خواندنی

معرفی کامل میوه شاه بلوط / یک میوه با خواص شگفت انگیز آن!

آیا میوه شاه بلوط را می‌ شناسید؟! و آیا با خواص بیشمار و طعم بی‌ نظیر آن آشنایی دارید؟! برای آشنایی شما عزیزان با این میوه بسیار خوشمزه و مغذی قصد داریم در این مقاله از کارمادیو اطلاعات کاملی در ارتباط با آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم بنابراین تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی میوه شاه بلوط

شاه بلوط که با درخت راش هم خانواده می‌ باشد و در آسیای جنوب شرقی تایوان استرالیا آفریقا جنوب چین و برخی از جزایر اقیانوس هند و آرام می‌ روید یکی از میوه‌ های بسیار مغذی و با خواص درمانی بسیار است.

میوه شاه بلوط در مناطق خنک و مرطوب نظیر برکه‌ ها شالیزارها و باتلاق‌ ها می‌ روید یکی از محبوب‌ ترین درختان میوه در جهان می‌ باشد. میوه این درخت دارای طعمی شیرین شبیه به سیب زمینی است و سته‌ های سبز با تیغه‌ های نرم رشد می‌ نماید و هنگامی قابل برداشت است که پوسته آن قهوه‌ای تیره شود.

ویژگی‌ های شاه بلوط از دیدگاه طب سنتی و ارزش غذایی آن

ویژگی‌ های شاه بلوط از دیدگاه طب سنتی و ارزش غذایی آن

شاه بلوط دارای طبع گرم و خشک می‌ باشد و بنابراین استفاده از آن در فصل زمستان بسیار مفید است بدن را تقویت می‌ کند. این میوه به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند بسیار مفید واقع شده است و معمولاً برای افرادی که تحرک کمی دارند زیاد خوب نیست تنی است که شاه بلو در طول تاریخ جهت درمان بیماری‌ های مختلفی نظیر فشار خون کاربرد درمانی داشته است.

۱. ارزش غذایی

میوه شاه بلوط دارای ارزش غذایی بیشماری از جمله اسیدهای چرب غیر اشباع، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ ها، فنیل‌ ها ویتامین‌ های مختلف مانند سی و ای،عناصر مختلف مانند کلسیم، منزیم، آهن، مس و… است. و در هر ۱۰۰ گرم از آن ،۲۳ گرم کربوهیدرات،۵ گرم فیبر،۲ گرم پروتئین،۱۷ درصد مصرف روزانه منگنز،۱۶ درصد از مصرف روزانه ویتامین ب۶،۱۲ درصد از مصرف روزانه ریبوفلاوین،۱۷ درصد از مصرف روزانه پتاسیم و ۹۷ کیلو کالری انرژی وجود دارد.

۲. خواص درمانی شاه بلوط

گفتیم که این میوه دارای ارزش غذایی بسیاری است و بنابراین دارای خواص درمانی زیادی نیز می‌ باشد و یکی از این دلایل وجود ویتامین سی در آن می‌ باشد. حال در زیر به معرفی مهم‌ ترین خواص این میوه می‌ پردازیم.

۳. کمک مدیریت وزن

همانطور که گفتیم در هر ۱۰۰ گرم از شاه بلوط ۱۲ درصد فیبر موجود است که این ماده باعث سیری زودرس شده و از پرخوری جلوگیری کرده و در نتیجه به کنترل وزن کمک می‌ کند این میوه همچنین به دلیل داشتن چربی و کالری کم است از تجمع چربی در بدن به خصوص درد شکم جلوگیری می‌ کند. فیبر موجود درشاه بلوط همچنین به بهبود قند خون کمک بسزایی می‌ کند.

۴. تقویت و حمایت قلب

شاه بلوط دارای پلی فنول‌ هایی نظیر اسید گالیک ولاژیک است و بنابراین در برابر استرس از قلب ما محافظت می‌ کند. همچنین گفتیم که این میوه سرشار از منیزیم و پتاسیم می‌ باشد و بنابراین به تنظیم فشار خون و کاهش ابتلا به مشکلات قلبی عروقی نظیر سکته قلبی کمک می‌ نماید.

۵. کاهش التهاب از مهم ترین فواید شاه بلوط

می‌ دانید که التهاب یکی از بیماری‌های آزار دهنده و خطرناک در بدن است که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شده و عامل بیماری‌ های بسیاری از جمله دیابت و سرطان است. بنابراین شاه بلوط با داشتن خاصیت ضد التهابی و خنثی کردن رادیکال‌ های آزاد به دلیل داشتن فلاونوئید ها و تانن‌ ها می‌ شود.

۶. سرکوبی تومورهای سرطانی

مقابله و سرکوبی سلول‌ های سرطانی از دیگر خواص میوه شاه بلوط است و در واقع این میوه در درمان انواع مختلفی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه و سرطان روده مفید واقع شده است.

۷. استحکام استخوان‌ ها

میوه شاه بلوط به دلیل داشتن عناصر مفید برای استحکام استخوان‌ ها مانند پتاسیم و مس و مواد معدنی یکی از بهترین میوه‌ ها جهت استحکام استخوان‌ ها شناخته شده است.

۸. حفظ تعادل الکترولیت‌ های بدن

شاه بلوط به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم و موادی از این قبیل به حفظ تعادل  الکترولیت‌ های بدن در همه افراد به خصوص افراد مسن کمک بسزایی می‌ کند.

 نکات مهم در ارتباط با شاه بلوط

جهت تهیه و استفاده و نگهداری از میوه شاه بلوط دانستن نکات زیر لازم است.

  • میوه شاه بلوط سالم و تازه دارای بافت ترد و شیرین است و برای نگهداری از این میوه باید در مکان‌ های خشک و خنک مانند یخچال نگهداری شود.
  • موقع خرید شاه بلوط باید توجه داشته باشید که ظاهری تازه و بدون لک و به رنگ قهوه‌ای متوسط تا قهوه‌ای تیره داشته باشد.
  • نگهداری از شاه بلوط حتی هنگامی که در یخچال است بهتر است آن را در کاسه پلاستیکی قرار دهید و با چنگال یا چاقو سوراخ‌ هایی در آن ایجاد کنید تا کپک نزند بدین وسیله می‌ توانید یک ماه آن را نگهداری کنید همچنین منجمد شده این میوه تا ۶ ماه دوام دارد.
  • اگر شاه بلوط را منجمد کرده‌اید ی آن را از یخچال بیرون می‌ آورید و یخ آن آب می‌ شود بلافاصله استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از کارمادیو به معرفی میوه شاه بلوط پرداختیم سپس ارزش غذایی و خواص آن را ذکر کردیم در نهایت نیز نکات مهم در ارتباط با این میوه مغذی و خوشمزه را بیان نمودیم.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا