سفر و گردشگری

معرفی کاخ های تهران که ارزش دیدن دارند

سال ها است که تهران یکی از مهمترین و بزرگترین استان‌ های کشور است و بنابراین در آن بناهای مختلف مانند کاخ‌ های دیدنی و زیبا برای ساکنان و کسانی که به این استان و شهرستان‌ های مختلف آن سفر می‌ کنند ساخته شده است و ما در این مقاله از سایت کارمادیو قصد به بررسی شیک‌ ترین و بهترین این کاخ‌ ها بپردازیم.

معرفی مهم ترین و شیک ترین کاخ های تهران

در ادامه به معرفی این کاخ‌ ها می‌ پردازیم:

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد یکی از بزرگترین کاخ‌ های تهران است که دارای ۱۸ کاخ کوچکتر می‌ باشد که به دستور رضاخان ساخته شده‌اند این کاخ دارای منظره‌ های شگفت انگیزی است که بهتر است برای دیدن آن یک دوربین عکاسی خوب داشته باشید.

آدرس کاخ سعد آباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ کلاه فرنگی تهران

کاخ کلاه فرنگی تهران

این کاخ به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است و  و به عنوان یکی از کاخ‌ های ییلاقی تهران در آن زمان شناخته شده است و بنابراین بعضی از روایات این کاخ محل زندگی یکی از همسران ناصرالدین شاه بوده است. در اطراف کاخ کلاه فرنگی کاخ‌ های کوچکتری وجود دارد که اکنون تخریب شده است و در زمان پهلوی به عنوان زندان از آنها استفاده شده است و اکنون نیز کاربرد نظامی دارند.

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران

این کاخ از دوران شاه عباس صفوی به جا مانده است و یکی از اولین کاخ‌ های خصوصی ایران است که در زمان پهلوی تغییراتی در آن ایجاد شده و قسمت‌ هایی نیز به آن اضافه شده است این عمارت بخش‌ های زیادی دارد که کاخ اختصاصی یکی از آنها می‌ باشد.

دیگر بخش‌ های مهمه این کاخ تالار صدف و تالار برلیان است که سراسر آینه کاری و با کاشی‌ های زیبا طراحی شده است همچنین آثار هنری زیادی از جمله تابلوی کمال الملک در این کاخ دیده می‌ شود که به دلیل قرار گرفتن وسط یک باغ بزرگ و باصفا از باغ موزه‌ های تهران محسوب می‌ شود.

آدرس کاخ گلستان تهران: تهران خیابان ۱۵ خرداد میدان ارگ

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران نیز دارای کاخ‌ های کوچکتری است که اصلی‌ ترین آنها کاخ اختصاصی می‌ باشد که یک عمارت شگفت انگیز از دوران پهلوی بوده و محل زندگی رضا شاه بوده است‌ و کاخ کوشک از دیگر کاخ‌ های این کاخ بزرگ در تهران است که محل کار رضا شاه بوده است و می‌ توان وسایل او را در آنجا دید.

آدرس کاخ نیاوران: تهران نیاوران میدان شهید باهنر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

کاخ فرخ آباد از کاخ‌های معروف در تهران است که به دستور مظفرالدین شاه قاجار و در محلی به نام دوشان تپه در فرخ آباد ساخته شد که طراحی بنایی آن از طرح کاخی در پاریس گرفته شده که گنبد فیروزه‌ای زیبا در بالای آن مشاهده می‌ شود و این این کاخ در حال حاضر در اختیار سپاه قرار داشته و موزه نیروی دریایی آن است.

آدرس کاخ فرخ آباد: تهران، بزرگراه شهید یاسینی، شهید دوران

کاخ نگارستان

کاخ نگارستان

این کاخ در سال ۱۲۲۸ و در زمان فتحعلی شاه قاجار به عنوان کاخ تابستان ساخته شده و یکی از موزه‌ های تهران می‌ باشد که رویدادهای بسیاری از جمله جشن ازدواج ناصرالدین شاه، جشن ولیعهدی محمد میرزا و قتل قائم مقام فراهانی در آن رخ داده است.

این کاخ از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده است که موزه کمال الملک و مجسمه‌ های مینیاتوری جهانگیر ارجمند نمونه بارزی از این بخش‌ ها به شمار می‌ رود و در باغ آن رستوران و کافه وجود دارد که از بهترین کافه‌ های تهران محسوب می‌ شود.

آدرس کاخ نگارستان: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار

کاخ مظفری دارآباد

کاخ مظفری دارآباد

این کاخ از دیگر کاخ‌ های سلطنتی در تهران است که در اوشان دارآباد قرار گرفته است  و در داخل آن بناهای بسیار جذاب آینه کاری شده و هنگامی که مظفرالدین شاه به بیماری سل گرفتار شد به این تاخ آمد و زمان پهلوی اول به بیمارستانی برای مبتلایان به سل اختصاص یافت و در زمان‌های بد مسیح دانشوری مدرسه پرستاری را در کاخ مظفری به راه انداخت و اکنون بیمارستان دانشوری در محوطه این کاخ قرار دارد.

آدرس کاخ مظفری: تهران دارآباد بیمارستان مسیح دانشوری

کاخ سلطنت آباد

کاخ سلطنت آباد

این کاخ به عنوان بزرگترین کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه شناخته شده است و وقایع زیادی مانند تاجگذاری احمد شاه و محاکمه مصدق در آن اتفاق افتاده است. کاخ سلطنت آباد در زمان رضاخان به کارخانه مهمات سازی تبدیل شد و اکنون نیز در دست وزارت دفاع قرار دارد.

آدرس کاخ مظفری: تهران منطقه ۴ خیابان پاسداران نرسیده به میدان نوبنیاد خیابان سلطنت آباد.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

این عمارت به دستور مسعود میرزا فرزند ناصرالدین شاه ساخته شد و دارای تزییناتی زیبا و شگفت انگیز است. در کاخ مسعودیه رویداد های تاریخی بسیاری مانند تاسیس اولین کتابخانه ملی ایران رخ داده است و دارای بخش‌ های مختلفی مانند عمارت سفره خانه حیات خلوت و اتاق‌ های مختلف است. این عمارت یکی از زیباترین کاخ‌ های تهران می‌ باشد که محلی مناسب برای عکاسی و ثبت خاطرات بوده و از بهترین جاهای دیدنی برای نوروز است.

آدرس عمارت مسعودیه: تهران ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، خیابان اکباتان

کاخ یاقوت

کاخ یاقوت

بسیار زیبا در شرق تهران است که در دوره ناصرالدین شاه قاجار احداث شده و قدمت آن به سال ۱۲۶۲ برمی‌گردد که شامل دو عمارت کوشک بیرونی و حرمخانه و حدود ۲۰۰ اتاق بود و هم اکنون یکی از کاخ‌ های مهم تهران است که در طراحی آن از معماری ایرانی استفاده شده است و در سال‌ های اخیر به عنوان بیمارستان استفاده شده و هم اکنون مرکز فوق تخصص قلب است.

کاخ شهربانی

کاخ شهربانی

این کاخ یکی از قدیمی‌ ترین کاخ‌ های تهران است که قدمت آن به دوران پهلوی و در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در سه طبقه به دستور رضاخان بنا شد و در نزدیکی کاخ گلستان قرار دارد بنابراین شما می‌ توانید به صورت همزمان از هر دوی این مجموعه بازدید کنید.

کاخ دادگستری

کاخ دادگستری

ساخت این کاخ به سال ۱۳۱۷ بر می‌ گردد و  اما به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم ساخت آن برای مدتی متوقف شد و در سال ۱۳۲۵ افتتاح گردید. معماری کاخ دادگستری با سبک نئوکلاسیک بوده و توسط گابریل گورکیان طراحی گردیده است و در این کاخ مجسمه‌ های بزرگی نظیر بانوی عدالت از ابوالحسن صدیقی و نقش برجسته انوشیروان دادگر از رحیم‌زاده ارژنگ دیده می‌ شود.

کاخ سنا

کاخ سنا

کاخ سنا در زمان محمدرضا شاه با هدف برگزاری نشست‌ های مجلس تاسیس شد و در ساخت آن از معماری ساختمان ثنای کشورهای اروپایی الهام گرفته شده است و و پس از انقلاب این کاخ برای نشست‌ های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی استفاده شده است و امروزه برای جلسات سالیانه مجلس خبرگان اذان استفاده می‌ شود.

آدرس: تهران، روبروی دانشکده افسری (دانشگاه افسری امام علی)

کاخ خرم

این کاخ در دوران پهلوی ساخته شده و قرار بود برای ولیعهد محمدرضا شاه اهدا شود و در اصل به رحیم علی خرم متعلق بود که پس از انقلاب نیمه کاره رها شده و در حال حاضر از آن به عنوان پارکینگ کارکنان بیمارستان رسول اکرم استفاده می‌ گردد آدرس: در خیابان ستارخان و خیابان نیایش قرار دارد.

کاخ مرمر

کاخ مرمر

این کاخ در عصر پهلوی یعنی در سال ۱۳۱۳ ساخت آن آغاز شد  و در سال ۱۳۵۵ به موزه پهلوی تبدیل شد و در خرداد ۱۳۵۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کار هم اکنون به عنوان موزه هنر ایران فعالیت دارد.

آدرس: کاخ مرمر در چهارراه امام خمینی و در خیابان ولیعصر

کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران

این کاخ که با نام قصر سنگی نیز شناخته می‌ شود ابتدا به حبیب الله ثابت که یکی از سرمایه‌ داران ایرانی است، متعلق بود و در سال ۱۳۴۰ احداث شد این کاخ دارای بخش های مختلفی از جمله استخر و پارکینگ است و پس از انقلاب دچار تخریب‌های گوناگونی شد ولی در نهایت در سال ۱۳۹۶ به عنوان آثار ملی ثبت شد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی شیک‌ ترین و پرطرفدارترین کاخ‌ های تهران پرداختیم و از جمله مهم‌ ترین این کاخ‌ ها می‌ توان به کاخ نیاوران، سعدآباد، گلستان، عمارت بهارستان و نیز حسین خداد و عشرت آباد اشاره کرد و کاخ سعدآباد با مساحتی معادل ۱۱۰ هکتار به عنوان بزرگترین کاخ تهران شناخته می‌ شوند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا