خواندنی

همه چیز در مورد زالزالک؛ خواص و مضرات و موارد منع مصرف آن

زالزالک از میوه های پاییزی ست که در سراسر دنیا رشد می کند و طیف رنگی زرد تا قرمز و حتی سیاه دارد. درختچه این میوه معمولا به صورت خود رو رشد می کنند. از گذشته از این میوه در طب و پزشکی استفاده میشد و از خواص دارویی آن نیز بهره می بردند. از زالزالک حتی در آشپزی هم استفاده می کنند. در ادامه این مقاله از سایت کارمادیو همراه ما باشید تا همه چیز را درمورد این میوه شرح دهیم.

معرفی زالزالک

زالزالک که نام علمی آن می باشد از میوه های پاییزی و وحشی به حساب می آید و در اکثر نقاط جهان از جمله کشور خودمان یافت می شود، انواع گوناگونی دارد که جلو تر به آن ها خواهم پرداخت. درختچه زالزالک ارتفاع زیادی ندارد و کوتاه است اما در ارتفاعات بیشتر رشد می کند.

درختچه زالزالک بسیار مقاوم است و به همین دلیل در آب و هوای سخت، مقاومت بهتری دارد. اگر خاک این میوه دارای رطوبت مناسب (نه کم نه زیاد) باشد و همچنین درختچه اش در معرض نور خورشید یا نیمه سایه قرار داشته باشد، بهتر رشد خواهد کرد.

چند نوع از معروف ترین زالزالک ها را در ادامه معرفی می کنیم:

زالزالک کاسبرگ بزرگ

این نوع از زالزالک مختص اروپای مرکزی ست و یکی از گونه های بومی آن جا به شمار می آید. برخلاف بقیه زالزالک ها این نوع زالزالک در ارتفاعات کم و آب و هوای معتدل به وفور پیدا می شود و نسبت به بقیه مقاومت بیشتری دارد. زالزالک کاسبرگ به رنگ زرد است و طعمی ملس دارد.

زالزالک معمولی

این زالزالک در همه مناطق یافت میشود و بیشتر در جنگل ها و سبزه زار ها و مناطق دامنه ای سنگی می روید. زالزالک معمولی مقاومت بالایی در خشکسالی و یخبندان و آب و هوای مختلف دارد. بهترین خاک برای رشد این زالزالک، خاکی ست که حاوی آهک و مواد مغذی ست و بهتر است در مکانی پر نور قرار داشته باشد.

زالزالک قرمز

این نوع زالزالک در مناطق آمریکای شمالی یافت می شود و درواقع میوه بومی آن جاست. زالزالک قرمز برای رشد بهتر به نور آفتاب و خاک سبک که نسبتا رطوبت زیادی داشته باشد، نیاز دارد. درختچه زالزالک قرمز ارتفاع زیادی ندارد و بسیار مقاوم است. پرندگان نیز از خار های این درختچه به عنوان یک محافظ برای لانه هایشان استفاده می کنند تا از خطر دیگر جانوران در امان بمانند.

زالزالک چینی

زالزالک چینی که به آن زالزالک کوهی نیز گفته می شود، در چین و به کلی در مناطق آسیای شرقی رشد می کند. محیط مناسب برای رشد و کشت آن ها، مکان های آفتابی یا نیمه آفتابی ست و خاک آن باید مرطوب و شنی باشد. زالزالک چینی طعم ترش دارد و از عصاره اش در صنعت خوراکی و حتی طب سنتی استفاده می شود.

خواص زالزالک

خواص زالزالک

ضد سرطان بودن

زالزالک منبع پلی فنول است. پلی فنول از گروه های آنتی اکسیدان های قوی گیاهی است که رادیکال های آزاد را که عامل بیماری و آسیب به بدن هستند، خنثی می کنند. وجود اکسیدان، احتمال ابتلا به سرطان، آسم، دیابت، مشکلات قلبی عروقی و عفونت ها را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان از لخته شدن خون جلوگیری کرده و به این ترتیب برای سلامت قلب شما مفید است.

سلامت پوست و مو

مصرف زالزالک به جوانسازی و شادابی پوستتان نیز کمک خواهد کرد. درواقع آنتی اکسیدان ها، ترکیباتی هستند که ضد چروک و جوان کننده اند. زالزالک علاوه بر پوست به تقویت مو نیز کمک می کند. این میوه جلوی ریزش مو را می گیرد و پیاز مو را تحریک می کند و باعث افزایش رشد مو می شود.

ضد التهاب بودن

پژوهش ها و آزمایشات نشان داده عصاره زالزالک هم بصورت موضعی و هم خوردن آن به عنوان مکمل می تواند سطوح التهابی را به خوبی بهبود ببخشد. البته به گفته پژوهشگران این داده ها نیاز به بررسی بیشتر دارد.

کاهش وزن و افزایش متابولیسم

زالزالک با افزایش چشمگیر متابولیسم بدن، به سوزاندن چربی کمک بسیاری می کند. زالزالک باعث افزایش ادرار و کاهش سدیم، کالری های اضافی را از بین می برد و از این طریق وزن را کاهش می دهد و می تواند وزنتان را ثابت نگه دارد.

تنظیم کلسترول

زالزالک با جدا کردن کلسترول خوب و بد، به تنظیم آن کمک می کند. به این صورت که کلسترول بد را کاهش داده و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی

زالزالک سرشار از ویتامین سی است که باعث تقویت سیستم ایمنی شده و از بیماری های ویروسی همچون سرما خوردگی که در پاییز و زمستان شایع تر است، پیشگیری می کند. شما می توانید هم میوه زالزالک و هم دمنوش آن به همراه کمی عسل و آبلیمو را مصرف کنید.

تنظیم حرکات روده و معده

زالزالک دارای ترکیباتی است که برای روده بسیار مفید است. فیبر موجود در آن نیز هضم و گوارش را بهبود می بخشد و حرکات روده را تنظیم می کند. زالزالک باعث جلوگیری از نفخ و یبوست می شود و همچنین جلوی رفلاکس معده را می گیرد.

کاهش استرس و تنش

افراد دارای استرس و اضطراب و افسردگی بهتر است زالزالک را در برنامه غذایی خود جا دهند چرا که تنش و استرس را کاهش می دهد و با تغییر هورمون ها، باعث خواب بهتر و روح و روان آرام تر می شود.

دمنوش زالزالک

دمنوش زالزالک نیز در روز های سرد به عنوان یک نوشیدنی گرم و آرام بخش پیشنهاد می شود. دمنوش زالزالک برای کاهش استرس، تقویت قلب و عروق، ایمن کردن بدن در برابر بیماری های عفونی و ویروسی و همچنین دفع سموم بسیار مفید است. زالزالک را مانند چای دم کرده و از صافی رد کنید. با کمی عسل یا نبات شیرین کنید و میل کنید. می توانید از کمی آب لیمو ترش تازه نیز استفاده کنید تا خاصیت آن دو چندان شود.

عوارض مصرف بیش از حد زالزالک

هر میوه و ماده خوراکی باید در حد تعادل مصرف شود و در غیر این صورت مشکلاتی را در پی خواهد داشت. مصرف زالزالک نباید همزمان با مصرف دارو های قلبی، فشار و گوارشی باشد مگر اینکه با پزشک مشورت کرده باشید.

مصرف بیش از حد زالزالک می تواند حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، بهم ریختن روده و معده و تپش قلب را به دنبال داشته باشد. درمورد زالزالک در دوران بارداری و شیردهی هنوز منع جدی گزارش نشده است اما باز هم بهتر است جوانب احتیاط رعایت شود.

کلام آخر

در مطلب همه چیز درمورد میوه زالزالک، خواص آن و مضرات آن و چای زالزالک گفته شد. این روز های پاییزی احتمال اینکه زالزالک در میوه فروشی ها ببینید، بیشتر است. پیشنهاد می کنیم مقاله با میوه های متنوع فصل پاییز و خواص شگفت انگیز آن ها آشنا شوید را بخوانید و تا فرصت هست از خواص این میوه های خوشمزه و مفید استفاده کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا