سبک زندگی

تفاوت کرم ضد آفتاب رنگی و ساده و تأثیر آن ها بر پوست

یکی از بهترین و مهم ‌ترین محصولات مراقبتی پوست که باید به صورت روزانه استفاده کنید کرم ضدآفتاب است. این محصولات به کمک فرمولاسیون های گوناگون و SPF ها متنوع تر شده‌اند. کرم های ضد آفتاب به دو دسته رنگی و ساده تقسیم بندی می شوند.

در این مقاله از کارمادیو قصد داریم تا شما را درباره تفاوت کرم ضدآفتاب ساده و رنگی آگاه کنیم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تفاوت کرم ضدآفتاب رنگی و ساده از نظر ترکیبات

مطمئنا می دانید که نور مرئی و اشعه ماورا بنفش نور خورشید بسیار مضر هستند‌. کرم های ضد آفتاب محافظ خوبی برای پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش نور خورشید هستند. با این حال امکان دارد بعضی از کرم های ضد آفتاب محافظ خوبی در برابر این نورها نباشند.

فیلترهای معدنی مثل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی به صورت نانو ذرات در کرم های ضدآفتاب به کار برده می شوند.

این فیلترها در کرم های ضدآفتاب ظاهری سفید و گچی به آنها می دهند ولی در واقعیت روی پوست هیچ رنگی ندارند به همین دلیل نمی توانند در برابر نور مرئی محافظ خوبی باشند.

ضد آفتاب های رنگی برخلاف ضد آفتاب های ساده، از غلظت های مختلف اکسیدهای آهن و دی اکسید تیتانیوم رنگدانه ای و فرمول ها استفاده می کنند که همین مواد باعث قدرت بیشتر ضدآفتاب های رنگی نسبت به نوع ساده آن است. ترکیب مقادیر مختلف دی اکسید تیتانیوم و اکسید های آهن در ضد آفتاب های رنگی دلیل اصلی این تفاوت است‌.

بنابراین در اولین مرحله تفاوت کرم های ضدآفتاب رنگی و ساده را می توان وجود این ترکیبات دانست. رنگ دانه ها رنگی بودن را به ضدآفتاب رنگی می بخشند و عدم رنگدانه ها نوع ساده آن را می سازد.

تفاوت کرم ضد آفتاب رنگی و ساده در میزان محافظت از  پوست

تا به اینجای این موضوع متوجه شدید که ضدآفتاب های رنگی نسبت به ضد آفتاب های ساده مزیت بیشتری دارند. ضدآفتاب های رنگی موجب درخشش طبیعی پوست می شوند. علاوه بر این، کرم های ضدآفتاب رنگی در برابر نور آبی و اشعه UV محافظ خوبی هستند.

حتی در مقابل فضای باز و صفحه نمایش رایانه شما هم ضدآفتاب های رنگی محافظ خیلی خوبی هستند و پوستی سالم و صاف به شما هدیه می دهد. به همین دلیل ضدآفتاب های رنگی نسبت به نوع ساده آن محافظ بهتری برای پوست هستند.

تفاوت کرم ضد آفتاب رنگی و ساده و تأثیر آن ها بر پوست

آیا می توان از کرم های ضدآفتاب رنگی به جای کرم پودر استفاده کرد؟

ضد آفتاب از اسمش پیداست که در برابر اشعه های مضر از پوست محافظت می کند این محصولات فرمولاسیون ها و ترکیبات گوناگونی دارند که هرکدام را محبوب تر کرده است.

ضدآفتاب های رنگی تا حدود زیادی از پوست در برابر نور آبی و اشعه های UV محافظت می کنند و می توانند عیب پوست را هم پوشش دهند.

رنگدانه های موجود در کرم های ضدآفتاب رنگی یک لایه نازک با رنگ روشن و همچنین چربی بسیار کمی روی پوست ایجاد می کنند که همین لایه نازک لک های جزئی را از بین می برد.

بنابراین می‌توانید از کرم ضدآفتاب رنگی به جای کرم پودر استفاده کنید چنانچه تصمیم دارید که از آرایش سنگین خودداری کنید حتما کرم ضد آفتاب رنگی را جایگزین کنید.

اگر هم از افرادی هستید که ترجیح می دهید حتما از کرم پودر استفاده کنید کرم ضدآفتاب رنگی را روی آرایش خود استفاده کنید. این کرم ها به قدری سبک هستند که روی پوستتان احساس سنگینی نخواهید کرد. با این کار SPF مورد نیاز برای حفاظت پوست و لایه ای نازک از چربی توسط آن بوجود می آید.

ضد آفتاب رنگی بهتر است یا ساده؟

با وجود این توضیحات شاید هنوز هم برایتان سوال باشد که کدام ضد آفتاب را انتخاب کنید ضد آفتاب رنگی یا ضد آفتاب ساده؟ قبل از هرکاری شما باید محصول سازگار با پوست خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر پوست شما چرب است باید کرم های با SPF کمتر را برگزینید تا منافذ پوستتان مسدود نشود.

ولی اگر پوست شما خشک است باید دنبال SPF هایی بگردید که دارای آبرسان هستند و از ترک خوردگی پوست هم جلوگیری می کنند.

با توجه به توضیحات ذکر شده و در نظر گرفتن این فاکتورها انتخاب دست شما است. اگر قصد صرفه جویی دارید کرم ضدآفتاب رنگی گزینه مناسبی برای شما است زیرا این کرم ها را می توانید جایگزین کرم پودر کنید. ولی اگر هزینه برایتان اهمیتی ندارد و یا از ضدآفتاب رنگی خوشتان نمی آید، نوع بدون رنگ آن را استفاده کنید.

به طور کلی، کرم ضدآفتاب باید روی پوست قابل مشاهده باشد تا از نفوذ اشعه های مضر و آسیب به سلول‌های پوستی جلوگیری شود. بنابراین ضدآفتاب های رنگی عملکرد بهتری نسبت به ضدآفتاب های ساده دارند.

عوارض کرم های ضدآفتاب رنگی

عوارض کرم های ضدآفتاب رنگی

بعضی افراد براین باورند که کرم های ضدآفتاب رنگی موجب بروز آکنه و جوش روی صورت می شوند. بعضی دیگر هم بر این عقیده‌اند که استفاده همزمان از ضدآفتاب و کرم پودر چیزی جز سنگینی برای پوست ندارد. همانگونه که قبل تر هم بیان کردیم که استفاده همزمان از این دو محصول موجب سنگینی روی پوست نمی شود.

این که تنها از کرم ضدآفتاب استفاده کنید یا کرم پودر را هم با آن استفاده کنید به خود شما بستگی دارد. شاید افراد بسیاری بگویند کرم های ضدآفتاب برای پوست مضر هستند اما این چنین نیست. اگر شما محصول سازگار و متناسب با پوست خود را از یک برند خوب انتخاب کنید هیچ گونه مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

کرم های ضدآفتاب موجب بروز لک یا جوش های زیر پوستی نمی شوند. چنانچه پوست شما چرب و مستعد آکنه است از نوع بدون چربی آن استفاده کنید. اصلی ترین فاکتور این محصولات نداشتن چربی است.

روش درست پاک کردن کرم ضد آفتاب رنگی و ساده

پاک کردن آرایش قبل از خواب ضروری است در مورد ضدآفتاب هم باید آن را قبل از خواب از روی صورت پاک کنید. زمانی که می خواهید استراحت کنید باید مواد آرایشی روی پوست خود را پاک کنید این کار اجازه تنفس راحت تر به پوستتان می دهد و این امر حائز اهمیت است که از مواد پاک کننده مفید برای پوست استفاده کنید..

هنگام پاک کردن ‌کرم های ضدآفتاب چه رنگی و چه ساده از یک شوینده ملایم ‌کمک بگیرید. اول پوستتان را بوسیله شوینده ملایم پاک کنید سپس با استفاده از یک شوینده بر پایه آب پوست خود را به طور  کامل بشویید و با یک دستمال تمیز خشک کنید.

نکات مهم استفاده از شوینده های پوست

اگر می خواهید نتیجه مطلوبی از پاک کننده های آرایشی بگیرید سعی کنید محصولات سازگار با پوست خود را انتخاب کنید. اگر پوست شما خشک است شوینده ای انتخاب کنید که آسیب زیادی به پوست شما وارد نمی کند ولی اگر پوست شما چرب است از پاک کننده های مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

در نهایت، بعد از استفاده از این گونه محصولات پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که از کرم های مرطوب کننده یا سرم آبرسان استفاده کنید تا پوستتان شاداب و درخشان شود و از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کرده باشید.

آیا ضدآفتاب رنگی مانع از جذب ویتامین D می شود؟

همانگونه که بیان کردیم کرم های ضدآفتاب از نفوذ اشعه های UV به پوست جلوگیری می‌ کند اما این محافظت دلیل بر این نیست که اگر روزانه از این کرم ها استفاده کنید در معرض کمبود ویتامین D قرار می گیرد.

افرادی که به صورت روزانه از محصولات مراقبتی پوست استفاده می کنند سطح ویتامین D هم در بدنشان مناسب است. این نکته هم درباره ضدآفتاب رنگی و هم ساده صدق می کند. در هر صورت استفاده از کرم های ضدآفتاب موجب کمبود ویتامین D نمی شود و سطح این ویتامین را در بدن متعادل نگه می دارد.

کلام آخر پیرامون کرم ضدآفتاب رنگی و ضد آفتاب ساده

در این مقاله از کارمادیو در مورد تفاوت کرم های ضدآفتاب رنگی و ساده با شما سخن گفتیم. چه در  فضاهای باز و چه در داخل خانه استفاده از ضدآفتاب ضروری است حتی در روزهای ابری و دلگیر.

اکنون شما را به خواندن یکی دیگر از مقالات سایت کارمادیو یعنی آیا کرم ضد آفتاب ضرر دارد و سرطان زا می باشد؟ دعوت می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

 

 

3.4/5 - (24 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا