خودرو

فرق خودرو سدان با شاسی‌بلند (کراس اوور – SUV) در چیست؟ کدام بهتر است؟

در نگاه اول انتخاب بین ماشین سدان و خودرو شاسی‌بلند، بسیار مشکل و چالش‌برانگیز است. اما اگر از مزیت‌ها و معایب هر کدام اطلاع داشته باشید، این کار آن‌قدرها که فکر می‌کنید، سخت نیست.

خودروهای شاسی‌بلند یا کراس‌اوورها SUV بهتر از خودروهای سدان به فروش می‌رسند. اما این موضوع دلیلی برای بهتر بودن کراس‌اوورها نیست. زیرا خودروهای سدان تا مدتی محبوبیت زیادی در بازار خودرو داشتند تا اینکه شاسی‌بلندها گوی سبقت را از آنها ربودند.

در این مطلب از کارمادیو قصد داریم در مورد ویژگی‌های هر دو نوع خودرو سدان و شاسی‌بلند و مزیت‌ها و معایب هر کدام با شما صحبت کنیم تا با درنظرگرفتن تمام جوانب به انتخابی درستی در این زمینه برسید.

خودرو سدان Sedan چیست؟

سدان به خودروهای سواری معمولی و صندوق‌دار می‌گویند. در واقع سدان sedan متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو محسوب می‌شود. به‌طورکلی سدان به خودرو سواری با سه قسمت مجزا محفظه موتور، محفظه سرنشین و صندوق‌عقب محصور می‌شود. این نوع خودروها در مدل‌های 2 یا 4 در تولید و عرضه می‌شوند.

خودرو شاسی‌بلند یا کراس‌اوور چیست؟

به گزارش کارمادیو، طراحی و ساخت اولیه این نوع خودروها برگرفته از کامیون است. خودروهای شاسی‌بلند دارای ظاهر و اتاق بلندتر هستند. به همین دلیل علاوه بر اینکه بدنه بلندی دارند، فضای بیشتری به سرنشینان خود اختصاص می‌دهند.

مقایسه خودرو شاسی‌بلند و سدان

مقایسه خودرو شاسی‌بلند و سدان

  1. مهم‌ترین تفاوت ظاهری خودرو شاسی‌بلند با سدان، صندوق‌عقب آنهاست. صندوق‌عقب خودرو سدان از بیرون برآمده و ارتفاع کوتاه‌تری دارد.
  2. از نظر ابعاد، خودرو سدان نسبت به شاسی‌بلند کوچک‌تر است. اما فضای اتاق آن کمی کوچک‌تر از کراس‌اوورهاست.
  3. به طور معمول کراس‌اوورهای شهری از نظر فنی با خودروهای سدان خانوادگی تفاوت چندانی ندارند. هر دو نوع خودرو از نظر قوای حرکتی در یک دسته قرار می‌گیرند. اما خودروهای شاسی‌بلند واقعی مانند تویوتا لندکروز و لکسوس LX 570 از موتورهای پرقدرت‌تر و جعبه‌دنده‌های قوی‌تری برخوردار هستند. از این محصولات معمولاً به‌عنوان خودروهای آفرود در طبیعت‌گردی استفاده می‌شود. به همین دلیل به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل یا چهارچرخ محرک مجهز می‌شوند.
  4. خودروهای شاسی‌بلند به دلیل اینکه بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند، آیرودینامیک کمتری نسبت به سدان دارند. ازاین‌رو موتورهای آنها بزرگ‌تر بوده و سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. دقت کنید کم‌مصرف‌ترین مدل خودرو شاسی‌بلند در مقایسه با خودرو سدان معمولی، سوخت بیشتری مصرف می‌کند.
  5. کراس‌اوورها تنوع بیشتری نسبت به خودروهای سدان دارند. به این معنی که می‌توان در شرایط متنوع‌تری از رانندگی و در موقعیت‌های مختلف، آن را کنترل و اداره کرد. علت این موضوع به فاصله کراس‌اوورها از زمین برمی‌گردد. اکثر مدل‌های این نوع خودروها با سیستم چهارچرخ محرک یا چهارچرخ WD4 در دسترس هستند. این ویژگی موجب می‌شود رانندگی در جاده‌های ناهموار یا در شرایط نامساعد جوی مانند باران و برف، راحت‌تر و کنترل شده انجام شود.

از طرفی رانندگی با خودروهای سدان راحت‌تر بوده و مانور پارک آنها نیز به‌سهولت انجام می‌شود. دلیل آن وزن کمتر و سبکی خودروهای سدان است.

مقایسه خودرو سدان با شاسی‌بلند در بازار خریدوفروش

خودروهای سدان و شاسی‌بلند از نظر قیمت در برخی مدل‌ها، بسیار با هم متفاوت هستند. با این که هر دو مدل دارای بدنه مقرون‌به‌صرفه هستند، باز هم اغلب شاهد قیمت ارزان‌تر سدان نسبت به شاسی‌بلند هستیم.

امروزه نظر بیشتر مشتریان به سمت خودروهای شاسی‌بلند یا کراس‌اوور تمایل پیدا کرده است.  اما بازهم به دلیل قیمت پایین سدان، این مدل خودرو فروش بسیار بالایی دارد. در ایران پژو پارس، تندر 90، دنا پلاس توربو و غیره پرفروش‌ترین خودروهای سدان هستند.

قیمت خودروهای کراس‌اوور نسبت به خودروهای سدان داخلی بسیار فاحش و غیرقابل‌مقایسه است. بسیاری از مشتریان نیز به دلیل عدم توانایی مالی در تهیه و خرید شاسی‌بلند، عطای این خودروها را به لقایش می‌سپارند؛ بنابراین در بازار ایران خریدوفروش خودروهای سدان بسیار پرتیراژ و داغ است. اما اگر خودروهای کراس‌اوور در محدوده قیمتی مناسب به دست مشتریان برسد، قطعاً می‌تواند سهم بزرگی از بازار سدان را به خود اختصاص دهد.

نکته آخر

بهتر است برای انتخاب و خرید خودرو شاسی‌بلند یا سدان به نیاز خود و خانواده نگاهی بیندازید. چنانچه خانواده پرجمعیتی دارید یا زیاد به مسیرهای بکر و طبیعی می‌روید، به اتاق یا کابین بزرگ‌تری نیاز دارید. در چنین مواقعی یک خودرو شاسی‌بلند با ارتفاع بالاتر برای شما مناسب است. به‌خصوص اگر مصرف سوخت و استهلاک خودرو برایتان چندان اهمیتی نداشته باشد.

اما اگر توان مالی کمتری دارید یا قرار است از خودرو صرفاً برای مصارف شهری استفاده می‌کنید، یک خودرو سدان داخلی جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا