خواندنیسلامت

با این مواد خوراکی سلامت استخوان‌ های خود را تضمین کنید

سلامت استخوان‌ ها نقش بسیار مهمی در سلامت کل اعضای  بدن ما و عملکردمان در زندگی دارد که  با تقویت آنها با کمک روش‌ های مختلف مانند تغذیه سالم و انجام حرکات ورزشی می‌ توانیم زندگی شاد و به دور از درد داشته باشید، پس با ما همراه باشید تا در این مقاله از کارمادیو به شما بگوییم که برای سلامت استخوان‌ های خود چه مواد خوراکی بخورید.

 معرفی چند مواد غذایی مغذی جهت تقویت استخوان ‌ها

در زیر به معرفی چند ماده غذایی که برای تقویت و جلوگیری از پوکی استخوان‌ ها مفید است را ذکر کرده ایم.

شیر ماست و پنیر

کلسیم موجود در شیر به سلامت استخوان‌ ها کمک بسزایی می‌ کند و یکی از مهم‌ ترین منابع کلسیم است به گونه‌ای که یک فنجان شیر دارای حدود ۳۰۰ میلی‌ گرم کلسیم می‌ باشد.

چنانچه دوست نداری شیر بخورید به جای آن از ماست و پنیر استفاده کنید زیرا این دو نیز مانند شیر سرشار از کلسیم هستند.

ماهی قزل آلا

گوشت ماهی به خصوص ماهی قزل آلا حاوی مواد مغذی ی تقویت استخوان‌ ها و عضلات می‌ باشد این نوع گوشت. همچنین به دلیل داشتن ویتامین دی و کلسیم برای بدن و استخوان ها بسیار مفید می‌ باشد.

در گوشت ماهی علاوه ذکر شده مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ نیز وجود دارد که این نوع سیب برای سلامت استخوان‌ ها نقش حیاتی دارد و همه این مواد به جلوگیری از کاهش تراکم استخوان‌ ها و پوکی در زنان و مردان کمک بسیاری می‌ کند.

سبزیجات

بعضی از سبزیجات مانند کلم و شلغم سرشار از کلسیم هستند و بنابراین استفاده از آنها جهت سلامت استخوان‌ ها توصیه می‌ گردد به عنوان مثال در یک فنجان شلغم پخته شده حدوداً ۲۰۰ میلی‌ گرم کلسیم یافت می‌ شود.

مغز و دانه‌ ها

مغزها و دانه‌ ها نیز به سلامت استخوان‌ ها و محافظت از آنها کمک می کنند به گونه‌ای که در گردو از اسید های چرب امگا ۳ و در بادام و بادام زمینی پتاسیم زیادی یافت می‌ شود. همچنین در بسیاری از مغزها پروتئین مفید جهت تقویت استخوان‌ ها موجود است.

غذاهای مضر برای سلامت استخوان ها

غذاهای مضر برای سلامت استخوان ها

مصرف بیش از حد برخی از مواد غذایی مانند موارد زیر برای سلامت استخوان‌ها مضر است:

  • انواع ترشی‌ ها
  • چای
  • مرغ و غذاهای و غذاهای ساندویچی
  • برنج سفید و سیب زمینی
  • مصرف روزانه قهوه مواد کافئین‌ دار مانند نوشابه‌ ها
  • مصرف بیش از حد پروتئین‌ های حیوانی مانند گوشت
  • استفاده بیش از حد است گوجه فرنگی، بادمجان و سایر غذاهایی که برای استخوان ها التهاب ایجاد می‌ کنند
  • اسفناج خام به دلیل داشتن اگزالات که مانع از جذب کلسیم می شود.
  • مصرف بیش از حد نمک مانع از جذب سدیم و کلسیم در استخوان‌ها می‌ شود.

جمع بندی

در مقاله پیش رو از کارمادیو ابتدا مواد مغذی که به تقویت استخوان‌ ها کمک می‌ کنند را ذکر کردیم و بعد غذاهایی که برای آنها مضر می‌ باشند را نیز بررسی کردیم.  پایان توصیه می‌ شود که به مقاله  PRP چیست / انواع پی آر پی مو، صورت، رحم، زانو مراجعه کنید تا با روش پی‌آر‌پی که یکی از روش‌ های درمانی برای مشکلات مرتبط با استخوان ها و غضروف‌ ها است و نیز جهت درمان مشکلات های مختلف بدن از آن استفاده می‌ شود آشنا شوید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا