خودرو

پیشرانه های قابل اعتماد تاریخ که موتور آنها مرگ ندارد

یکی از اصلی ترین فاکتورها در  خودروها قابلیت اطمینان آنها است و این امر در پیشرانه یعنی مهم ترین قطعه خودرو خود را بیشتر نشان می دهد. یک پیشرانه جان سخت و قابل اطمینان، خیال مالک خودرو را از رانندگان خودرو در موقعیت های گوناگون راحت می کند.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا شما را با قابل اعتمادترین پیشرانه های طول تاریخ آشنا کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

LS جنرال موتورز

LS جنرال موتورز

خانواده موتورهای V8 بلوک کوچک LS جنرال موتورز در سال 1997 متولد شدند و تا به امروزه در سه نسل ساخته شده اند و چهارمین نسل آنها هم طی چند سال آینده معرفی می شود. LS جنرال موتورز که در هر گونه خودرویی از کوروت تا سیلورادو به کار گرفته می شود، اعتماد خود را به همه دارندگان این گونه خودروها ثابت کرده است.

LS جنرال موتورز در حجم های گوناگونی از 4.8 تا 7.4 لیتر ساخته شده است. و قدرت موتور آن بین 225 تا 755 اسب بخار است. در کل کشور آمریکا موتور LS جنرال موتورز به قابلیت اطمینان بالا معروف است طوری که مالکان پیکاپ ها صدها هزار کیلومتر را با این نوع موتور بدون هیچ گونه مشکلی رانندگی می کنند. تئوریها نیز به آسانی از LS جنرال موتورز استفاده می کنند.

سری K هوندا

سری K هوندا

پیشرانه های سری K هوندا که محبوبیت زیادی هم دارند هنوز هم در حال تولید هستند، این پیشرانه ها در سال 2001 ارائه شدند. این موتوری چهار عدد سیلندر با دو عدد میل سوپاپ DOHC و همچنین حجم آن 2 تا 2.4 لیتر است که در انواع گوناگون محصولات هوندا از اینتگرا و سیویک تایپ R گرفته تا CR V و آکورد استفاده می شد.

اولین نسخه های سری K هوندا تنفس طبیعی بودند ولی بعدها هوندا نسخه توربو را ارائه کرد که با جان سختی و ردلاین بالا، به یک گزینه بسیار عالی برای خودروهای پرفورمنس تبدیل شد.

2JZ تویوتا

خودروهای اسپرت به علت رانندگی تهاجمی و سریع، فشار زیادتری به موتور وارد می کنند و شانس کمتری نیز برای حضور یافتن در لیست قابل اطمینان ها دارند ولی موتور 2JZ تویوتا استثنا است. این پیشرانه سه لیتری با سرسیلندر آلومینیومی و خطی افسانه ای با بلوک چدنی، مرگ ندارد. تیونرها  با قطعات داخلی نو و فابریک، تا 1000 اسب بخار قدرت از این نوع موتور بیرون می کشند.

2JZ برای طی کردن صدها هزار کیلومتر تنها چیزی که لازم دارد نگهداری و تعمیر است.

UZ تویوتا

تویوتا به پیشرانه های قابل اعتماد معروف است و یکی از بهترین های آن سری UZ است. این موتور V8 با زاویه نود درجه با لکسوس LS400 در سال 1989 متولد شد و تولید آن تا سال 2013 روی خط باقی ماند‌. ترکیبی از نرمی، قدرت و قابلیت اطمینان این موتور موجب شد در خودروهای گوناگونی از پیکاپ ها و سدان های لوکس تا شاسی برندهای آفرودی مانند تاندرا و لندکروز و حتی مینی بوس ها نیز استفاده شود.

در نسخه اول این موتور با نام 1UZ چهار لیتر حجم داشت که بعدها در نسخه‌های 2UZ  و3UZ  به ترتیب به 4.3 و 4.7 لیتر افزایش یافت. خانواده این موتورها به اندازه ای قابل اطمینان بود که به عنوان موتور دریایی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

ABS فولکس واگن

ABS فولکس واگن

یکی دیگر از پیشرانه هایی که قابلیت اطمینان بالا اما عمر کوتاهی داشت، موتور ABF فولکس واگن بود. موتور ABS فولکس واگن یکی پیشرانه دو لیتر چهار سلیندر شانزده سوپاپ پرفورمنس بود و از سال 1992 تا سال 1999 تولید شد و در خودروهایی مانند نسل سوم گلف GTI و نسل چهارم پاسات به کار گرفته شد.

موتور ABS فولکس واگن سرحال بود و به دورگیری تمایل داشت و قدرت آن 150 اسب بخار در شش هزار rpm تولید می کرد. پیشرانه ABS فولکس واگن با سرسیلندر آلومینیومی و بلوک چدنی، بیش از چهارصد هزار کیلومتر را تحت رانندگی سریع و تهاجمی بدون هیچ گونه مشکلی طی می کرد.

OM617 مرسدس بنز

احتمالا شما هم داستان تاکسی های دیزلی مرسدس را شنیده باشید که بدون باز کردن موتور یک میلیون کیلومتر را طی کرده اند. این قابلیت اعتماد به دلیل موتور OM617 است. موتور OM617 مرسدس بنز سه لیتری دارای پنج سیلندر از سال 1974 تاسال 1991 سرسیلندر و بلوک چدنی و یک میل بادامک در بالا ساخته شد‌.

این موتور یک عامل کلیدی در شهرت مرسدس به قابلیت اعتماد در ایالات متحده در دهه هشتاد بود. OM617 مرسدس بنز تعالی بین قابلیت اطمینان و قدرت ایجاد کرد یعنی قابلیت هایی که موتورهای دیزلی در آن سال ها نداشتند‌. این پیشرانه که از موتور چهار سیلندر OM616 برگرفته بود، در سال 1974 در W115 با قدرت 80 اسب بخار به صورت تنفس طبیعی معرفی شد.

دو سال بعد؛ نسخه توربودیزل این موتور با قدرت 190 اسب بخار روی کانسپ C111 نصب شد و شانزده رکورد جهانی سرعت را به نام خودش ثبت کرد. این موتور بعدها در سینه S300SD نسل W116 قرار گرفت و نخستین سدان تولیدی توربودیزل در سطح جهان بود.

Slant-SiX کرایسلر

موتور Slant-SiX کرایسلر یک نمونه شش سیلندر خطی بود که در نسخه‌های گوناگون به مدت چهل و یک سال از سال 1959 تا شروع قرن بیست و یک تولید شد و در سی و یک خودروی گوناگون به کار رفت. پلیموث باراکودا، پیکاپ رم، چارچر و چلنجر، کرایسلر کوردوبا و دوج دارت از جمله خودروهایی بودند که پیشرانه Slant-SiX کرایسلر را زیر کاپوت داشتند.

این پیشرانه در هر نوع خودرویی می توانست به خوبی کار کند. این پیشرانه در سه نسخه با حجم های 2.8 لیتری، 3.2 و 3.7 لیتر با بلوک های آلومینیومی و چدنی ساخته شد و همه نسخه ها به نسبت برابر قابل اطمینان بودند.

۲GR تویوتا

خانواده موتورهای GR شامل چندین زیر شاخه و هشت نسخه گوناگون می شود. ولی در میان آنها 2GR بیشترین شهرت را از نظر قابل اطمینان بودن دارد. این یک نوع موتور 3.5 لیتری V6 می باشد که از سال 2005 تاکنون تولید می شود. و در زیر کاپوت خودروهایی مانند هایلندر، اوالون، کمری و تویوتا تاکوما دیده می‌شود. حتی امیرا و اوورا نیز از نسخه سوپر شارژ این موتور استفاده می کنند. این موتور با سرسیلندر آلومینیومی و بلوک، از مدرن ترین پیشرانه های این لیست به حساب می‌آید و بین 245 تا 316 اسب بخار قدرت دارد.

جمع بندی

در این مقاله از کارمادیو شما را با قابل اعتمادترین پیشرانه های طول تاریخ آشنا کردیم. اکنون می توانید مقاله مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ وارداتی را هم از سایت ما مطالعه کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا