تکنولوژی

پرتفوی ارز دیجیتال چیست؟ چگونه یک سبد سود آور بسازیم؟

bingx بینگ ایکس و صرافی های متعدد زیادی برای خرید و فروش سبد ارزدیجیتال وجود دارند. بسیاری از سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال، اطلاعات خاصی در مورد سبد سرمایه گذاری ندارند. اصلا نمی‌دانند پرتفوی ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توان از آن در جهت تقسیم کردن ریسک استفاده کرد.

دنیای ارزهای دیجیتال، یکی از بازارهای بسیار پر نوسان در دنیاست. اگر نمودار قیمتی یک ارز دیجیتال را در نظر بگیرید، ممکن است الان با یک قیمت باشد و تا 2 ساعت دیگر، قیمت آن کمتر یا بیشتر شود. چنین نوسانی در بازارهایی مانند فارکس هم وجود دارد اما به خاطر وجود دامنه نوسان مشخص، از حد خاصی فراتر نمی‌رود. در بورس داخل ایران نیز جریان به همین منوال است. اما نوسان آن به شدت پایین است.

حالا با این تفاسیر، اگر در بازار ارزهای دیجیتال، یک سبد سرمایه گذاری و پرتفوی ایجاد کنیم، مطمئنا می‌توانیم مدیریت ریسک بهتری داشته باشیم. می‌توانیم با این حرکت، جلوی از دست رفتن سرمایه را به راحتی بگیریم.

پرتفوی ارزهای دیجیتال و تشکیل یک سبد سرمایه گذاری، تابع قوانین و اول خاصی است ک بدون آنها نمی‌توان سبد پر فایده‌ای ایجاد کرد. اگر استراتژی مناسبی برای این کار اتخاذ نشود، سبد سودآوری پدید نمی‌آید.

ما قصد داریم در این مقاله، ارزهایی که مناسب سبد شدن هستند را معرفی کرده و نحوه ساخت سبد را به طور کامل شرح دهیم. در آخر دو نمونه سبد را معرفی خواهیم کرد تا نمونه عینی آن را ببینید. پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

1. پرتفوی چیست و چه نوع پرتفویی مناسب است؟

2. چه ارزهایی باید در سبد سرمایه گذاری باشد؟

3. نحوه ساخت سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال چگونه است؟

4. دو مثال از سبد پرتفولیو ارز دیجیتال

پرتفوی بلند مدت بهتر است یا کوتاه مدت؟

پیش از آنکه بدانیم پرتفوی ارز دیجیتال به شل بلند مدت بهتر است یا کوتاه مدت، باید بدانیم که پرتفوی و سبد سرمایه گذاری چیست و برای چه باید ان را تشکیل دهیم.

“سبد سرمایه گذاری و پرتفوی ارز دیجیتال، یعنی خریدن چندین ارز دیجیتال به نسبت‌های مشخص در جهت پخش کردن ریسک بین ارزها و همچنین حفاظت از کل سرمایه.”

اگر کیف پول دارایی شما در صرافی ارز دیجیتال حاوی 1 یا دو ارز دیجیتال باشد و تمام سرمایه خود را به خرید آنها اختصاص داده باشید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این در صورت سقوط ارزش آنها، تمام سرمایه شما تحت تاثیر قرار بگیرد. اما در صورتی که یک سبد و پرتفوی با درصد بندی مشخص داشته باشید، ممکن است در یک یا چند مورد دچار ضرر شوید اما در موارد دیگر، سود خواهید کرد. در واقع سود بدست آمده از سایر ارزها می‌تواند ضرر ناشی از سقوط قیمت ارزهای دیگر را پوشش دهد. البته این در حالتی است که بازار دچار تنش باشد. اما در اکثر مواقع، ارزهای دیجیتال، رشد دارند. حتی اگر این رشد به صورت ناچیز و پلکانی باشد، اما باز هم وجود دارد.

مزیت اصلی سبد ارز دیجیتال، تخصیص پیدا کردن ریسک بین تمام دارایی‌هاست. شما با این کار می‌توانید شرایطی پدید بیاورید که اگر تا مدت طولانی هم به سراغ سبد خود نروید، ضررهای شما تا حدودی جبران شود.

حالا باید بررسی کرد که پرتفوی ارز دیجیتال بلند مدت چه فرقی با کوتاه مدت دارد و کدام یک بهتر است. در پاسخ باید گفت، پرتفوی بلند مدت از کوتاه مدت خیلی بهتر است. دلایل زیادی مؤید این جریان است که در اینا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1. تاریخ تکرار می‌شود: این به معنای آن است که اگر امروز ارز مورد نظر شما صعودی است و دچار ریزش قیمت می‌شود، به احتمال بسیار زیاد در آینده باز هم صعودی خواهد بود. در بازارهای نوپا و نوظهور مانند ارزهای دیجیتال می‌توان ارز مورد نظر در سبد پرتفوی را هولد یا نگهداری کرد و با میانگین سازی کردن یا خرید پلکانی، ضررها را تا حد زیادی جبران کرد.

2. کاهش کارمزد معاملات: در روش نگهداری پرتفوی در بلند مدت، شما درگیر خرید و فروش‌های متعدد نخواهید شد و در نتیجه میزان کارمزدی که پرداخت می‌کنید، به چشم نمی‌آید و همیشگی نیست زیرا سبد شما بلند مدت طراحی شده و گهگاهی فقط میانگین سازی می‌کنید.

3. شما توان کنترل زمان بازار را ندارید: این یعنی شما نمی‌توانید دائما به بازار متصل باشید و با بالا رفتن قیمت بفروشید و با پایین آمدن آن، از بازار خارج شوید. این کار مستلزم زمان بسیار زیاد است. البته در صرافی‌هایی همچون بینگ ایکس bingx می‌توانید این وظیفه را به ربات گرید بسپارید اما در نظر داشته باشید که ربات هم نیازمند دستورات شماست. به همین دلیل، ایجاد پرتفوی بلند مدت به صرفه‌تر بوده و شما نگرانی از کم و زیاد شدن قیمت ندارید.

4. امنیت رمز ارز دیجیتال با داشتن پرتفوی بلند مدت، بالاتر می‌رود. زیرا در صورتی که پوزیشن فعالی نداشته باشید، به احتمال بسیار زیاد سرمایه خود را در کیف پول خود نگه می‌دارید. به همین دلیل، خوراک خوبی برای هکرها خواهید بود و به احتمال زیاد، کیف پول شما درگیر سرقت خواهد شد.

انتخاب ارزهای دیجیتال برای سبد سرمایه گذاری

آموزش صرافی بینگ ایکس

اگر دوست دارید سبد سرمایه گذاری خوبی داشته باشید، باید ابتدا سعی کنید ارزهای دیجیتال را به خوبی بشناسید. شناخت ارزهای دیجیتال می‌تواند ماهیت آنها را برای شما نمایان کند. این کار باعث می‌شود تا سبد شما متشکل از ارزهای مختلف با اهداف خاص باشد. انتخاب ارز دیجیتال و صرافی ارزدیجیتال برای سبد شما خیلی مهم است که با قیمت و کارمزد پایینتری خریداری شود و در این بین صرافی بینگ ایکس bingx یک بروکرصرافی بین المللی با کارمزدهای بسیار کم است.

انتخاب ارزهای دیجیتال برای قرار گرفتن در سبد، باید بر اساس استراتژی انجام شود. استراتژی‌های انتخاب شما، چیزی جز موارد زیر نیست:

·        استراتژی بر اساس نوع و ماهیت صنعت رمز ارزها

·        استراتژی بر مبنای مناطق جغرافیایی

·        استراتژی انتخاب بر مبنای کار پروژه‌های ارزهای دیجیتال

·        استراتژی‌های انتخاب بر مبنای آنالیز پروژه ها

·        استراتژی تنوع زمانی

با استفاده از هر کدام از این استراتژی‌ها قادر خواهید بود یک سبد پرتفوی ارز دیجیتال خوب در کنار یکدیگر بچینید و در بلند مدت از آن کسب سود کنید. ارزهای دیجیتال موجود در صرافی‌ها شامل موارد بسیار زیادی است که هر کدام از آنها برای هدف خاصی پدید آمده است. برای مثال، بیت کوین برای جایگزین شدن در پرداخت‌ها و به عنوان پول مجازی پدید آمده است. همچنین ریپل و لایت کوین و . . . نیز به همین دلیل شکل گرفته‌اند. شت کوین و میم کوین‌ها، فقط برای یک شوخی پدید آمده‌اند که هدف خاصی جز سرگرمی نداشته و ندارند. اما در بین آنها می‌توان ارزهای مختلفی را پیدا کرد که دارای ارزش هستند و می‌توانند در دراز مدت سود خوبی ایجاد کنند. می‌توان در سبد پرتفوی از این ارزها استفاده کرد.

برخی از انواع ارزهای دیجیتال که می‌توان آنها را در سبد سرمایه گذاری قرارداد، شامل موارد زیر است:

·        توکن‌های کاربردی

·        استیبل کوین‌ها

·        شت کوین و میم کوین‌ها

·        توکن‌های سهام

·        ارزهای پرداختی

·        توکن‌های حاکمیتی

ساخت سبد سرمایه گذاری و تخصیص ریسک

پرتفوی ارز دیجیتال و ساخت سبد سرمایه گذاری، نیازمند دانش و تخصص خیلی خاصی نیست. همین که استراتژی داشته باشید و مدیریت ریسک  را بدانید، کافیست. شما می‌توانید با کنار هم قرار دادن ارزهای مختلف، سبد سرمایه گذاری خود را ایجاد کنید. اما بیاید ببینیم که چگونه می‌توان یک سبد پرتفوی ارز دیجیتال ایجاد کرد.

برای داشتن سبد ارز دیجیتال، باید در ابتدا، ارزها را به خوبی بشناسید. سپس استراتژی خرید خود را مشخص کنید. حالا باید مشخص کنید که چقدر سرمایه را به این بازار اختصاص می‌دهید. برخی از سرمایه گذاران حرفه‌ای، فقط 5 درصد از دارایی خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص می‌دهند. این 5 درصد را هم به خرید یک سبد و پرتفوی سودده تبدیل می‌کنند تا در دراز مدت از عواید آن بهره ببرند.

اگر شما هم تصمیم دارید سبد پورتفولیوی خود را تشکیل دهید، میزان مشخصی از سرمایه خود را به این بازار اختصاص دهید. اگر دارای قدرت ریسک پذیری بالایی هستید، می‌توانید 20 الی 30 درصد دارایی خود را بیت کوین خرید کنید و 70 الی 80 درصد را به آلت کویشن‌ها اختصاص دهید. اگر هم ریسک پذیری پایینی دارید، می‌توانید 80 درصد پرتفوی خود را بیت کوین و 20 درصد آن را آلت کوین‌های مختلف خریداری کنید.

به هر حال در بازار رمز ارزها، نباید تمام سرمایه خود را به 1 یا 2 ارز دیجیتال اختصاص دهید. بهترین راه فرار از ضررهای احتمالی و ریسک در هولد کردن ارز، خرید به سبک پرتفوی است.

افراد معمولی و تریدر هایی که تازه پا در این مسیر می‌گذارند، همیشه دوست دارند تا برای تست کردن بازار، سرمایه خود را وارد پوزیشن‌های معاملاتی کند تا ببینند سیگنال‌های دریافتی درست پاسخ می‌دهد یا خیر. اما در نظر داشته باشید که این کار فقط منجر به از دست رفتن سرمایه در معاملات مختلف می‌شود.  در عوض، تریدرهای حرفه‌ای در پی ایجاد سبد پرتفوی ارز دیجیتال هستند تا تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند.

نمونه سبد پرتفولیو ارز دیجیتال

آموزش صرافی bingx

حالا که معنا و مفهوم پرتفوی و نحوه ایجاد آن را به خوبی یاد گرفتید، بهتر است دو نمونه از ایند سبدها را، یکی با ریسک زیاد و یکی با ریسک کم، بررسی کنیم. این سبد ها فقط جهت مثال است. اما قابلیت اجرایی دارد:

1. سبد ارز دیجیتال با ریسک کم:

  • اتریوم 7 درصد

  • بیت‌کوین 80 درصد

  • شیبا 3 درصد

  • ترون 4 درصد

  • کاردانو 6 درصد

2. سبد ارز دیجیتال پیشنهادی با ریسک زیاد:

  • بیت‌کوین 50 درصد

  • کاردانو 15 درصد

  • شیبا 10 درصد

  • اتریوم 20 درصد

  • ترون 5 درصد

در سبد اول، 80 درصد سرمایه به بیت کوین تبدیل شده است تا ریسک معاملات کم شود. 20 درصد باقی مانده از کل سرمایه، به آلت کوین‌ها اختصاص داده شده است تا سبد، متنوع شود.

در سبد دوم، جریان کمی متفاوت است. همان طور که می‌بینید، 50 درصد بیت کوین خریداری شده تا بتوان ریسک سبد را به دوش آلت کوین‌ها انداخت.

و کلام آخر

هرگز برای تفریح و تست کردن، سرمایه خود را به یک ارز اختصاص ندهید. چون امکان دارد در یم تنش و نوسان شدید بازار ( اتفاق غیر قابل پیش بینی )، تمام سرمایه شما از دست برود. به جای تک محصولی بودن، روی سبد سرمایه گذاری تاکید کنید. آموزش های لازم و رایگان فارکس و ارزهای دیجیتال به صورت صفر تا صد را در سایت بینگ ایکس فارسی bingxfarsi همراه با پشتیبان فارسی زبان می توانید مشاهده کنید.

 منبع: بینگ ایکس

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا