خواندنی

همه چیز درباره سروال ها یا یوزگربه را بخوانید

سروال یا یوزگربه نوعی گربه وحشی و بومی کشور آفریقا است و در کشورهای جنوب صحرا به غیر از مناطق جنگلی بارانی گسترده می باشد و شکار  آن در کشورهای مرتع غیرقانونی یا ممنوع است. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا همه چیز را درباره سروال ها یا یوزگربه به شما بگوییم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ویژگی های بدنی سروال یا یوزگربه

سروال یا یوزگربه دارای جثه متوسط و باریک است که تقریبا ۹ الی ۱۸ کیلوگرم وزن آن و قد آن ۵۴ تا ۶۲ سانتی متر است. این یوزگربه دارای سر کوچک، گوش های نسبتا بزرگ، دم کوتاه، پوست خالدار و راه راه مشکی و نوک بینی سیاه است. یوزگربه نسبت به اندازه بدنشان پاهای بسیار بلندی را در میان سایر گربه ها دارند.

رژیم غذایی سروال ها یا یوزگربه

رژیم غذایی یوزگربه ها، شامل حشرات، پرندگان، مارمولک، موش، مار و همچنین پستانداران کوچکی مانند خرگوش است. البته یوزگربه ها گاهی قورباغه، بزهای کوچک کوهی، ماهی و حتی میوه نیز می خورند. ولی مهم‌ترین طعمه سروال ها، موش است که به علت گوش های بسیار تیز قادر است آنها را در زیر زمین یا بین علف های زیاد پیدا کند.

یوزگربه ها بعد از پیدا کردن طعمه با یک پرش بسیار سریع به سوی حیوانات می جهد. این گربه وحشی حیوانات زیرزمینی مانند موش ها را با پاهای جلویی خود که بلند هستند، را بیرون می آورد. یوز گربه ها پرندگان را با پرش از آسمان می گیرند. این گربه وحشی همچنین پوست طعمه خود را می کند و تکه های بزرگتر طعمه را در زیر زمین برای تغذیه روزهای آتی ذخیره می کند.

سبک زندگی سروال ها یا یوزگربه

زیستگاه و پراکندگی سروال ها یا یوزگربه

زیستگاه اصلی یوز گربه ها عمدتا علفزارها باز و گرمدشت است. البته این گربه سانان وحشی در اطراف مرداب ها، مناطق کوهستانی گرمسیری، امتداد لبه جنگل و جنگل های باز نیز زندگی می کنند. سروال ها ترجیح می دهند در مناطقی زندگی کنند که چمن های بلندتری دارند. یوزگربه ها بیشتر در مناطق جنوبی صحرای آفریقا به جز بیابان های بسیار خشک و و جنگل های بارانی متراکم پیدا می شوند.

سبک زندگی سروال ها یا یوزگربه

یوز گربه ها تک زی هستند و در قلمرو بسیار کوچکی زندگی می کنند و محدوده  قلمرو خود را با ادرار مشخص می کنند. این گربه سانان وحشی معمولا با ایستادن روی انگشتان پاهای خود، با پشت خمیده خود را بزرگ می کنند. سروال ها یا یوزگربه ها در زمان پرخاشگری پارس می کنند و صدای غرغر در می آورند و با چنگال هایشان زخم می زنند.

سروال ها از پوشش های گیاهی متراکم، غارهای زیرزمینی و فضای بین صخره ها به عنوان پناهگاه استفاده می کنند.

بوم شناسی و رفتار سروال ها یا یوزگربه

یوزگربه ها در روز و حتی شب نیز فعالیت می کنند. فعالیت یوزگربه ها در نیمه شب و حوالی صبح که هوا گرگ و میش است به اوج خودش می رسد. روزهای گرم در هنگام ظهر به سایه علف ها و بوته زارها پناه می برند و استراحت می کنند. البته سروال ها بسیار محتاطانه عمل می کنند و هنگامی که هیچ گونه حیوان شکارچی یا گوشتخوار بزرگ در اطراف آنها وجود نداشته باشه هوشیارتر هستند.

سروال ها شب هنگام معمولا حدود ۲ تا ۴ کیلومتر راه، را طی می کنند و از مسیرهای خاصی برای رسیدن به منطقه شکار استفاده می کنند. سروال ها تعامل اجتماعی کمی با هم دارند به جز فصل جفت گیری، که جفت های جنس مخالف در کنار یکدیگر می مانند. تنها پیوند طولانی این جانوران رابطه مادر و توله هایش است که آن ها را در یکسالگی ترک می کنند.

سروال ها یا یوزگربه

حفاظت سروال ها یا یوزگربه

تخریب مراتع و تالاب ها تهدید بزرگی برای بقای یوزگربه ها است. تجارت پوست سروال ها تا حدود زیادی کاهش یافته است ولی همچنان در کشورهایی نظیر سنگال و بنین این تجارت ادامه دارد. در مناطق غربی کشور آفریقا سروال ها اهمیت زیادی در طب سنتی دارند. اکثر دامداران برای محافظت از دام ها، یوزگربه ها را شکار می کنند.

سروال ها یا یوزگربه ها در فهرست سرخ آی سو اِن به عنوان کمترین نگرانی ذکر شده است. شکار این یوزگربه ها در کنگو، کنیا، مراکش، لیبریا، موزامبیک، بوتسوانا، رواندا، استان دماغه آفریقای جنوبی و تونس ممنوع است. البته مقررات شکار یوزگربه ها در جمهوری آفریقای مرکزی، غنا، مالاوی، سیرالئون، زامبیا، توگو، تانزانیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، بورکینافاسو، آنگولا و سنگال ممنوع است.

سروال ها یا یوزگربه ها در فرهنگ جوامع

ارتباط یوزگربه ها با انسان ها به زمان مصر باستان باز می گردد. یوزگربه ها به عنوان اشیا مبادله ای و هدایا از نوبیا در هنر کشور مصر به تصویر کشیده شده اند. در بعضی از کشورها سروال ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. البته طبیعت وحشی این گربه سانان بدان معناست که مالکیت یوزگربه ها در بعضی کشورها تنظیم شده است.

جمع بندی

سروال ها یا یوزگربه ها یک نوع گربه وحشی هستند که جثه ای متوسط دارند. یوزگربه ها در سال ۱۷۷۶ میلادی توسط یک طبیعت شناس آلمانی به اسم یوهان کریستیان دانیل فون شربر به دنیا معرفی شد و تا به حال ۱۸ گونه از آن شناسایی شده است. از بارزترین ویژگی های این حیوانات برای شناسایی می توان به سر کوچک، گوش های بزرگ و رنگ زرد نخودی آن و همچنین نوارهای سیاه که روی بدن آن دیده می شود را نام برد.

در این مقاله از کارمادیو هرآنچه که در باره سروال ها یا یوزگربه ها باید بدانید را برای شما شرح دادیم امید است که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا