سفر و گردشگری

بهترین فصل سفر به خرم آباد

خرم‌آباد یکی از شهرهای بهشتی ایران ‌زمین است که با جاذبه‌های طبیعی‌اش جوری روحتان را نوازش می‌کند که تا مدت‌ها پس‌از ترک آن، همچنان انرژی خوبی درونتان حس می‌کنید. این شهر باستانی که قدمتش به دوران آشوریان باز می‌گردد، جاذبه‌های تاریخی زیادی هم دارد و در راس آن‌ها، قلعه فلک‌الافلاک می‌درخشد. به جز مکان‌های دیدنی و گردشگری، مردمان مهمان‌نواز و مهربان این شهر با فرهنگ شیرین و رسومات و رویدادهای زیبایشان از جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند. در کنار این موارد، غذاهای لذیذ خرم‌آباد مثل خورشت سیب و سوغاتی‌های جذاب این شهر از جمله گیوه و نمد، از دلایل اصلی گرفتن بلیط خرم آباد به‌شمار می‌آیند. اما، برای آن‌که بیشترین بهره را از سفرتان به خرم‌آباد ببرید، باید در زمان‌های خاصی از سال به این شهر سفر کنید. در ادامه بهترین زمان‌های سفر به خرم‌آباد را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین زمان سفر به خرم‌آباد از نظر آب و هوا

مرکز استان لرستان آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. تقریبا نیمه‌مرطوب است و میزان بارندگی آن در طول سال بسیار زیاد است. رطوبت هوای این شهر در فصل زمستان و تا اوایل بهار بیش‌از 70درصد است. بهترین زمان سفر به خرم‌آباد مثل بسیاری از شهرهای ایران در فصل بهار و ماه اردیبهشت است. در تابستان هم هوای این شهر بسیار دل‌انگیز و دوست‌داشتنی است. در تابستان‌های خنک و معندل خرم‌آباد، میانگین دمای هوای در گرم‌ترین روزها به 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که واقعا هوای مطلوبی است.

اما فصل زمستان زمان مناسبی برای گرفتن بلیط خرم آباد نیست. در این فصل از سال هوای خرم‌آباد بسیار سرد می‌شود و به همین علت، بازدید از بسیاری از جاذبه‌های این شهر ممکن نیست. سعی کنید از اواسط آبان ماه تا اواسط اسفند ماه برای سفر به خرم‌آباد برنامه‌ریزی نکنید.

 

بهترین زمان سفر به خرم‌آباد برای حضور در رویدادها و مراسم این شهر

رویدادهای ویژه خرم‌آباد شهرت زیادی دارند و هر سال گردشگران بسیاری برای تماشا و بعضا شرکت در این رویدادها به این شهر سفر می‌کنند. بعضی از این رویدادها ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد و بعضی دیگر از آن‌ها به فرهنگ مذهبی مردم مربوط می‌شود. در روز تاسوعا مراسمی به عنوان «چهل منبر» در این شهر برگزار می‌شود که مخصوص خانم‌ها است. در این مراسم، آن‌ها چهل شمع همراه خودشان می‌برند و در چهل محفل عزاداری به نیت برآورده‌شدن حاجت‌هایشان روشن می‌کنند.

اما، یکی از خاص‌ترین رویدادهای خرم‌آباد که بسیاری از گردشگران را در ماه محرم و همزمان با مراسم عزاداری امام حسین (ع) به این شهر می‌کشاند، آیین گل‌مالی نام دارد. این آیین در روز عاشورا انجام می‌شود و قدمتی چند صد ساله دارد. مردم لرستان زمانی که عزیزی را از دست می‌دهند، برای نشان‌دادن اوج ناراحتی و اندوهشان بر سر و صورت و بدنشان گل می‌مالند. این مراسم گل‌مالی در روز عاشورا توسط گروه بزرگی از مردم انجام می‌شود. در صبح عاشورا مردم با شنیدن موسیقی سوزناکی به میادین اصلی شهر می‌روند و به روی خودشان گل می‌مالند. این گل مخصوص از خاک رس و گلاب درست می‌شود. پس‌از خشک‌شدن گل، مراسم سینه‌زنی شروع می‌شود.

گل مالی خرم آباد

رویدادهای شاد خرم‌آباد

اگر فکر می‌کنید که تمام رویدادهای خاص این شهر به عزاداری مربوط می‌شود، اشتباه می‌کنید. روز بیستم اردیبهشت به نام «روز خرم‌آباد» در تقویم ثبت شده است و مراسم‌های شاد و مفرح زیادی در این روز برگزار می‌شود. از جمله این مراسم‌ها می‌توانیم به اجرای موسیقی محلی و رقص شادی با لباس محلی لرستان اشاره کنیم. پس اگر بلیط خرم آباد را برای اردیبهشت گرفتید، می‌توانید از حضور در جشن‌های این روز هم لذت ببرید.

در نوروز هم برنامه‌های مفرح و شاد زیادی در خرم‌آباد برگزار می‌شود که یکی از بهترین موارد آن، مراسم‌های قلعه فلک‌الافلاک محسوب می‌شود. این مراسم در واقع جشنواره موسیقی سنتی لرستان است که در کنار آن، برنامه‌های متعدد دیگری هم برگزار می‌شود.

 

بهترین زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

در دل خرم‌آباد دریاچه‌ای طبیعی و بسیار زیبا قرار دارد که یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود. این دریاچه در همه فصل‌ها زیبا است، اما زیبایی آن در بهار و اوایل تیر ماه بیشتر از هر زمان دیگری است. اگر در زمان سفر به خرم‌آباد، تصمیم به بازدید از آبشارهای استان لرستان مثل آبشار نوژیان، آبشار گریت، آبشار آب سفید و آبشار دره اسپر را داشته باشید، بهتر است سفرتان را برای ماه‌های اردیبهشت تا تیر برنامه‌ریزی کنید.

 

بهترین زمان گرفتن بلیط خرم آباد از نظر خلوتی و ارزانی

اگر می‌خواهید در خلوت‌ترین زمان ممکن به خرم‌آباد بروید، باید برنامه سفرتان را برای زمستان بگذارید. در این فصل به خاطر سردی هوا گردشگران کمی به خرم‌آباد می‌روند و قیمت بلیط چارتر و اقامتگاه‌های شهر هم کاهش می‌یابد. البته با سفر در زمستان نمی‌توانید از بسیاری از جاذبه‌های این شهر لذت ببرید.

بهترین فصل سفر به خرم آباد

بلیط پرواز به خرم‌آباد را با کمترین قیمت از فلای تودی بخرید

اگر قصد سفر به خرم‌آباد با هواپیما را دارید، بهتر است بلیطتان را از سایت فلای تودی بخرید. فلای تودی تمام بلیط‌های موجود برای سفر به خرم‌آباد از همه ایرلاین‌ها را در کنار هم به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید با مقایسه این بلیط‌ها، بهترین و ارزان‌ترین بلیط را انتخاب و آن را به‌سادگی بخرید. به جز خرید بلیط خرم آباد، امکان رزرو بهترین هتل های خرم آباد هم از سایت فلای تودی فراهم است. همچنین می‌توانید سایر خدمات سفر مثل ترانسفر فرودگاهی و خدمات تشریفات را از سایت فلای تودی بخرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا