خواندنی

نکات مهمی که باید در خرید جت هیتر گازی به آن دقت کنید

جت هیتر گازی

جت هیتر گازی انعکاس همانطور که از نامش پیداست، دمنده گرمایی قوی است که علاوه بر مصارف خانگی از آن ها در صنعت نیز استفاده می شود. جت هیتر که با نام بخاری موشکی در زبان فارسی شناخته می شود، وظیفه بالا بردن دما در فواصل و موقعیت های مختلف را بر عهده دارد. انواعی مختلف از جت هیترها روانه بازار شده است مانند جت هیترهای گازی، گازوئیلی، برقی، دو گانه سوز، دودکش دار، بدون دودکش، تابشی و همرفتی و مدل های دیگر که قبل از خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به تفاوت های ظرفیتی، سوخت مورد استفاده و حتی ابعاد کدام جت هیتر برای شما مناسب تر است. جت هیتر گازی یکی از انواع جت هیترهای معرفی شده است که در این مقاله به معرفی این محصول پرداخته و اطلاعاتی را جهت انتخاب بهتر به شما ارائه خواهیم داد.

جت هیتر گازی را بشناسید

همانطور که از نام جت هیتر گازی انعکاس مشخص است، این دستگاه با استفاده از هیت به معنای گرما باعث افزایش دمای محیط می شود. کلمه هیتر نیز از همین ویژگی ذکر شده برگزیده شده است. بدیهی است که انواع هیتر گازی صنعتی از سوخت گازی استفاده می کنند و در مکان های که دسترسی به سوخت گازی کم یا محدود است استفاده از آن ها زیاد متداول نمی باشد.

هیترهای گازی بسته به نیاز افراد هم استفاده صنعتی و هم استفاده خانگی دارند و در ابعاد و ظرفیت های متفاوتی از کارکرد و جایگیری سوخت به مشتریان عرضه می شوند. توجه داشته باشید که تنها یک نوع از جت هیتر گازی، برای همه موارد استفاده مناسب نمی باشد. برای مثال هیتر گازی که برای اتاق بیست متری ممکن است استفاده شود، از نظر ابعاد و ظرفیت هیچ گاه در مکان های بزرگ و صنعتی مانند مرغداری ها قابل استفاده نخواهد بود بنابراین قبل از خرید حتماً با توجه به موارد استفاده خود مشاوره دریافت کنید.

در بین انواع جت هیترهای گازی بهترین را انتخاب کنید

به طور مختصر می توان جت هیتر گازی انعکاس را به دو نوع دودکش دارو بدون دودکش تقسیم بندی کرد که دودکش دارها می توانند تک موتور نیز باشند. جالب است بدانید که بازدهی و راندمان گرمایی هیترهای گازی صنعتی بدون دودکش بیشتر است؛ زیرا که این گرما به طور مستقیم وارد محیط می شود. این ورود مستقیم موجب ورود گازهای گلخانه ای بدون هیچ فیلتری نیز می شود. در نتیجه در صورتی که هیتر گازی بدون دودکش تهیه کرده اید حتماً از وجود تهویه قوی در محل مورد استفاده مطمئن شوید.

گرمای تولید شده از جت هیتر گازی دودکش دار سالم است که اصطلاحاً به آن گرمای تمیز نیز می گویند. ولی نکته حائز اهمیت آن است که با نصب دودکش حدود 50 تا 60 درصد از انرژی گرمایی از طریق دودکش خارج می شود؛ بنابراین این نوع جت هیترهای گازی برای محیط های بزرگ مناسب نخواهند بود.

قطعات استفاده شده برای ساخت جت هیتر گازی باید با کیفیت باشد:

برای اینکه یک جت هیتر گازی انعکاس روانه بازار شود نیاز به ایجاد شبکه ای میان قطعات آن است. قطعات هر کدام در کارخانه های متفاوت با دقت تولید می شوند و برای سر هم کردن دستگاه در مدت زمان کمی به دست کارخانه اصلی می رسند. متخصصان و افراد خبره و تعلیم دیده در هر مرحله پس از نصب قطعه ای جدید به ساختار بدنه، از استاندارد بودن قطعات و جایگیری آن ها مطمئن شده و به مرحله بعدی می روند تا در نهایت هیتر گازی به طور کامل ساخته شود. در مرحله آخر متخصصان و نصاب ها با انجام آزمایش های استاندارد های نهایی سلامت هر یک از جت هیترهای گازی را تایید می کنند و بسته بندی ها صورت می گیرد و جت هیترها وارد بازار خواهند شد.

قطعاتی که به آن ها اشاره کردیم شامل باک، مشعل، فن اکسترنال، اتصالات انتقال دهنده سوخت، ترموستات، نمایشگر برقی، دودکش، چراغ های هشداردهنده و … می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

بدنه نسوز لازمه مهم هیتر گازی است

در نتیجه برای ساختن بدنه جت هیتر گازی از استیل نسوز و ضد زنگ استفاده می کنند تا در هنگام فعالیت دستگاه خود بدنه واکنش های شیمیایی خطرناک نداده و باعث بروز حوادث و بیماری های متفاوت از طریق هوای خارج شده نشود. جالب است بدانید که کروم نیز یکی از فلزات پرکاربرد برای ساخت بدنه می باشد.

  • باک هیتر نیز باید نسوز باشد

باک محل قرارگیری و وارد شدن و ذخیره سوخت می باشد؛ مانند بدنه جت هیتر، جنس باک به کار رفته نیز لازم است بسیار با کیفیت باشد تا ذوب شدن و واکنش های شیمیایی رخ ندهد. مشعل نیز برای شروع احتراق با استفاده از جرقه می باشد زیرا که بخش عمده ای واکنش های شیمیایی وابسته گرما و جرقه است.

جت هیتر گازی انعکاس

  • وجود فن با قدرت مکندگی بالا مهم است

فن هایی که در ساختار جت هیتر گازی قرار گرفته اند یکی از مهمترین اجزای به کار رفته تلقی می شوند. این فن ها با ایجاد مکش در اثر تفاوت دمای درون و بیرون بدنه هیتر جت گازی، هوای سرد بیرون را به درون دستگاه کشیده و از طرف دیگر هوای گرم را به محیط بیرون انتقال می دهد.

  • وجود صفحه نمایش دستگاه را مدرن می سازند

صفحه نمایشگر یکی از مدرن ترین امکاناتی است که به تازگی در ساختار جت هیترهای گازی به کار می رود. این صفحه نمایشگر با اطلاع مستقیم به شما از وضیعت مناسب برای محیط و جت هیتر شما باعث ارتقای کارکرد و افزایش بازدهی این دستگاه می شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر این نمایشگر به همراه چراغ ها و علائم هشداردهنده به بازار عرضه شده است.

  • ترموستات با کیفیت ایمنی دستگاه را افزایش می دهد

جت هیتر گازی که دارای ترموستات است بدون نیاز به نگرانی شما، می تواند در صورت افزایش دما به طور خودکار خاموش شود. این قطعه باعث جلوگیری از بروز سوختگی های محیطی و حتی سوختگی و انفجار درونی بدنه به شدت جلوگیری می کند و امنیت را بالاتر می برد ولی توجه داشته باشید که همه مدل های جت هیتر گازی، توانایی اتصال به ترموستات محیطی را ندارند.

  • در اغلب مکان ها وجود دودکش الزامی است

 یکی از ابزارهای مهم برای کاهش آسیب های تنفسی استفاده از دودکش است. جت هیترگازی به دلیل استفاده از سوخت فسیلی به هر حال میزانی گاز گلخانه ای تولید و وارد محیط می کنند بنابراین برای کاهش گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن و حتی مونواکسید کربن از دودکش استفاده می شود تا بخش اعظمی از این گازها به خارج از محیط منتقل شود.

نکات مورد نیاز و کاربردی در هنگام استفاده از جت هیتر گازی:

انعکاس این محصول را در انواع مختلف تولید کرده است و از این رو شما بر اساس نیاز می توانید بهترین آن ها را انتخاب نمایید:

  1. در ابتدای استفاده از جت هیتر گازی حتماً از سلامت سیم کشی ها و مسیرهایی که برای انتقال سوخت استفاده می شود اطمینان حاصل کنید.
  2. به نحوه فعالیت پروانه در ساختار جت هیتر خود دقت کنید زیرا در صورت وجود اختلال می تواند باعث افزایش بیش از حد دمای دستگاه شده و در ادامه باعث احتراق محیط شود.
  3. سیستم های سوختی که در هیتر جت گازی به کار رفته است، در صورت اختلال هایی هر چند جزئی می توانند باعث سوخت ناقص و تولید مونواکسید کربن شوند که تجمع آن بسیار کشنده است در نتیجه توجه به سیستم سوخت پاش و تنظیمات شعله دستگاه توسط متخصصان از ملزومات است.
  4. در صورتی که قصد دارد از مدل های آویزی جت گازی استفاده کنید، باید به ارتفاع لوله سوخت رسانی توجه ویژه ای کنید و به یاد داشته باشید که هیچ گاه پمپ دستگاه نباید پایین تر از منبع سوخت باشد.
  5. به فاصله از مناسب از دیوارهای اطراف توجه کنید تا مکش فن های به کار رفته در جت هیتر گازی شما دچار اختلال نشود.
  6. بدیهی است که یکی از عناصر مهم برای احتراق اکسیژن می باشد. در صورتی که اکسیژن کافی به جت هیتر گازی کوچک انعکاس شما نمی رسد می توانید با استفاده از کانال کشی خرطومی که متناسب با اندازه قطر ورودی مشعل، میزان اکسیژن ورودی را افزایش داد.

مزایا و معایب جت هیتر گازی را دانسته و هوشمندانه انتخاب کنید:

از جمله مزایایی که با خرید این دستگاه تولید شده توسط انعکاس می توانید از آن ها بهره مند شوید به موارد زیر باید اشاره داشت:

  1. راندمان حرارتی بالا
  2. سرعت بالا در افزایش دما
  3. ارائه شده در ابعاد و اندازه های متفاوت
  4. اختصاص هر مدل برای کاری مشخص
  5. کیفیت بالای مواد و قطعات
  6. عمر بالای دستگاه
  7. تعبیه فن های قوی برای افزایش برد حرارت تولید شده
  8. به صرفه بودن میزان مصرف سوخت
  9. به صرفه بودن قیمت تمام شده در خرید اولیه دستگاه و سوخت مصرفی
  10. قابلیت اتصال به ترموستات و کارکرد اتوماتیک

در کنار تمامی مزایایی که در بالا به آن اشاره داشتیم، باید به معایب زیر نیز اشاره نماییم:

  1. انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن و مونواکسید کربن به دلیل استفاده از سوخت فسیلی
  2. کاهش رطوبت نسبی در محیط
  3. عدم دسترسی به سوخت گاز در همه مکان ها

جت هیتر گازی انعکاس

نکات ایمنی در حین کارکرد با جت هیتر گازی را بدانید

همانطور که پیش تر گفته شد یکی از معایب بزرگ در استفاده از هیترهای گازی تولید گازهای گلخانه ای می باشد پس در صورتی که جت هیتر گازی تهیه کرده اید توجه داشته باشید که حتماً نیاز به تهویه ای قوی برای حفظ سلامت هوای محیط خواهید داشت؛ زیرا تجمع این گازها می تواند منجر به مرگ و مسمومیت تنفسی شود.

هیتر را با فاصله مناسب از از مواد اشتعال زا نصب کنید:

اگر مصرف شما از جت هیتر گازی به صورت صنعتی است توجه داشته باشید که فضولات که پرندگان و دام های پرورشی شما در اثر تجمع باعث تولید گازهایی مانند متان و هیدروژن سولفید می شود که در صورت وجود حرارت می تواند باعث انفجار و خسارت های شدید شود. پس در هنگام خالی کردن مرغداری و دامداری خود از فضولات نیز نیاز است که هیتر جت گازی خود را خاموش کنید؛ زیرا که با حرارت حاصل و حتی جابه جایی هیتر گازی، مشکلی رخ ندهد.

به هیچ عنوان فن ها را نپوشانید

هیچگاه نباید فن ها را بپوشانید. پوشاندن فن با پارچه و یا حتی گرم کردن کتری و … باعث ایجاد اختلال در کارکرد فن و در نتیجه داغ شدن بیش از حد جت هیتر گازی و انفجار خواهد شد. در صورتی که نیاز به خشک کردن و استفاده از گرمای این دستگاه دارید می توانید پارچه ها را در فاصله یک تا دو متری قرار دهید. توجه داشته باشید که لوازم و وسایل اشتعال زا به هیچ وجه نباید در نزدیک هیتر جت گازی قرار بگیرد زیرا در صورت ایجاد جرقه و یا وارد شدن گرمای بالاتر از ظرفیت به این لوازم، میزان احتراق گسترده تر خواهد بود.

توجه کنید باک در جای مناسب قرار گرفته باشد

یکی از دلایل تخریب شدن الکتروموتور و مشعل جت هیتر گازی به خاطر جایگاه قرارگیری مخزن و یا باک در مقایسه با پمپ کننده سوخت می باشد. به طور استاندارد مخزن باید در موقعیت بالاتری قرار بگیرد تا کارکرد بهتری داشته باشد و فراموش نکنید که نیازی به تعبیه پمپ اضافی نخواهد بود و نکته آخر آن است که در صورت کم شدن رطوبت فضا می توانید از مه پاش های پروانه ای یا دیسکی بهره ببرید.

سخن آخر:

همانطور که در متن بالا خواندید جت هیتر گازی تولیدی توسط انعکاس وسیله و دمنده ای جهت گرم کردن محیط است. جت هیترها انواع متفاوتی دارند و تفاوت های آن ها باعث ایجاد تنوع و کارکرد در مکان های متفاوت شده است. در ادامه از دو مدل هیتر گازی که دودکش دار و بدون دود کش هستند سخن به میان آمد. برای انتخاب آگاهانه تر لیستی از مزایا و معایب جت گازی تهیه شد و در انتها نکاتی برای افزایش ایمنی برای مصرف کنندگان ارائه گردید.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا