خواندنی

با خواص بی نظیر اشپل ماهی آشنا شوید

اشپل ماهی یا تخم ماهی یک ماده غذایی سالم و خوش طعم است که با خواص بی نظیر خود سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی می شود.

در این مقاله از کارمادیو قصد داریم تا تعریف اشپل ماهی و خواص آن، همچنین معایب اشپل ماهی و روش هایی برای طبخ این ماده غذایی با خواص بی نظیر را برای شما شرح دهیم بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اشپل ماهی چیست؟

اشپل همان تخم های ماهی است که در بدن ماهی ماده وجود دارد. ماهی های ماده ای که قبل از تخم ریزی صید می شوند اشپل آنها را به طور کامل از بدنشان خارج می کنند. اشپل و خاویار هر دو تا تخم های ماهی می باشند، همه ماهی ها اشپل دارند ولی خاویار مخصوص گونه تاس ماهیان مثل اوزون برون و فیل ماهی می باشد.

اشپل ماهی های سفید، قزل آلا و سالمون در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند‌ و از آنها در تهیه انواع پیش غذا و غذا استفاده می کنند. اشپل و خاویار را معمولا در وعده صبحانه استفاده می کنند زیرا انرژی زیادی دارند.

اشپل ماهی سفید که بومی دریای خزر است در ایران بیشتر از انواع دیگر این ماده خوراکی طرفدار دارد. یکی از مرغوب ترین گونه های آبزیان در ایران ماهی سفید است که صید آن از اواسط فروردین تا اول مهرماه برای جلوگیری از انقراض آن ممنوع است.

ارزش غذایی اشپل ماهی

هر 100 گرم اشپل ماهی ارزش غذایی به شرح زير دارد. اعداد زیر مربوط به اشپل ماهی سالمون هستند:

  • کالری: 250
  • چربی کل: 14 گرم
  • چربی اشباع: 2.04 گرم
  • کربوهیدرات: 2.9 گرم
  • امگا 3: 3.5 گرم
  • امگا 6: 0.31 گرم
  • پروتئین: 29.2 گرم
  • آهن: 11.88 گرم
  • کلسیم: 275 میلی گرم
  • پتاسیم: 181 میلی گرم
  • سدیم: 1500 میلی گرم
  • منیزیم: 300 میلی گرم
  • سلنیوم: 65.5 میکروگرم
  • ویتامین آ: 91 میکروگرم
  • ویتامین د: 232 IU
  • ویتامین ای: 2.68 میلی گرم
  • ویتامین کا: 0.73 میکروگرم
  • ویتامین های گروه ب: 5 میلی گرم

اشپل ماهی

خواص اشپل ماهی

در ادامه این مطلب شما را بیشتر با فواید و خواص اشپل ماهی آشنا می کنیم تا شاید شما هم به مصرف این ماده غذایی با خواص بی نظیر علاقه پیدا کنید.

1. مملو از مواد مغذی مهم

اشپل ماهی مملو از مواد مغذی مهم مثل ید، پروتئین، مواد معدنی و انواع گوناگونی از ویتامین ها است. اشپل ماهی نسبت به گوشت ماهی چربی بیشتری دارد ولی این چربی ها مفید هستند و بیشتر از نوع امگا 3 و امگا 6 می باشند. اشپل ماهی همچنین ویتامین د دارد که برای بدن بسیار ضروری است.

خواص اشپل ماهی بیشتر به دلیل وجود مقادیر بسیار بالای EPA و DHA است که نقش موثری در مسیرهای متابولیک بدن ایفا می کنند. این دو ماده ضد التهاب های قدرتمندی هستند.

2. کاهش ابتلا به بیماری های خودایمنی

بیماری‌های خودایمنی مثل دیابت نوع یک و MS هنگامی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن، بافت های سالم بدن شما را بیگانه تلقی کند و به آنها حمله کند. امگا 3 و سلنیوم موجود در اشپل ماهی التهابات را کنترل می کنند و موجب حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن می شوند.

3. افزایش قدرت باروری

پیش تر هم ذکر کردیم که از شاخص ترین خواص اشپل ماهی می توان به وجود DHA اشاره کرد که باعث افزایش ترشح هورمون پروژسترون می شود و از آنجایی که هورمون پروژسترون مسئولیت تقویت پوشش رحم را بر عهده دارد، بنابراین اشپل ماهی می تواند قدرت باروری در خانم ها را بهبود بخشد.

4. بهبود بینایی

ویتامین A برای سلامت چشم ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین A می تواند از قدرت بینایی شما محافظت کند. مصرف 15 گرم از این ماده غذایی می تواند ده درصد از نیاز روزانه بدن شما را تامین کند.

5. پیشگیری از افسردگی

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی معمولا سطح امگا 3 کمتری نشان می دهند. بنابراین کمبود امگا 3 می تواند موجب بروز مشکلات خلق و خو باشد. پزشکان برای افسردگی های خفیف مکمل های یک تا دو گرمی امگا 3 تجویز می کنند و به بیماران توصیه می کنند مقدار بیشتری از DHA را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

6. کاهش خطر حملات قلبی

مطالعات حاکی از آن است که افرادی که به صورت مرتب از اشپل ماهی و گوشت ماهی استفاده می کنند کمتر در معرض سکته و حملات قلبی قرار می گیرند. محققان می‌گویند عامل اصلی این موضوع وجود اسیدهای چرب مفید در این ماده خوراکی می دانند زیرا این گونه چربی ها برای قلب و عروق مفید هستند.

7. تقویت عملکرد مغز

سیستم ادراکی و عملکردهای مغز با افزایش سن کمتر می شوند. به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری هایی مثل زوال عقل و آلزایمر بیشتر می شود. یکی از خواص اشپل ماهی بهبود عملکرد تقویت شناختی مغز است که با اثر بر روی سلول‌های خاکستری از نقایص ادراکی در دوران پیری پیشگیری می کنند.

مضرات مصرف اشپل ماهی

مضرات مصرف اشپل ماهی

تا به اینجای این مطلب با خواص اشپل ماهی آشنا شدید حال لازم می دانیم با مضرات این ماده غذایی قبل از مصرف آن هم آشنا شوید.

1. آلودگی با جیوه

تقریبا همه آبزیان به مقداری جیوه آلوده هستند. به همین علت قبل از استفاده از اشپل ماهی یا گوشت آن میزان جیوه آن باید به طور دقیق سنجیده شود. چنانچه اشپل ماهی به صورت غیر بهداشتی فرآوری شود ممکن است باعث مسمومیت های خفیف غذایی شود. یکی از عوارض شایع مسمومیت های غذاهای دریایی باکتری E.coli است که می تواند موجب مشکلات گوارشی مثل دردهای شکمی و اسهال شود.

2. امکان ایجاد واکنش های آلرژیک

افرادی که معده ضعیفی دارند امکان ایجاد حساسیت و واکنش های التهابی در آن ها وجود دارد. اکثر افرادی که به غذاهای دریایی مثل گوشت ماهی و میگو حساس هستند هنگام استفاده از اشپل ماهی هم دچار ناراحتی های گوارشی و حساسیت های پوستی می شوند.

3. وجود مقادیر زیادی سدیم

اشپل ماهی میزان زیادی سدیم دارد. پس مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب مشکلاتی از قبیل مشکلات قلبی و فشار خون شود. اشپل ماهی معمولا برای نگهداری بهتر و مصرف نمک سود می شود که همین مورد خود موجب افزایش بار سدیم و عوارض بیشتری می‌شود.

روش های مصرف اشپل ماهی

خامخواری ساده ترین راه مصرف اشپل ماهی است ولی این شیوه چندان محبوب نیست طعم خام آن از نظر بیشتر افراد ناخوشایند است. مصرف خام اشپل ماهی بیشتر در کشورهای آسیای شرقی مرسوم است. مصرف غذاهای دریایی به صورت خام موجب بروز مشکلات گوارشی می شود پس بهتر است اشپل ماهی را به صورت خام مصرف نکنید.

در شمال کشور خودمان اشپل ماهی را نمک سود و آن را با کته کباب سرو می نمایند. از دیگر روش های مصرف اشپل ماهی طبخ کوکو اشپل به همراه تخم مرغ و برگ سیر است. همچنین می توانید انواع ادویه های دلخواه و سبزیجات معطر را به کوکوی اشپل اضافه کنید و غذایی خوشمزه و مقوی آماده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله از کارمادیو با خواص اشپل ماهی و همچنین مضرات اشپل ماهی آشنا شدید. شاید با مطالعه این موضوع تصمیم بگیرید اشپل ماهی را برای اولین بار تست کنید. اشپل طعم خاصی دارد که ممکن است با ذائقه هرکسی سازگار نباشد. ولی شیوه‌های مختلفی برای طعم دار کردن آن وجود دارد تا به کمک آنها بتوانید از خواص این ماده خوراکی مقوی بهره‌مند شوید. حال شما را به مطالعه یکی دیگر از مقالات سایت کارمادیو یعنی طرز تهیه قلیه ماهی اصل به روش جنوبی لینک می دهیم تا اطلاعات مفیدی دریافت کنید.

 

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا