آشپزی

گرانولا چیست و فواید آن / یک پیشنهاد خوشمزه و سالم برای میان وعده

صبحانه و میان‌ وعده‌‌ های سالم می‌ توانند به عنوان منبعی از انرژی برای شما عمل کنند. گرانولا Granola با ترکیب مناسبی از جو، خرما، میوه ‌ها و مغز ها یک گزینه مغذی و خوشمزه برای این وعده ‌ها می باشد. این خوراکی می‌ تواند تا حد زیادی انرژی، پروتئین، فیبر و مواد مغذی دیگر را تامین کند. سلامتی شما از صبحانه و میان‌ وعده‌های سالم آغاز می‌شود. گرانولا با ترکیب مناسب می‌ تواند یک انتخاب خوب و لذیذ باشد که به شما کمک می‌کند در طول روز انرژی و سلامتی خود را حفظ کنید. با کارمادیو همراه باشید.

گرانولا چیست؟

گرانولا یک خوراکی سالم و خوشمزه است که اغلب از موادی مثل جو پرک، مغز های مقوی، عسل، خرما و میوه های خشک شده تشکیل شده است. گرانولا به عنوان یک میان وعده مغذی شناخته می شود.

این خوراکی خوشمزه باعث مضاعف شدن انرژی شده و برای دانش آموزان، دانشجویان، ورزشکاران و حتی در سفر توصیه می شود. می توان گفت این میان وعده  به گونه ای سلیقه ای است و شما می توانید با توجه به ذائقه تان از مغز ها و میوه های مختلف برای تهیه آن استفاده کنید. گرانولا معمولا در کافه ها نیز سرو می شود. همچنین شما می توانید از منابع معتبر تهیه کنید یا حتی خودتان در خانه آماده کنید.

گرانولا چه فوایدی دارد؟

تامین انرژی

گرانولا به دلیل داشتن ترکیباتی مانند جو و مغز ها که به عنوان منابع انرژی فوری عمل می‌ کنند.

تقویت سلامت قلب

گرانولا به دلیل حاوی بودن فیبر های مفید برای حفظ سلامت قلب بسیار ضروری است.

بهبود گوارش

فیبر موجود در گرانولا می‌ تواند فرایند گوارش را بهبود می بخشد و هضم غذا را بسیار راحت تر می کند. علاوه بر آن از یبوست جلوگیری می کند.

منبع پروتئین

جو پرک و مغز های موجود در گرانولا و همچنین میوه های خشک منبع خوبی از پروتئین می‌ باشند.

محافظت از سلامتی

گرانولا منبعی غنی از آنتی‌ اکسیدان‌ ها می باشد که موجب تقویت سلول ها و سلامتی و البته پیشگیری از انواع بیماری ها از جمله سرطان می‌ شود.

کنترل وزن

فیبر ها و پروتئین‌ های موجود در گرانولا با ایجاد حس سیر بودن و یه تعویق انداختن احساس گرسنگی، به کنترل وزن کمک می کنند و به نوعی در لاغری موثر است. حدود 100 گرم گرانولا شما را برای 12 ساعت سیر نگه می دارد.

تنظیم قند خون

گرانولا حاوی فیبر، پروتئین و مواد مغذی دیگری است که می‌ توانند تأثیر مثبتی بر سطح قند خون داشته باشند. فیبر موجب کند تر شدن هضم و جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون می‌ شود.

تقویت سلامت استخوان

پروتئین های موجود در گرانولا باعث تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.

کنترل چربی

فیبر باعث پایین اوردن کلسترول بدن شده و چربی مضر را کاهش می دهد.

تنوع در رژیم غذایی

گرانولا علاوه بر طعم دلچسب، به عنوان یک تنقلات میان‌ وعده یا صبحانه باعث تنوع در رژیم غذایی می‌ شود.

عوارض گرانولا

هرچند گرانولا ممکن است مزایای فراوانی دارد اما ممکن است معایبی نیز داشته باشد. برخی از انواع گرانولا ممکن است حاوی مقدار زیادی شکر و کالری باشند که مصرف زیاد آن ها به افزایش وزن منجر می شود. علاوه بر این در اثر زیاده روی، چربی موجود در مغز ها و شیرین کننده ها نیز باعث چاقی می شود.

با این وجود اگر گرانولا با مواد مرغوب و کم‌ شکر تهیه کنید، احتمال ابتلا به چاقی کمتر می شود. بهتر است که آن را در چارچوب و متعادل مصرف کنید.

گرانولا چگونه مصرف می شود؟

گرانولا چگونه مصرف می شود؟

گرانولا به عنوان یک خوراکی متنوع و خوشمزه می‌ تواند به صورت مختلف مصرف شود.

با شیر یا ماست

گرانولا می تواند با شیر یا ماست ترکیب شود و به عنوان یک صبحانه خوشمزه و مغذی مصرف شود.

 میوه ها

گرانولا را می‌ توانید همراه با میوه‌ های تازه از جمله موز، توت فرنگی، خرما، توت، بلوبری و … مصرف کنید.

ماست میوه ای 

مصرف گرانولا با ماست میوه ای نیز رایج است. این خوراکی به عنوان یک میان وعده بسیار رایج است.

چه مقدار گرانولا مصرف کنیم؟

مقدار مناسب گرانولا برای مصرف به سن، سطح فعالیت و رژیم غذایی نرمال شما بستگی دارد. اما در کل مصرف معقول گرانولا می‌ تواند یک سوم فنجان باشد.

هرچند که گرانولا به عنوان یک خوراکی مغذی شناخته می‌ شود ولی باید‌ در نظر داشته باشید که مقدار مصرفی شما همواره باید با اهداف سلامتی و تغذیه شخصی شما همخوانی داشته باشد.

جمع بندی

در مقاله بالا تمام نکات و خواص گرانولا را بررسی کردیم. این خوراکی خوشمزه و بسیار مقوی در سفر، مدرسه و محل کار می تواند به انرژی شما بیافزاید و احساس گرسنگی را از بین ببرد. در پایان پیشنهاد می کنیم مطلب با این مواد خوراکی سلامت استخوان‌ های خود را تضمین کنید را از دست ندهید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا