سفر و گردشگریخواندنی

۹ تا از بهترین سوغاتی های استان گیلان بشناسید / فقط کلوچه نخرید

یکی از لذت بخش‌ ترین بخش‌ های هر سفر خرید سوغاتیست. هنگام خرید سوغاتی شما بیشتر با آداب و رسوم و سنت هر شهر آشنا می‌ شوید. استان گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی اش یکی از پرطرفدارترین استان‌ ها از نظر گردشگری در ایران است و هر سال گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی جهان به این استان سفر می‌ کنند. در این مطلب از کارمادیو شما را با سوغاتی‌ های استان گیلان بیشتر آشنا می‌ کنیم. پس با ما همراه باشید تا بدانید برای خرید سوغاتی سراغ چه گزینه‌ هایی بروید.

۱) کلوچه لاهیجان یا فومن

کلوچه لاهیجان یا فومن - سوغاتی استان گیلان - کارمادیو

کلوچه لاهیجان معروف‌ ترین سوغاتی گیلان است و جزو خوش طعم‌ ترین کلوچه‌ های سنتی محسوب می‌ شود. این کلوچه دارای طعم دهنده‌ های وانیل، هل و مغز گردو است و به عنوان میان وعده گزینه مناسبی می‌ باشد چون سرشار از خاصیت بوده و انرژی بدن را تامین می‌ کند. این کلوچه طعم های مختلفی از جمله وانیلی، دارچینی و گردویی دارد که بر اساس ذائقه خود می‌ توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

۲) رشته خوشکار از سوغاتی های استان گیلان

رشته خوشکار از سوغاتی های استان گیلان

رشته خوشکار در واقع نوعی شیرینی سنتی مخصوص گیلان است که معمولاً به عنوان افطار در ماه رمضان مصرف می‌ شود. شیر، دارچین، هل، شکر و مغز گردو از مواد اصلی رشته خوشکار است. تهیه این شیرینی چند مرحله دارد و مردم گیلان به خصوص بانوان گیلانی با دقت بسیار زیادی این شیرینی خوشمزه را می‌ پزند. رشته خشکار یک خوراکی‌ چرب و شیرین است و خیلی از افراد آن را با چای میل می‌ کنند. رشته خوشکار یک شیرینی سرخ شده است. البته می‌ توانید به صورت خام نیز خریداری کنید و فقط مسئولیت سرخ کردنشان به عهده خودتان باشد. سپس می‌ توانید در شربت تهیه شده از آب و شکر قرار دهید و نوش جان کنید.

۳) حلوای به

حلوای به - سوغاتی استان گیلان

حلوای به یکی از حلوا های محلی استان گیلان است که محبوبیت خاصی در بین گردشگران و مردم گیلان دارد و معمولاً در دیگ‌ های مسی پخته می‌ شود. شما می‌ توانید برای تهیه این حلوا از انواع مغزها استفاده کنید و یا به صورت ساده آن را تهیه کنید. این حلوا طعمی مانند مربای به و مسقطی دارد. شما می‌ توانید به همراه چای یا به عنوان دسر میل کنید. برای درست کردن حلوای به باید مقداری به را پوست گرفته و آن را خرد کنند و به همراه آب و مقداری شکر بپزند. به‌ های پخته شده را له می کنند و همراه روغن و شکر تفت می‌ دهند. حلوا را با مغزهای دل بخواهی مخلوط کرده و در نهایت آن را تزیین می کنند.

۴) زیتون از سوغاتی های استان گیلان

زیتون از سوغاتی های استان گیلان

اگر قصد دارید یکی از بهترین زیتون‌ های ایران را امتحان کنید و یا به عنوان سوغاتی بخرید، پیشنهاد می‌ کنیم به جنوبی‌ ترین شهرستان استان گیلان یعنی رودبار بروید و از آنجا زیتون مورد نیاز خود را خریداری کنید. رودبار باغ‌ های زیتون زیادی دارد و کاشت زیتون در این شهرستان کاری بسیار قدیمی است. طعم زیتون‌ های رودبار با مناطق دیگر تفاوت زیادی دارد و همین باعث شده تا گردشگران برای خرید زیتون به سراغ این شهرستان بروند.

۵) پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی / سوغاتی گیلان

در خرید سوغات گیلان پنیر سیاهمزگی را نمی‌ شود نادیده گرفت. این پنیر طعم متفاوت و خوشمزه‌ ای دارد. این پنیر بسیار پر چرب و زرد رنگ است. نام این پنیر از یک روستا که در نزدیکی شهرستان شفت می‌ باشد گرفته شده و در این شهر به راحتی می‌ توان پنیر سیاهمزگی را یافت کرد اما می توانید از بازارهای محلی شهر های دیگر استان گیلان نیز تهیه کنید. معمولاً پنیرهای قدیمی‌ تر نسبت به پنیرهای تازه‌ تر قیمت بیشتری دارند چون هرچه از مدت زمان تهیه پنیر سیاهمزگی بگذرد، کیفیت آن بیشتر شده و طعم بهتری پیدا می‌ کند.

۶) سیر و سیر ترشی از سوغاتی های استان گیلان

سیر و سیر ترشی از سوغاتی های استان گیلان

سیر و سیر ترشی در شمال به علت داشتن رطوبت هوا عضو حذف نشدنی سفره‌ هاست. سیر تازه در شمال همیشه و هر فصل در بازار های هفتگی و روزانه یافت می‌ شود و عطر آن هر عابری را سمت خود می‌ کشاند. قدیمی‌ ترین سیر ترشی‌ ها را می‌ توانید در مغازه‌ های شمال پیدا کنید و به عنوان سوغاتی همراه خود ببرید. خوردن غذا های سنتی و محلی شمالی مثلاً میرزا قاسمی یا خورشت فسنجان با سیر ترشی بسیار دلچسب است و طعمی فوق العاده دارد. همچنین استفاده از سیر خام در غذا علاوه بر عطر و طعم خوب، سردی غذا را می‌ گیرد.

۷) نان لاکو

نان لاکو / سوغاتی گیلان / کارمادیو

نان لاکو از جذاب‌ ترین و پرطرفدار ترین سوغات استان گیلان است. این نان خوشمزه و مقوی بسیار راحت تهیه می‌ شود و و به صورت خشک درست می‌ شود. به همین دلیل ماندگاری بالایی دارد. در گذشته در گیلان این نان را به همراه فسنجان محلی یا حلوا میل می‌ کردند. نان لاکو از آرد برنج تهیه می‌ شود و در تهیه این نان از زعفران و زردچوبه نیز استفاده می کنند. روش پخت این نان در تنور می‌ باشد اما برخی آن را روی تابه می‌ پزند. پیشنهاد می‌ کنیم حتماً طعم نان لاکوی سنتی را در گیلان بچشید.

۸) دلال (دلار) یا نمک سبز از سوغاتی های استان گیلان

دلال (دلار) یا نمک سبز از سوغاتی های استان گیلان

شاید شما هم نام دلال یا نمک سبز را شنیده باشید. مخصوصا اگر دوست یا آشنای شمالی داشته باشید حتماً این سبزی معطر را در سفره آنها دیده اید. دلار ترکیبی از سبزی‌ های محلی مانند چوچاق خالواش، نعنا و گشنیز به همراه مقدار بسیاری نمک است. از این چاشنی برای انواع غذا ها، ماست، میوه و خوراکی‌ های ترش استفاده می‌ کنند. دلار خواص فراوانی از جمله پیشگیری از نفخ، کاهش اسید معده و رفلاکس معده و همچنین کاهش فشار خون دارد. سبزی‌ هایی که در این چاشنی استفاده می‌ شوند نیز خاصیت فراوانی دارند و طبع سرد خوراکی‌ ها را خنثی می‌ کنند.

۹) رب انار

رب انار / سوغاتی گیلان

ذائقه شما چه به سمت خوراکی‌ های شیرین باشد چه ترش و چه ملس، در شمال می‌ توانید انواع رب انارهای تازه و خوشمزه را  با توجه به ذائقه‌ تان تهیه کنید. رب انارهای غلیظ شمالی به غذا ها طعم بسیار شگفت انگیزی می‌ دهند. شما بهترین و غلیظ ترین رب انار را در شمال مخصوصا گیلان پیدا می‌ کنید. اضافه کردن رب انار به غذا هایی مانند فسنجان، مرغ ترش، شامی کباب و دیگر غذا های سنتی گیلان طعمی خاص و دلچسب به آنها می‌ دهد.

کلام آخر

سوغاتی های گیلان به همراه توضیح خلاصه ای از آن ها را در مطلب بالا برای شما توضیح دادیم.از اینکه تا پایان این مقاله کارمادیو با ما بودید سپاسگزاریم. پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به گیلان را دارید، به مقاله معرفی 31 مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری گیلان سر بزنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا