خواندنی

نکات ضروری و مهم رعایت بهداشت دانش آموزان در مدرسه

مدرسه محیطی است که دانش آموزان وقت زیادی را در آن سپری می کنند بنابراین بهداشت دانش آموزان مسئله ای است که از اهمیت زیادی دارد. چنانچه مدرسه اصول بهداشتی را به درستی رعایت نکند، بیماری های گوناگونی مثل سرماخوردگی، آبله مرغان، اوریون و … در بین دانش آموزان شیوع پیدا می کند. اما با همکاری مسئولین مدرسه و اولیا می توان اینگونه ویروس ها را به حداقل رساند.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا به نکات ضروری و مهم رعایت بهداشت دانش آموزان در مدرسه بپردازیم و نقش والدین و مدرسه را در تحقق یافتن آن بررسی کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

ضرورت رعایت بهداشت مدارس

اصول و نکات بسیار زیادی وجود دارد که مدارس با رعایت کردن آنها نقش بسیار مهمی در بهداشت دانش آموزان و حفظ سلامت آنها ایفا می کند. در ادامه این مطلب شما را با این وظایف آشنا می کنیم.

شستشوی کلاس های درس

بعد از اتمام سال تحصیلی و همچنین بعد از تعطیلی های طولانی مدت مثل تعطیلات نوروزی و از همه مهم تر قبل از شروع سال تحصیلی جدید لازم است نیمکت ها وکلاس ها تمیز و شسته شوند. ضدعفونی کردن نیمکت ها به عنوان جایی که دانش آموزان با آنها تماس زیادی دارند، در اولویت بسیار بالایی است.

تهویه کلاس های درس

با آغاز پاییز و فصل سرما، آنفلوانزا، سرماخوردگی و بیماری هایی از این قبیل شیوع پیدا می کند‌. مسئولین مدرسه باید برای به حداقل رساندن بیماری ها هنگامی که مدرسه تعطیل است وسایل سرمایشی و گرمایشی را خاموش کنند و پنجره ها و درها را باز کنند تا تهویه کلاس ها به خوبی صورت بگیرد.

سرویس بهداشتی مدارس

بیشترین محل تجمع میکروب ها سرویس های بهداشتی هستند به همین علت رعایت بهداشت این محیط توسط مدرسه و خود دانش آموزان اهمیت زیادی دارد. در تمام مدارس یک نفر باید رسیدگی به تمیز کردن سرویس های بهداشتی را عهده دار شود تا کارهایی مثل پر کردن مایع دستشویی، شستن سرویس های بهداشتی و خالی نمودن سطل زباله ها را انجام دهد.

مربی بهداشت

لازم است در هر مدرسه یک نفر مربی بهداشت استخدام شود تا وظیفه نظارت بر بهداشت و آموزش اصول بهداشتی به دانش آموزان را بر عهده داشته باشد. یکی دیگر از کارهایی که یک مربی بهداشت باید انجام دهد نظارت کردن بر تغذیه دانش آموزان است از نکات مهمی که مربی بهداشت می تواند به دانش آموزان آموزش دهد مسواک زدن و طریقه صحیح شستن دست ها قبل از خوردن خوراکی ها است.

در ادامه چند مورد که برای ارتقای بهداشت دانش آموزان باید توسط مربی بهداشت بررسی شود را ذکر کرده ایم.

بهداشت در مدارس

موها

موها همیشه باید پاکیزه و مرتب باشند. به همین دلیل والدین باید موهای کودکان را به صورت منظم شستشو دهند تا از بروز بیماری‌های مربوط به موها جلوگیری بعمل آورند. اگر مربی بهداشت یا معلم متوجه وجود شپش در موها شود باید اقدامات لازم را در سریعترین زمان جهت جلوگیری از شیوع بیشتر این موجود انجام دهد.

ناخن ها

ناخن ها محل مناسبی برای تجمع میکروب ها هستند. به همین دلیل شستن دست ها بعد از تماس با محیط های گوناگون، قبل از غذا خوردن و … ضروری است. اکثر کودکان عادت به جویدن ناخن های خود دارند که همین امر موجب می شود میکروب ها وارد بدنشان شود و مشکلاتی برایشان ایجاد می شود.

بهداشتی ترین و مطمئن ترین راهکار برای حفظ بهداشت دانش آموزان در مدرسه کوتاه کردن ناخن های آنهاست.

استفاده از دستمال کاغذی

هر دانش آموز باید یک بسته کوچک دستمال کاغذی همراه داشته باشد و هنگام آبریزش بینی، سرفه و عطسه از آن استفاده کند‌. چنانچه هنگام سرفه و عطسه دانش آموز به هردلیلی دستمال کاغذی همراه نداشت باید از قسمت داخلی آرنج جات پوشاندن دهان خود استفاده نماید.

استفاده از ضدعفونی کننده و ماسک

در چند سال اخیر با شیوع بیماری کرونا دانش آموزان به ویژه زمانی که در کلاس درس حاضر می شوند باید از ماسک های استاندارد و تمیز استفاده کنند چرا که استفاده از ماسک های پارچه ای، نامرغوب و از قبل استفاده نشده در جلوگیری از پخش ویروس تاثیری ندارد.

ضروری است که هر ‌کدام از دانش آموزان یک ضدعفونی کننده شخصی همراه خود داشته باشد و قبل از مصرف خوراکی ها دست های خود را به صورت کامل ضدعفونی کند. البته در این زمینه مدرسه موظف است که در قسمت های مختلف مدرسه مثلا نزدیک آبخوری ها، محلول های ضدعفونی کننده تعبیه کند.

برگزاری رویدادهای بهداشتی

مربی بهداشت و مسئولین مدرسه می توانند با کمک خلاقیت خود رویدادهای خاصی را در مدرسه برگزار کنند تا آموزش بهداشت به دانش آموزان هر چه سریعتر و با همکاری خودشان صورت بگیرد. همچنین نصب پوسترهایی در این زمینه و ساخت روزنامه دیواری می تواند کمک کننده باشد.

آموزش بهداشت فردی به دانش آموزان توسط خانواده ها

اگر هر کدام از دانش آموزان توسط والدین و در خانه نکات بهداشتی ضروری را یاد بگیرند در هر محیطی که حضور یابند می توانند بهداشت فردی خود را به خوبی رعایت کنند. حال آموزش هایی که توسط والدین باید صورت بگیرد و نکات تحت کنترل را در ادامه می خوانید.

آموزش شستن دست ها به کودکان

از همان سنین پایین به کودکان خود یاد دهید پس از لمس وسایل آلوده و محیط های عمومی و همچنین قبل از خوردن هر نوع تغذیه و خوراکی دست های خود را با آب و صابون به خوبی شست و شو دهند. یک ژل ضدعفونی کننده را در کیف کودکان قرار دهید تا چنانچه امکان شستن دست ها نبود بتوانند از ژل استفاده کنند.

همراه داشتن وسایل شخصی

هر روز کوله پشتی کودکان را چک کنید و از همراه داشتن وسایل ضروری بهداشتی مثل ژل ضدعفونی کننده، ماسک، دستمال کاغذی و لیوان شخصی اطمینان حاصل کنید تا کودک شما به راحتی به وسایل شخصی خود در مدرسه دسترسی داشته باشد.

حمام منظم

جهت جلوگیری از هر نوع بیماری پوست و مو کودکان خود را یک روز در میان به حمام ببرید و در حمام، دوش گرفتن را با همکاری کودک به یک فعالیت تفریحی و سرگرمی تبدیل کنید تا کودک شما همیشه مشتاق حمام رفتن باشد.

آب خوردن با لیوان شخصی

آب خوردن با لیوان شخصی

برای کودک خود یک لیوان در دار تهیه کنید و آن را در کیفش قرار دهید و به او یاد دهید آب را حتما با لیوان بنوشد و قبل از نوشیدن آب حتما لیوان را بشوید. چنانچه کودک به لیوان دسترسی نداشت از لیوان یک بار مصرف استفاده کند. استفاده از قمقمه نیز یک روش بهداشتی دیگر است.

رعایت بهداشت مدرسه

به کودک خود یاد دهید که در هر موقعیتی زباله ها را در سطل زباله بیندازد برای اینکه او بهتر متوجه شود به او بگویید که مدرسه خانه دوم شماست تا ضمن رعایت کردن بهداشت مدرسه، حس بسیار خوبی هم نسبت به مدرسه داشته باشد.

حساس بودن به علائم بیماری کودک

اگر در کودک خود علائمی مثل عطسه و سرفه مشاهده کردید به او اجازه دهید تا زمان بهبودی در خانه استراحت کند تا از انتقال بیماری به دیگر دانش آموزان جلوگیری بعمل آورده باشید و روند بهبودی کودک تسریع یابد.

سخن پایانی

در این مقاله از کارمادیو در مورد نکات ضروری و مهم رعایت بهداشت دانش آموزان در مدرسه با شما صحبت کردیم و نکات بهداشتی مهمی که توسط مسئولین مدرسه و اولیا باید به دانش آموزان آموزش داده شود را ذکر کردیم. حال پیشنهاد می کنیم مقاله مقوی ترین میان وعده ها برای تغذیه بچه ها در مدرسه را هم مطالعه کنید تا بتوانید فردی سالم به جامعه تحویل دهید.

https://karmadio.ir/%d9%85%d9%82%d9%88%db%8c-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%88%d8%b9%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ba%d8%b0%db%8c%d9%87-%d8%a8%da%86%d9%87-%d9%87%d8%a7/

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا