاعدگی را می توانید با گیاه مرزه درمان کنید. همانطور که پیشتر هم بیان کردیم مرزه خاصیت ضد اسپاسم دارد. بنابراین اسپاسم هایی که موجب گرفتگی قاعدگی می شود را گیاه مرزه کاهش می دهد.

گیاه مرزه همچنین حاوی مقدار زیادی منیزیم است، منیزیم باعث کاهش التیام علائمی مانند اضطراب و درد، تحریک پذیری و نوسانات خلقی می شود.

 

خواص مرزه برای پوست

گیاه مرزه قابض است که همین خاصیت به زیبایی و شادابی پوست شما کمک می کند. جوشانده مرزه باعث سفت شدن منافذ پوست می شود و همچنین آکنه و التهاب پوست را هم رفع می کند. از دیگر خواص گیاه مرزه می توان به تنظیم نمودن Ph پوست و میکروب زدایی اشاره کرد.

مرزه دارای ویتامین هایی مثل ویتامین A و C و همچنین مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان است که با کلاژن سازی به رفع چین و چروک پوست شما کمک می کند.

خواص مرزه برای مو

گیاه مرزه حاوی آهن می باشد که با افزایش تعداد گلبول های قرمز خون به رفع کم خونی کمک می کند و از همین طریق باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود و فولیکول‌های مو را تقویت می کند که در نهایت تقویت فولیکول‌های مو موجب رشد موهای شما می شود‌.

خواص مرزه برای آلرژی

مرزه با داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی در درمان حساسیت ها و آلرژی بسیار مفید و تأثیر گذار است. بنابراین مصرف آن مخصوصا در فصل زمستان بسیار کمک کننده است.

خواص مرزه برای درمان  درد مفاصل

مرزه دارای خاصیت ضد رماتیسمی و ضد التهابی است همچنین مقادیر بسیار زیادی ویتامین B دارد که این ویتامین آرتروز و درد مفاصل را کاهش می دهد. دمنوش مرزه برای درمان درد مفاصل بسیار مفید و موثر است.

خواص مرزه برای درمان اسهال

از دیگر خواص گیاه مرزه این است که عفونت های باکتریایی را از بین می برد مثل باکتری اشرشیا که موجب اسهال شدید می شود را درمان می کند. از چای مرزه برای درمان اسهال استفاده کنید.

گیاه مرزه چه فایده‌ای برای بدن و سلامت دارد (خواص گیاه مرزه)

خواص دمنوش مرزه

دمنوش گیاه مرزه خاصیت بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به درمان مواردی مثل سردرد، برونشیت، مشکلات گوارشی و گلودرد را نام برد. از آنجا که دمنوش گیاه مرزه ادرار آور است به پاکسازی کلیه ها و همچنین بهبود عملکرد کبد کمک می کند.

طرز تهیه دمنوش مرزه

دو الی سه قاشق مرباخوری مرزه خشک را به یک استکان آب جوش اضافه کنید و به مدت ده دقیقه زمان دهید تا دم بکشد و سپس بنوشید. توصیه ما به شما عزیزان این است که در طول روز فقط یک فنجان از این دمنوش مصرف کنید.

نحوه استفاده از گیاه مرزه

مرزه را به دو صورت خشک شده و تازه می توانید استفاده کنید. برای طبخ غذا از شاخه ها و برگ های گیاه مرزه استفاده می کنند. همچنین در کشور عزیز خودمان از مرزه به عنوان سبزی خوردنی در کنار غذا استفاده می شود.

عوارض مرزه

با آنکه مرزه خواص و فوایدی دارد عوارضی نیز دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم: زیاده روی در مصرف گیاه مرزه بخاطر داشتن طعم تیز و تند این گیاه باعث بروز التهاب در مخاط دهان می شود.

توصیه ما به زنان باردار و شیرده این است که در خوردن مرزه و دیگر محصولات آن خودداری کنند و یا اینکه در مصرف آن افراط نکنند.

بهتر است که کودکان از مرزه استفاده نکنند. از دیگر عوارض مرزه این است که خطر خونریزی را بعد از عمل جراحی افزایش می دهد.

همچنین استفاده از روغن مرزه در بعضی از افراد باعث بوجود آمدن واکنش های آلرژیک بر سطح پوست افراد می شود پس اگر قصد استفاده از روغن مرزه را دارید آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید.

سخن آخر

در متن فوق به تعریف گیاه مرزه، خواص آن و نحوه استفاده از مرزه و عوارض آن با شما سخن گفتیم امیدواریم بتوانید با خواندن این مقاله از کارمادیو از خواص گیاه مرزه و بهترین دمنوش‌ های گیاهی درمانی و پرخاصیت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.
 

 

 

 

 

 

2.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا