سلامت

اچ پی وی چیست؟ علائم HPV، راه های انتقال و پیشگیری آن

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌ های آزاردهنده است که برخی از افراد به آن مبتلا می‌ شوند که برای تشخیص آن از روش‌های مختلفی مانند پاپ اسمیر روش‌ های مولکولی استفاده می‌ شود بنابراین اگر می‌ خواهید به طور کامل با این بیماری و روش‌ های تشخیصی آن آشنا شوید این مقاله از کارمادیو را مطالعه کنید.

اچ پی وی چیست؟ و منشا آن از کجاست

اچ پی وی ویروس پاپیلومای انسانی از شایع‌ ترین عفونت‌ های دستگاه تناسلی است که به طور معمول از راه رابطه جنسی انتقال یافته و موجب طیفی از بیماری‌ها در زنان و مردان مانند سرطان‌ ها می‌ گردد به عنوان مثال این بیماری باعث سرطان دهانه رحم در خانم‌ ها می‌ شود که به عنوان چهارمین نوع سرطان از لحاظ شیوع در بین خانم‌ها می‌ باشد و نقش زیادی در بروز مرگ و میر در خانم‌ ها دارد و بنابراین الولویت‌ های بهداشت عمومی جای می‌ گیرد.

ویروس HPV به انواع مختلفی تقسیم می‌ شود که همه افراد و یا اکثریت آنها در طول عمر خود یک بار به آن آلوده می‌ شوند ولی معمولاً عوارضی در آنها ایجاد نکرده و علائم به خودی خود برطرف می‌ گردد اما برخی از انواع آن نیز خطرناک بوده و منجر به سرطان می شود.

انواع ویروس‌های HPV

ویروس اچ‌پی‌وی به دو نوع کلی کم خطر و پرخطر که در زیر به معرفی آن می‌ پردازیم تقسیم می‌ گردد

1. ویروس HPV نوع کم خطر

ویروس کم خطر اچ پی وی نوع ۶ و ۱۱ است که این دو عامل ایجاد ۹۰ درصد زگیل‌ های تناسلی هستند و به ندرت تبدیل به سرطان می‌ شوند و این نوع زگیل‌ ها معمولاً حالت برآمده داشته و گاهی نیز شبیه به گل کلم هستند. لازم به ذکر است که ضایعات مربوط به hpv امکان دارد هفته‌ ها یا ماه‌ ها پس از رابطه جنسی با فرد آلوده خود را نشان دهند.

2. ویروس HPV از نوع پرخطر

گروه ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی را در نوع پرخطر قرار می‌ دهند که این دو نوع باعث اد ۷۰ درصد از سرطان‌ های دهانه رحم در خانم‌ ها است و سایر انواع ,ویروس‌ های پر خطر برای انسان شامل ژنوتیپ‌ های,۳۱،۳۳،۴۵،۵۲و ۵۸ می‌ باشد. به صورت کلی ویروس اچ‌پی‌وی دارای ۱۴ نوع  16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 66 و 68.  است.

اگر شخص مبتلا به انواع خطرناک ویروس‌ های hpv شود و سیستم ایمنی او نتواند این ویروس‌ها را نابود کند با گذشت زمان باعث سرطان دهانه رحم در خانم‌ ها سرطان مقعد در هر دو جنس سرطان آلت تناسلی مردان، لبهای ناحیه تناسلی زنان، حلقه دهانی و سرطان واژن می‌ شوند و سرطان‌ هایی که توسط این ویروس اد می‌ شوند روند بسیار آهسته‌ای داشته و پس از سال‌ ها خود را نشان می‌ دهند.

 میزان شیوع HPV

این ویروس که یک عفونت رایج است به طور معمول ۹۰ درصد افراد را در یک دوره از زندگی مبتلا می‌ کند و آنها را در معرض بیماری‌ هایی مانند سرطان دهانه رحم در خانم‌ ها قرار می‌ دهد.

سازمان جهانی سلامت در سال ۲۰۱۷ تخمین زد که شیوع این ویروس در زنان در سراسر جهان ۷.۱ درصد است.

لازم به ذکر است که شایع‌ ترین نوع آن نوع ۱۶ و ۱۸ است و افرادی که به این نوع ویروس مبتلا هستند امکان دارد به نوع دیگری نیز آلوده شوند و کلی شیوع این ویروس در مردان و در تمام جهان نیز زیاد است.

راه‌های انتقال HPV

معمول‌ ترین راه انتقال این ویروس هر گونه رابطه  جنسی است یعنی رابطه جنسی دهانی واژنی و مقعدی هر سه مورد باعث انتقال این ویروس از شخصی به شخص دیگر می‌ گردند این ویروس همچنین از روش‌های زیر انتقال می‌یابد

  • داشتن تماس با زگیل یا سطحی از بدن که آلوده به ویروس HPV است.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • انتقال در دوران بارداری از طریق پدر و یا مادر مبتلا به اچ پی وی
  • انتقال از طریق دست والدین یا پرستارانی که زگیل دارند نیز احتمال انتقال ویروس hpv را حین عوض کردن پوشک به کودک منتقل می‌ کند.

علائم ابتلا به ویروس HPV

به طور کلی ابتلا به برخی از سرطان‌ ها مانند سرطان دهانه رحم سرطان آلت تناسلی مردان و سرطان مقعد از نشانه‌ های ابتلا به اچ پی وی است. از نشانه های این ویروس همچنین زگیل‌ ها هستند.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV

برای کاهش ابتلا به این ویروس می‌ توانید نکات زیر را رعایت کنید

  • استفاده از لوازم جلوگیری در هنگام رابطه جنسی مانند کاندوم
  • عدم برقراری رابطه جنسی با فرد سالم تا زمان درمان شدن کامل
  • تزریق واکسن hpv مانند واکسن گارداسیل که شخص را در برابر ابتلا به این ویروس محافظت می‌ کند.

چه زمانی نیاز به انجام تست HPV داریم؟

رایج‌ ترین سن انجام تست hpv بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی است همچنین در صورت وجود علائم زیر در خود باید تست اچ پی وی را انجام دهد.

  • درد در ناحیه لگن و رحم
  • ترشحات غیر معمولی واژن
  • خونریزی غیر عادی
  • بروز عارضه‌ های بدون خارش و قرمزی
  • وجود خون در ادرار
  • خونریزی پس از رابطه جنسی
  • احساس وجود توده در واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی

انواع آزمایش HPV

امروزه روش‌های مختلفی برای تشخیص ابتلای شخص به اچ پی وی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها می‌ پردازیم.

1. آزمایش کولپوسکوپی

این تست توسط پزشک زنان و به صورت سرپایی انجام می‌ گیرد که در آن دهانه رحم و واژن معاینه شده و در صورت نیاز برای تشخیص بهتر از اسید است.

2. آزمایش‌های بر پایه DNA

این آزمایش برای تشخیص زگیل تناسلی بوده و روش به دو صورت زیر انجام می‌گیرد.

3. ارزیابی جذب hc2

‌استفاده از این روش که مبتنی بر تکنیک‌ های PCR می‌ باشد و بسیار ساده انجام می‌ گیرد بهترین روش برای تشخیص اچ پی است و می‌ توان آن را مرتبا تکرار کرد.

4. تست HPV PCR

تست پیش رو با هدف مشخص کردن توالی و شدت ناهنجاری hpd انجام گرفته و بهترین سن انجام آن ۳۰ سالگی است.

5. آزمایش اسید استیک

به کمک این آزمایش ضایعاتی که مشکوک به به اچ پی وی هستند با اسید استیک خیس شده و طی ۵ تا ۱۰ دقیقه   در صورت وجود ابتلا به اچ پی وی و زگیل تناسلی علائم مربوطه بروز می‌ کند و در واقع در صورتی که ضایعات پس از قرار گرفتن در معرض گاز استاتیک سفید رنگ شوند یعنی شخص به زگیل تناسلی مبتلا است و از این روش آزمایشی برای مردان تشخیص زگیل تناسلی در دهانه رحم و لابیا استفاده می‌ گردد‌.

6. بیوپسی و نمونه

این روش‌ ها که هم برای خانم‌ ها و هم برای آقایان انجام می‌ گیرد در آن پزشک از بافت مناطق مشکوک نمونه برداری کرده آن را برای گرفتن نتیجه به آزمایشگاه می‌ فرستد.

7. تست پاپ اسمیر

این تست رایج‌ ترین تست برای تشخیص hpv است که  توانایی نشان دادن تغییرات بدخیم و عفونت‌ های مرتبط با اچ پی وی را دارد و به صورت سرپایی انجام می‌ گیرد. بدین گونه که متخصص زنان از دهانه واژن و با استفاده از اسپیک علوم از مخاط درون رحم نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه می‌ فرستد تا در صورت وجود ویروس اچ پی وی اقدامات لازم را به کار گیرد.

اقدامات قبل از انجام آزمایش HPV

یکی از ا نکاتی که قبل از انجام آزمایش hpv باید به آن توجه کنید این است که در دوران قاعدگی انجام نگردد. همچنین دو روز قبل از انجام تست hpv لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از برقراری هرگونه رابطه جنسی
  • کرم یا ژل واژینال استفاده نکنید
  • از شستشوی شدید ناحیه واژن خودداری کنید.
4/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا