سلامت

کدام مواد غذایی برای آلزایمر مفید و کدام مضر است

رایج ترین نوع زوال عقل بیماری آلزایمر یا فراموشی است. از ویژگی های بارز آلزایمر می توان به استفاده بیش از اندازه بعضی گروه های مواد غذایی که احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند اشاره کرد.

متداول ترین بیماری که در گروه بیماری های اختلال مغزی قرار دارد آلزایمر هست. استفاده از مواد غذایی ضد آلزایمر در رژیم غذایی تاثیر فوق‌العاده ای در پیشگیری از این بیماری دارد. در اثر بیماری آلزایمر بافت ها نابود می شوند و سلول های عصبی از بین می روند.

در این مقاله از کارمادیو قصد داریم تا لیستی از مواد غذایی جهت پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و همچنین غذاهایی که برای آلزایمر مضر هستند را به شما معرفی کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

اهمیت مواد غذایی در پیشگیری از آلزایمر

با مصرف غذاهای سالم می توانید خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حدود زیادی کاهش دهید. بنابراین مواد غذایی نقش زیادی در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارند. مغز شما برای فعالیت های خود به سوخت نیاز دارد و همچنین انرژی لازم خود را از طریق مواد غذایی سالم مثل میوه و سبزی، پروتئین، ویتامین، چربی های سالم و مواد معدنی تامین می کند.

مصرف غذاهای فرآوری شده مانند کربوهیدرات های پیچیده و شکر به جای تولید کردن انرژی مورد نیاز موجب بوجود آمدن سموم در بدن افراد می شوند و این سموم باعث ایجاد پلاک و التهاب در مغز می شوند و در نهایت به مرور زمان باعث مختل شدن عملکردهای شناختی مغز می شوند. این عارضه تنها برای سالمندان رخ نمی دهد بلکه تمام افراد در سنین گوناگون را تحت تأثیر قرار می دهد.

عوامل بسیاری مثل سیگار کشیدن، هوای سالم، ژنتیک، میزان فعالیت بدن و ورزش کردن نیز در بروز ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارند. ولی نقش مواد غذایی به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بیماری آلزایمر شناخته می شود. در زیر مواد غذایی را که جهت پیشگیری از ابتلا به آلزایمر مفید هستند را ذکر می کنیم.

روغن زیتون

 روغن زیتون را به جای روغن های مایع و سایر روغن های جامد موجود در بازار را در تهیه انواع سالاد، پخت و پز به عنوان روغن اصلی جایگزین کنید چرا که در خطر بروز ابتلا به آلزایمر و سلامت جسم بسیار موثر و مفید است.

ماهی

ماهی حاوی مقادیر بسیار زیادی از امگا 3 است. امگا 3 از اسیدهای چرب مفید و ضروری برای بدن است که فواید زیادی برای قلب و مغز دارد. امگا 3 می تواند تا حدود بسیار زیادی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر که در حال پیشرفت است را کاهش دهد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که حداقل هفته ای یک بار ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا شاهد کاهش آلزایمر، خطر سکته و… باشید.

زردچوبه

زردچوبه یک ماده فعال موثر به نام ‌کورکومین دارد. مطالعات نشان داده اند که این ماده موثر موجود در زردچوبه می تواند به پیشگیری از آلزایمر و درمان کردن انواع زوال عقل مثل آلزایمر کمک کند‌. بنابراین مصرف زردچوبه به صورت مرتب در رژیم غذایی خود یک اقدام مفید و موثر در پیشگیری و درمان آلزایمر می باشد.

انواع میوه

مصرف انواع گوناگونی از میوه ها به ویژه بلوبری و تمشک به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان، توت ها مثل شاه توت و توت فرنگی، فولات و ویتامین های A و C به سلامت مغز و همچنین کاهش خطر بروز ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهند.

رادیکال‌های آزاد که در بدن هستند موجب بیماری های مختلفی مثل آلزایمر می شوند اما آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها می توانند با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان دهند و اثر منفی آنها را از بین ببرند بنابراین جهت تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدنتان باید به طور متنوع و مرتب در برنامه غذایی خود میوه مصرف کنید.

سبزیجات دارای برگ سبز

اسفناج، چغندر قند، کاهو، کلم بروکلی و کلم پیچ حاوی فولات، ویتامین های A و C و سایر مواد مغذی هستند. حداقل سه بار در هفته می تواند به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر کمک کند‌. محققان می‌گویند مصرف شش وعده سبزیجات در هفته یا بیشتر، بیشترین مزایا را برای سیستم مغز و حافظه به دنبال دارد.

انواع مغزیجات و آجیل

انواع مختلف مغزیجات و آجیل به خصوص گردو که حاوی اسیدهای چرب ضروری مثل امگا 3، فیبر و آنتی اکسیدان هایی مثل سلنیوم و ویتامین E است. مصرف مداوم و منظم آن ها می تواند کاهش ریسک ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل و آلزایمر موثر باشد.

غلات کامل

غلات کامل مثل جو دو سر، جوانه گندم، برنج قهوه‌ای، بلغور و نان های سبوس دار که سرشار از فیبر، ویتامین های گروه B و پروتئین هستند مصرف همه به صورت منظم و مداوم به مغز شما شانس بیشتری برای عملکرد می دهد به همین علت مصرف آنها جهت پیشگیری از آلزایمر توصیه می شود.

مواد غذایی مضر برای آلزایمر

مواد غذایی مضر برای آلزایمر

همان گونه که دانستن این که چه نوع مواد غذایی در پیشگیری از آلزایمر لازم و ضروری است دانستن غذاهای مضر برای آلزایمر هم ضروری است. در زیر به غذاهایی که برای آلزایمر مضر هستند اشاره می کنیم.

پنیر

نتایج متناقضی در مورد تاثیر مصرف پنیر بر روی عملکردهای مغز و حافظه گزارش شده است اما آنچه که به اثبات رسیده این است که مصرف بیش از حد پنیر می تواند بسیار مضر باشد چرا که طبع پنیر سرد است و این موضوع در مورد افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند بیشتر صدق می کند.

گوشت قرمز

در رژیم غذایی ضد آلزایمر مصرف گوشت قرمز را به صورت کامل منع نکرده اند ولی نتایج تحقیقات حاکی از آن است که محدود کردن مصرف گوشت قرمز در بیماری آلزایمر میتواند تاثیر گذار باشد. بنابراین مصرف گوشت ماهی و گوشت سفید توصیه می‌شود.

نمک

مصرف نمک در رژیم غذایی افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند باید به صورت حداقلی صورت بگیرد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که ارتباط معناداری میان رژیم غذایی حاوی نمک زیاد و بروز بیماری های حافظه و آلزایمر وجود دارد.

فست فودها

مضرات مصرف غذاهای سرخ کرده و فست فودها بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف فست فودها و غذاهای سرخ کرده سلامت مغز افراد را به حد زیادی به خطر می اندازند و بر روی عملکردهای شناختی و حافظه تاثیر منفی می گذارند.

کره و مارگارین

حذف مارگارین و کره های صنعتی که حاوی مواد نگهدارنده هستند و جایگزین کردن چربی های سالم و کره های طبیعی از جمله اقداماتی است که در رابطه با آلزایمر و فعالیت های مغزی باید صورت گیرد و به آن توجه شود.

مصرف قند و شکر و شیرینی‌جات

مطمئنا بارها و بارها در مورد مصرف شیرینی ها و هشدارهای پزشکی و سلامت شنیده اید. این هشدارها نه تنها درباره سلامت قلب و عروق و همچنین تناسب اندام صدق می‌کند بلکه در مورد عملکردهای شناختی و سلامت مغز نیز توصیه شده است.

سخن پایانی

حتی اگر نتوانید رژیم غذایی مغز و حافظه را به طور دقیق رعایت نکنید، رعایت بخشی از این رژیم غذایی مفید و مضر هم شانس مبتلا شدن به آلزایمر را تا حدود زیادی کاهش می دهد. در این مقاله از کارمادیو  به مواد غذایی که در پیشگیری از آلزایمر مفید هستند و همچنین مواد غذایی مضر برای آلزایمر اشاره کردیم.

حال پیشنهاد می کنیم مقاله با این گیاه مغز شما شبیه 15 ساله ها کار می کند را هم مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد مغز و حافظه دریافت کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا