سبک زندگی

لکه مبل را با چی تمیز کنیم؟ 5 ترفند جادویی

نظافت خانه و وسایل آن یکی از وظایف اصلی تک تک افراد خانواده بخصوص خانم‌ های خانه است و یکی از این وسایل نیز مبلمان خانه است که به دلیل استفاده زیاد از آنها دچار کثیفی و لک می‌ شوند. بنابراین می‌ خواهید بدانید چگونه می‌ توان لکه‌ های روی مبل را تمیز کرد تا پایان این مقاله همراه کارمادیو باشید.

روش ‌های تمیز کردن لکه از روی مبلمان

بدون شک هزینه شستشو و تمیز کردن مبل در خارج از خانه برای برخی از افراد سنگین است و توان پرداخت آن را ندارند و بنابراین ترجیح می‌ دهند بدون صرف هزینه اضافه خودشان این وسایل مهم را لکه‌ گیری کنند پس در ادامه روش های لکه گیری مبل را ذکر می‌ کنید.

شامپو فرش یک محصول بسیار عالی برای پاک کردن لکه از روی مبل پارچه‌ای

شامپو فرش به گونه‌ای تولید شده است که آسیبی به پارچه مبل‌ ها وارد نمی‌ کند و به دلیل ترکیبیات شیمیایی خوبی که دارد قادر به برطرف کردن تمامی لکه‌ ها از روی مبل و فرش است و برای استفاده از آن کافی است به مقدار مورد نظر خود را با آب مخلوط و سپس برای برطرف کردن لک مبل از آن استفاده کنید.

تاثیر شگفت انگیز پاک کننده چای خشک در لکه بری مبل پارچه‌ای

پاک کننده چای خشک  به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای برطرف کردن لک روی مبل‌ های پارچه‌ای است این ماده که به صورت مایع است را روی ناحیه مورد نظر ریخته و با یک پارچه تمیز آن را پاک می‌ کنیم سپس با یک دستمال نمدار اثر محلول باقی مانده روی مبل را تمیز می‌ کنیم.

نکته‌ای که هنگام استفاده از پاک کننده چای خشک برای مبلمان باید بدان توجه کرد این است که در میزان آن باید توجه داشته باشید زیرا یک شوینده بسیار قوی است و اگر زیاد از آن  بیش از حد استفاده شود ممکن است باعث آسیب به مبل شود. همچنین این ماده بوی نامطبوعی دارد و هنگام استفاده باید درب و پنجره‌ها را باز گذاشت.

جوش شیرین یک معجزه در از بین بردن لکه‌های مبل

جوش شیرین به عنوان یکی از بهترین پاک کننده‌ های لکه مبل‌ های پارچه‌ای است یکی از موادی است که در هر خانه یا مغازه یافت می‌ شود بنابراین می‌ توانید مقدار جوش شیرین را با سرکه آب گرم و کمی مایع ظرفشویی مخلوط کنید و خوبان را به هم بزنید و با اسپری روی لک مبل بپاشید سپس با یک دستمال تمیز به آرامی آن را فشار دهید.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که برای استفاده از اسپری محلول جوش شیرین بر روی مبل باید ابتدا تمام آلودگی‌ های آن به وسیله جارو برقی یا یک دستمال خشک برطرف گردد.

از بین بردن لکه از روی مبل چرم

برطرف کردن لک روی مبل چرم به مراتب راحت‌تر از برطرف کردن لکه مبلمان پارچه‌ای است و ابتدا باید یک پارچه تمیز را برای پاک کردن این نوع مبل استفاده کنید و اگر برطرف نشد از روش‌ های زیر استفاده کنید.

محلول روغن زیتون و سرکه

برای برطرف کردن لک روی مبل چرمی می‌ توانید از محلول آب، روغن زیتون و سرکه استفاده کنید و پس از ترکیب کردن این ۳ ماده آن را برای برطرف کردن  لک روی مبل چرم استفاده کنید.

استفاده از الکل به عنوان یک پاک کننده قوی روی مبل چرم

برای استفاده از الکل برای برطرف کردن لک روی مبل چرم آن را بر روی لک اسپری کنید و بعد از یک دقیقه یک  دستمال خشک روی آن بکشید تا تمیز شود.

انواع لکه‌ ها و تمیز کردن آن از روی مبلمان

انواع لکه‌ ها و تمیز کردن آن از روی مبلمان

برای برطرف کردن لکه‌ های مختلف روی مبلمان از روش‌ های زیر می‌ توان استفاده کرد:

برطرف کردن لکه آب از روی مبل

مبل های  پارچه‌ ای  آب را به خود جذب می‌ کنند و این به دلیل وجود املاح روی در آب است بنابراین برای برطرف کردن این لک می‌ توانید از آب بدون املا استفاده کنید. همچنین استفاده از محلول الکل و نمک که مستقیماً باید روی لک استفاده شود یک روش مناسب برای برطرف کردن لک آب روی مبلمان است.

پاک کردن لکه جوهر خودکار

یکی دیگر از لک‌ های ایجاد شده بر روی بسیاری از مبل‌ ها بخصوص مبل‌ های پارچه‌ای لکه جوهر است که یکی از سخت‌ ترین لکه‌ ها می‌ باشد و برای برطرف کردن آن استفاده از نمک یک روش ساده است که برای این کار  باید محل مورد نظر را خیس کرده و مقداری نمک روی آن بپاشید و بعد از چند دقیقه آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

استفاده از مخلوط آمونیاک و گلیسیرین از دیگر روش‌ های مناسب برای برطرف کردن لکه جوهر روی مبل پارچه‌ای است که بعد از استفاده از این ماده جهت جلوگیری از تغییر رنگ پارچه مبل، باید آن نقطه را با آب و پودر رختشویی شست و شو دهید.

پاک کردن لکه خون از روی مبل

جهت برطرف کردن لکه خون بر روی مبل بهترین ماده محلول غلیظ نشاسته و آب است که در این روش محلول را روی لکه خون ریخته و بعد از خشک شدن آن را جدا می‌ کنیم.

برطرف کردن لک رنگ روی مبل پارچه‌ای

برای برطرف کردن لک رنگ روی مبلمان پارچه‌ای استفاده از شامپو فرش و یک شوینده ملایم گزینه عالی است و برای این کار مواد ذکر شده را با آب مخلوط می‌کنیم و کف ایجاد شده را با یک برس نرم یا پارچه تمیز روی لکه رنگ می‌ کشیم تا پاک شود.

از بین بردن لکه سوختگی روی مبل

در صورتی که لکه سوختگی عمیق نباشد می‌ توان آن را با محلول آب اکسیژنه یا ساییدن یک حبه قند روی لک به راحتی برطرف کرد لکه‌ های سوختگی روی پارچه‌ های مبلی با الیاف مصنوعی را نیز به وسیله آب لیمو می توان برطرف کرد.

پاک کردن لک چربی از روی مبل پارچه‌ای

یکی از لک‌های ایجاد شده بر روی مبلمان به خصوص مبلمان پارچه‌ای لک چربی است را می‌ توان آن را با کاغذ خشک کن و اتوی داغ از بین برد بدین شکل که کاغذ خشک را روی لک گذاشته اتو را روی آن می‌ کشیم.

برطرف کردن لک میوه روی مبل

وقتی مبل شما به دلیل ریخته شدن میوه و آب آن لک دار شده است می‌ توان از صابون و آب برای مبل‌ های با رنگ سفید استفاده کرد. همچنین استفاده از آب اکسیژن ۲۰ درصد و مقداری کمی آمونیاک برای مبل‌های پشمی جهت پاک کردن لک حاصل از میوه مناسب است.

برای برطرف کردن لک میوه بر روی مبل‌ های رنگی و ابریشمی هم از مخلوط آب و الکل ۹۰ درصد به یک نسبت استفاده کنید.

توصیه‌های مهم در لک‌بری مبلمان

  • تا جایی که ممکن است لکه‌ های ایجاد شده روی مبل را سریع تمیز کنید و اجازه ندهید تا روی آن بماند و خشک شود.
  • به برچسب مبل که معمولاً در کنار آن یا زیر آن چسبیده شده است توجه کنید تا متوجه شوید با چه روشی می‌ توان آن نوع مبل را تمیز کرد.
  • برای تمیز کردن مبل و لک آن تنها می‌ توانید از جاروبرقی یا برس نرم استفاده کنید.
  • هنگامه پاک کردن لکه مبل با مواد مختلف مانند آمونیاک حتماً از دستکش و ماست برای حفاظت از خود استفاده کنید.
  • در استفاده از دستمال سعی کنید حتماً از دستمال سفید و تمیز استفاده کنید تا لک جدید روی مبل شما ایجاد نشود.

جمع بندی

با توجه به آنچه گفته شد برای از بین بردن لک مبل نوع لک و جنس پارچه مبل مهم است و روش‌ های خانگی که ذکر کردیم برای کاهش هزینه‌  روش‌ های بسیار مناسبی هستند در پایان پیشنهاد می شود مقاله بهترین شوینده ها برای شستن مبل و فرش + محلول خانگی تمیز کننده را نیز مطالعه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا