خودرو

۱۰ دلیل استارت نخوردن ماشین و نحوه رفع مشکل

استارت نخوردن ماشین یکی از رایج‌ترین مشکلات خودروهای نو و کارکرده است. باتری، استارت، دینام و سوئیچ چهار عامل اصلی استارت نخوردن ماشین محسوب می‌شوند. اما از کجا بفهمیم مشکل استارت نخوردن ماشین ما به کدام‌یک از این عوامل مربوط می‌شود. در ادامه مقاله همراه کارمادیو باشید تا شما را با نحوه تشخیص و رفع استارت نخوردن ماشین آشنا کنیم.

  1. خالی بودن کامل باتری

چنانچه با استارت‌زدن، هیچ‌گونه علائمی در صفحه کیلومتر خودرو مشاهده نشود، یقین بدانید باتری ماشینتان خراب یا تخلیه شده است. هل‌دادن و باتری به باتری کردن متداول‌ترین روش‌ها برای به حرکت درآوردن خودرو است. چنانچه با این روش‌ها ماشین استارت خورد، باید به فکر تعویض یا تعمیر باتری باشید.

خالی بودن کامل باتری ماشین

هیچگاه به طور خودسرانه باتری خودرو را تعویض نکنید. ابتدا به نمایندگی یا تعمیرگاه‌های مجاز خودرو، مراجعه کنید. اگر تعمیرکار عیب موردنظر را باتری تشخیص داد، اقدام به تعویض یا تعمیر آن نمایید.

  1. خرابی سوئیچ ماشین

اگر با باز کردن سوئیچ ماشین، خودرو روشن نشد. ابتدا فیوزها را چک کنید. اگر فیوزها سالم بودند به سراغ سوئیچ و مغزی آن بروید. سوئیچ ماشین، وظیفه انتقال برق از باتری به سایر اجزا و قطعات خودرو را دارد. چنانچه برق کافی برای سیستم جرقه‌زنی و شروع به کار خودرو تأمین نشود، ماشین استارت نمی‌خورد. در این شرایط به سراغ سوئیچ زاپاس و سپس متخصص کاربلد بروید.

  1. شکسته‌شدن قطعه استارت خودرو

این قطعه بعد از واردکردن سوئیچ و استارت، بلافاصله روشن می‌شود. به عبارتی ساده‌تر وقتی راننده اقدام به استارت‌زدن می‌کند، برق از طریق باتری به سر قطعه استارت می‌رسد. اگر هنگام استارت‌زدن، صدای تق‌تق شنیده شود، به‌احتمال زیاد این قطعه شکسته شده و قادر به روشن‌کردن موتور خودرو نیست. در چنین مواقعی حتماً باید به مکانیک خودرو مراجعه کنید.

  1. آلودگی فیلتر هوا

یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو که نقش مهمی در بهبود عملکرد خودرو ایفا می‌کند، فیلتر هواست. اگر گردوغبار درون فیلتر هوا جمع شود، جریان هوا درون خودرو مسدود می‌شود. بدیهی است گاز بدون هوا، قابل‌اشتعال و احتراق نیست. در نتیجه خودرو شما استارت نمی‌خورد. توصیه می‌شود  هر 5000 کیلومتر یکبار فیلترهای هوای خودرو را تعویض نمایید.

  1. خرابی شمع‌های خودرو

شمع‌های اتومبیل از قطعات داخلی و مهم در سیستم احتراق خودرو هستند. این قطعه مهم دارای تعدادی الکترود هستند. بعد از مدتی استفاده این اجزا کارایی اولیه خود را ازدست‌داده و فرسوده می‌شوند.

خرابی شمع‌های خودرو

شمع‌های خودرو از یک سر به محفظه احتراق و از سر دیگر به سیم وصل می‌شوند. با بخارشدن بنزین در محفظه احتراق، سرشمع جرقه زده و جریان الکتریسیته توسط سیم‌ها به باتری آورده می‌شود. ممکن است به‌مرورزمان در اثر تجمع دوده‌های حاصل از احتراق، این اتفاق رخ ندهد. در نتیجه خودرو استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود.

  1. استهلاک و خرابی تسمه تایم

عمر مفید تسمه تایم باتوجه‌به کارکرد اتومبیل،  4 تا 5 سال است. تسمه تایم در واقع تسمه‌ای پلاستیکی است که میل‌لنگ و میل بادامک را در زمان مناسب در موتور خودرو می‌چرخاند. اگر این قطعه خراب شود، موتور خودرو کار نمی‌کند. پس همیشه مراقب تسمه تایم خودرو باشید و در زمان مناسب آن را تعویض نمایید.

  1. انسداد فیلتر سوخت

اگر فیلترهای سوخت خودرو دچار گرفتگی شوند، سوخت سالم و تمیز از باک ماشین به انژکتورها منتقل نمی‌شود. در نتیجه استارت خوردن ماشین مختل شده و مصرف سوخت آن نیز بالا می‌رود.

  1. شکستگی یا خرابی دلکو

دلکو یا درپوش توزیع برق، ولتاژ را از سیم‌پیچ احتراق موتور به شمع‌های اتومبیل هدایت می‌کند. اگر به زیر درپوش، رطوبت برسد، باعث ایجاد مشکلات زیادی همچون استارت نخوردن خودرو می‌شود؛ بنابراین در اولین فرصت اقدام به تعویض درپوش آسیب‌دیده نمایید. قبل از نصب درپوش جدید، آن را با یک ‌پارچه تمیز و خشک، پاک کنید.

  1. گیرکردن قفل فرمان خودرو

به گزارش کارمادیو، اگر فرمان خودرو در حالت قفل باشد، خودرو شما استارت نمی‌خورد. در چنین مواقعی نباید به فرمان زیاد فشار وارد کنید. برای باز کردن قفل، از حرکت پهلوبه‌پهلو استفاده کرده و سوئیچ را در حالت باز قرار دهید. در صورت امکان از سوئیچ یدک استفاده کنید. زیرا ممکن است سوئیچ فعلی شما فرسوده شده و به‌خوبی نتواند با زبانه‌های قفل درگیر شود.

  1. اتمام بنزین خودرو

ساده‌ترین احتمال استارت نخوردن خودرو، اتمام سوخت آن است. در این صورت نیازی به چک‌کردن قطعات داخلی ماشین نیست. قطعاً وقتی خودرو بنزین و سوخت کافی نداشته باشد، انرژی لازم برای روشن‌شدن، استارت خوردن و حرکت‌کردن را نخواهد داشت؛ بنابراین همیشه از پر بودن باک خودرو خود مطمئن باشید تا دچار مشکلات عدیده بعد از آن نشوید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا