سبک زندگی

روش های پاک کردن لکه های سر سخت از روی لباس

همه ما حداقل یک بار گرفتار لکه های مختلف روی لباس هایمان شده ایم. بعضی لکه ها به راحتی پاک شده و اثری از آن ها نمی ماند اما بعضی دیگر نیز روی لباس باقی می مانند و حتی در مواقعی مجبور به دور انداختن لباس می شویم. ترفند های زیادی برای از بین بردن لکه های سمج از روی پارچه وجود دارد که بدون باقی ماندن ردی، آن ها را از بین ببرد.

در این مطلب از کارمادیو به شما خواهیم گفت از چه راهکار هایی برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

1- پاک کردن لکه شکلات از روی لباس رنگی و سفید

روش های پاک کردن لکه های سر سخت از روی لباس - پاک کردن شکلات از روی لباس

از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید (اگر لباستان رنگ روشن است از مایع بی رنگ استفاده کنید). سپس با یک تکه پارچه (متناسب با رنگ لباس) لکه را به آرامی پاک کنید.

برای پارچه های رنگی می توانید از سرکه سفید و برای پارچه های سفید از هیدروژن پروکسید کمک بگیرید. این روش برای پاک کردن شیر کاکائو هم بسیار مناسب است.

در یک لگن مقداری پودر لباسشویی آنزیم دار با کمی آب مخلوط کنید و لباس لکه دار را در آن قرار دهید. اجازه دهید حدودا 15 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

اگر لباسی دارید که نمی شود آن را در ماشین لباسشویی بیندازید، ابتدا کمی الکی روی لکه بمالید و اجازه دهید دقایقی باقی بماند. پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه با آب بشویید. اگر اثری مانده بود، با پودر لباسشویی (بدون آنزیم) و آب شستشو دهید.

2- پاک کردن لکه آدامس

برای برداشتن آدامس ابتدا باید سفت و خشک شود تا راحت بتوان آن را جدا کرد. برای این کار می توانید لباستان را توی فریزر بگذارید و یا چند تکه یخ را روی آدامس قرار دهید تا وقتی که آدامس منجمند و سفت شود. به این ترتیب آدامس بدون جا گذاشتن کوچک ترین لکه ای از لباس جدا خواهد شد.

3- پاک کردن لکه مداد شمعی

استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم می تواند برای از بین بردن لکه مداد شمعی موثر باشد.

قسمتی از لباس را که لکه دارد، برگردانید و زیر آن چند عدد دستمال کاغذی قرار دهید. سپس کمی روغن به آن اسپری کنید و اجازه دهید حدود پنج دقیقه در همان حالت بماند. لباس را برگردانید و با طرف دیگر هم همین کار را تکرار کنید و سپس به خوبی آبکشی نمایید. (این روش برای لباس های تیره تر بهتر جواب می دهد).

استفاده از محلول ها و شوینده های مخصوص هم می تواند کمک کننده باشد. شوینده های مخصوص را می توانید از اغلب فروشگاه ها پیدا کنید.

4- پاک کردن لکه گل و لای

ابتدا باید صبر کنید تا گل خشک شود. بعد از این که خشک و سفت شد تا جایی که می توانید از روی پارجه جدا کنید. سپس با استفاده از یک شوینده ملایم شستشو دهید تا لکه پاک شود و بعد آبکشی کنید.

اگر با وجود شستشو، به نسبت مساوی آب و سرکه ترکیب کنید و به لباس بمالید. در آخر با شوینده قوی و آنزیم دار بشویید.

حواستان باشد در هر مرحله با آب سرد آبکشی نمایید.

5- پاک کردن لکه روغن از روی لباس

پاک کردن لکه روغن از روی لباس

از پودر های جاذب مانند نشاسته ذرت، نمک، جوش شیرین یا پودر بچه استفاده کنید و روی لکه بریزید. بگذارید دقایقی بماند و با دقت به طوری که به بقیه قسمت ها مالیده نشود، به آرامی بردارید.

پودر صابون یا مایع ظرفشویی به لکه بمالید با یک تکه پارچه تمیز ( متناسب با رنگ لباس ) آن را پاک کنید و در نهایت با یک شوینده قوی بشویید. بهتر است با آب گرم آبکشی کنید.

6- پاک کردن لکه جوهر

تافت مو (اسپری حالت دهنده) یکی از موثر ترین ماده ها برای از بین بردن لکه جوهر است. قبل از اسپری کردن، یک پارچه زیر لباس بگذارید و سپس روی لکه اسپری کنید تا کاملا خیس شود و به عبارتی در آن حل شود. پس از گذشت چند ثانیه، با یک تکه پارچه تمیز لکه را پاک کنید. این کار را تا جایی تکرار کنید و ادامه دهید تا لکه از بین برود. در آخر با شوینده قوی و آنزیم دار شستشو دهید.

پارچه ای که دارای لکه جوهر است یک شب در شیر قرار دهید و پس از گذشت یک شب با شوینده شستشو دهید.

7- پاک کردن لکه خون از روی لباس

پاک کردن لکه خون از روی لباس

پارچه دارای لکه خون را در آب سرد بگذارید بماند و به آرامی لباس را بسابید تا لکه کمرنگ شود. هروقت آب تغییر رنگ داد، آن را عوض کنید و این کار را ادامه دهید. کمی لکه بر روی لکه بریزید. با شوینده شستشو دهید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. پودر صابون شوینده مناسبی برای شستن خون است.

از محلول آب نمک استفاده کنید و لباس را در آن قرار دهید تا لکه کم کم حل شود.

محلول هیدروژن پروکسید هم برای از بین بردن لکه خون موثر است که برای لباس های روشن و یا لکه های بسیار سخت و کهنه می توانید از آن استفاده کنید.

8- پاک کردن لکه میوه از روی لباس سفید

پاک کردن لکه میوه از روی لباس سفید

لباس را در یک تشت آب سرد قرار دهید تا خیس بخورند. پس از آن لباس را در محلول آبلیمو و آب سر بگذارید و پس از 15 دقیقه با آب و صابون لکه را پاک کنید. در آخر مانند همیشه لباس را شستشو دهید.

9- پاک کردن لکه رژلب از روی لباس

پاک کردن لکه رژلب از روی لباس

اول مطمن شود رژلب کاملا از روی لباس پاک شده و فقط لکه آن باقی مانده است. مقداری شوینده روی لکه بریزید و اجازه دهید بماند. پس از چند دقیقه لباس را زیر آب گرم بگیرید تا شوینده شسته شود. اما آن را نمالید چرا که امکان دارد به دلیل روغنی بودن رژلب، بیشتر پخش شود.

بعد از اینکه لکه کمرنگ شد، با انگشت روی آن ضربه بزنید تا کاملا از بین برود. در صورت نیاز دوباره شوینده بریزید و مرحله قبل را تکرار کنید و در نهایت لباس را مانند همیشه بشویید.

اسپری مو در محو کردن این لکه نیز تاثیر دارد. مقداری از آن را روی لکه اسپری کنید و با صابون آن را شستشو دهید.

نکات مهم

1- باید بدانید که هرچه سریع تر برای تمیز کردن لکه ها و تا زمانی که تازه هستند اقدام کنید، احتمال برطرف کردن آن ها بیشتر و کار شما راحت تر خواهد بود. پس حتی الامکان اجازه ندهید لکه های لباس کهنه و قدیمی شوند.

2- جنس پارچه بسیار مهم است. ابتدا پارچه را بشناسید و سپس ترفند های بالا را امتحان کنید تا بافت لباس شما آسیب نبیند.

3- پیشنهاد می کنیم حتما اتیکت لباس ها را ببینید تا مطمئن شوید روش هایی که به کار می برید به لباس آسیب نمی رساند و حتی از روی برچسب بعضی لباس ها می توان متوجه شد که چه روشی برای شستشوی آن و برطرف کردن لکه ها بهتر است.

کلام آخر

در مطلب فوق سعی کردیم نحوه پاک کردن لکه های سرسخت را از روی لباس های رنگی و سفید به شما آموزش دهیم و نکاتی را که درمورد جنس لباس لازم بود بدانید را گفتیم. از همراهی تان متشکریم. در پایان توصیه می شود مقاله بهترین روش پاک کردن چسب قطره ای 123 از پوست، لباس و لوازم را بخوانید تا اگر درگیر این مسئله شدید، به راحتی آن را حل کنید.

2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا