سفر و گردشگری

کویر کاراکال کجاست و چگونه می‌توان به آنجا رفت؟

بافق یکی از زیباترین شهرهای استان پهناور یزد است که به‌واسطه وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود، در میان بسیاری از گردشگران محبوبیت دارد. اگر قصد خرید بلیط قطار بافق و سفر به این شهرستان را دارید، حتما از دیدنی‌‌ترین جاذبه آن یعنی کویر کاراکال بازدید کنید. تماشای آسمان پرستاره شب کویر و طلوع خورشید ناب‌ترین لذت این سفر خواهد بود که خاطره آن هیچگاه از ذهن شما پاک نخواهد شد. در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری در رابطه با این کویر و راه‌های دسترسی به آن ارائه می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

درباره کویر کاراکال

کاراکال یکی از بزرگ‌ترین و پهناورترین کویرهای کشور بوده که هرساله و در فصل‌های پاییز و بهار میزبان مسافران زیادی است و حالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان یزد محسوب می‌شود.

جالب است که بدانید کویر کاراکال از دوران گذشته تاکنون زیستگاه یکی از کمیاب‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سانان ایرانی یعنی «کاراکال» بوده و نام خود را از آن گرفته است؛ البته گونه‌های دیگری نیز در این کویر یافت می‌شوند که اصلی‌ترین آن‌ها همین کاراکال است. باوجود اینکه این کویر جاذبه‌های گردشگری تماشایی دارد؛ اما تا همین چند سال پیش ناشناخته بود. ماجرا از این قرار است که در سال ۱۳۸۶ یک همایش کویرنوردی با حضور هیئت‌هایی از چند استان در این منطقه برگزار شد و از آن پس گردشگران زیادی نسبت‌به بازدید آن ترغیب شدند. چنانچه گشت‌وگذار در کویر و تماشای زیبایی‌های آن برای شما جذاب است، در اولین فرصت بلیط پیش فروش قطار بافق را رزرو و از این مکان گردشگری پرجاذبه بازدید فرمایید.

کویر کاراکال

کویر کارال کجاست؟

کویر کاراکال که برخی از آن با نام زیباترین کویر یزد یاد می‌کنند، در نزدیکی شهر بافق و روستای صادق‌آباد واقع شده است؛ به‌همین‌دلیل، آن را با نام کویر صادق‌آباد نیز می‌شناسند.

شهر تاریخی بافق از شهرهای جنوبی استان یزد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز این استان قرار دارد و با استان کرمان همسایه است. بزرگ‌ترین شوره‌زار یزد نیز در این شهر قرار دارد؛ شوره‌زاری که حالا خود بر اثر شوراب‌های رودخانه در دل کویری به نام انجیر قرار گرفته است. به بیان واضح‌تر، کویر کاراکال درواقع بخشی از کویر انجیر بوده که در شمال‌غربی شهر بافق قرار گرفته است.

فاصله این کویر تا روستا صادق‌آباد حدود ۱/۵ کیلومتر (هفت دقیقه با خودرو) و با بافق حدود ۱۴ کیلومتر است. اگر بلیط پیش فروش قطار یزد را تهیه کرده‌اید و از آنجا به قصد تماشای کویر کارال می‌آیید، حدود ۱۴۱ کیلومتر با آن (یک ساعت و ۵۰ دقیقه با ماشین) فاصله دارید.

چگونه به کویر کاراکال برویم؟

برای رفتن به کویر کاراکال، آسان‌ترین راه خرید بلیط قطار بافق و سفر به این شهر است؛ چراکه این کویر در فاصله چند کیلومتری از آن واقع شده است. طی این مسیر ۱۴کیلومتری با ماشین، حدود ۲۵ دقیقه زمان می‌برد.؛ اما اگر در فکر تهیه پیش فروش بلیط قطار یزد و بازدید از مهم‌ترین جاذبه‌های این استان هستید، باید برای سفر به این منطقه مسیر ۱۰۰ کیلومتری جاده یزد به بافق را طی کنید.

بهترین مسیر برای رسیدن به کویر کاراکال از یزد این است که در بزرگراه این شهر به سمت بافق وارد جاده سنگ‌آهن مرکزی شوید. در ادامه مسیر و بعد عبور میدان از خروجی سوم خارج شوید. در فاصله ۲کیلومتری آن میدان دیگری قرار دارد که دوباره باید از خروجی سوم آن به سمت روستای باقرآباد بروید. بعد از این روستا دِه صادق‌آباد قرار دارد که در فاصله ۵کیلومتری از آن کویر کاراکال واقع شده است.

اگر قصد اجاره خودرو در یزد را ندارید، بهتر است که برای رسیدن به ایستگاه بافق سوار اتوبوس‌های این مسیر شوید. توجه داشته باشید که کویرگردی به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست، خصوصا اینکه هیچ آشنایی با این منطقه نداشته باشید. بهترین و امن‌ترین راه برای بازدید از کویر کاراکال، همراه‌شدن با تورهای کویر‌گردی و سفر دسته‌جمعی است. برای آنکه از کویرگردی خود نهایت لذت را ببرید، پیشنهاد می‌شود که همواره همراه با گروه حرکت کنید و از دوستان خود جدا نشوید.

کویر کاراکال

جاذبه‌های تماشایی اطراف کویر صادق‌آباد یا کاراکال

چنانچه رزرو نهایی پیش فروش بلیط قطار سفر خود را انجام داده‌اید و در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از کویر کاراکال هستید، باید بدانید که در اطراف این کویر نیز جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که بازدید آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه، به معرفی برخی از این مکان‌های تفریحی می‌پردازیم.

نخلستان و باغ‌های کویر کاراکال

شاید از خواندن این تیتر تعجب کرده باشید که چطور ممکن است در منطقه‌ای کویری نخلستان و باغ وجود داشته باشد؟! اگر چنین است، باید بدانید که پسته و انارهای این ناحیه بسیار معروف هستند.

خانه وحشی بافقی

در مسیر کویر کاراکال، خانه‌ای تاریخی با معماری خاصی وجود دارد که از قرن دهم هجری قمری به‌یادگار مانده است. این خانه متعلق به وحشی بافقی، از شاعران نامدار آن زمان است.

آب انبار و حمام کاکامیر

از دیگر جاذبه‌های تاریخی کویر کاراکال یزد می‌توان به آب انبار و حمام کاکامیر اشاره کرد که با حجم ۲۵۰ مترمکعب، از بزرگ‌ترین آب‌انبارهای شهر بافق محسوب می‌شود.

قلعه باقرآباد

قلعه باقرآباد بافق یکی از مهم‌ترین دژهای تاریخی این منطقه بوده که در فاصله ۲کیلومتری از کویر واقع شده است. باستان‌شناسان قدمت این قلعه را به دوران قاجار نسبت می‌دهند. در گذشته، این قلعه برای انبار کردن غلات و حفاظت از مردم در برابر خطرات احتمالی کاربرد داشته است. اگر از سمت کویر به تماشای اطراف بپردازید، تصویر این قلعه‌ی تاریخی را مشاهده خواهید کرد.

راهنمای خرید بلیط قطار بافق

اگر از آن دسته افرادی هستید که کویرگردی برای شما جذابیت خاصی دارد، بهتر است که تعطیلات نوروز پیش‌رو را غنیمت شمارید و هرچه سریع‌تر بلیط قطار بافق را خریداری فرمایید.

جهت خرید ارزان ترین بلیط سفر تنها کافی است که به سایت اینترنتی «فلای تودی»، مرجع فروش انواع بلیط قطار و هواپیما، مراجعه فرمایید. ازآنجایی‌که این مجموعه با شرکت‌های ریلی مختلفی همکاری دارد، انواع بلیط های سفر به بافق را در عرض کمتر از چند ثانیه به شما پیشنهاد می‌دهد که با بررسی و جزئیات هریک می‌توانید درنهایت بهترین گزینه را خریداری فرمایید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا