سبک زندگی

نحوه شستن شلوار جین و نکات مراقبتی در شستشو

شلوار ها جین از پرکاربرد ترین قسمت های هر استایل هستند. جدیدا که قیمت خرید آن ها افزایش پیدا کرده، نحوه نگهداری شان برای ما بسیار مهم است و می خواهیم زمان زیادی استفاده کنیم. برای طولانی بودن عمر شلوار جین، توجه به نحوه شستشو نقش بسیار مهمی دارد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از کارمادیو همه باید ها و نباید های شستن شلوار جین را با شما در میان بگذاریم.

شستشوی شلوار جین

بیشتر ما همواره استرس شستشوی شلوار های جین خود را داریم چون ممکن است رنگ پس بدهد، کمرنگ شود، لکه و کثیفی هایش پاک نشوند و عمر لباسمان کم شود. روش شستن شلوار های جین بسیار مهم است. در ادامه روش هایی را برای شستشوی اصولی و مناسب به شما خواهیم گفت.

زمان مناسب برای شستن شلوار جین

بهترین زمان برای شستن شلوار جین، پس از 5 تا 10 بار استفاده است. اما زمان هایی که شلوار شما کثیف شد یا بو گرفت باید آن را بشویید. اگر فعالیت شما زیاد بوده یا در محیط آلوده ای قرار داشته اید، پس شلوار تان به شستشو احتیاج دارد و اگر کار و زندگی شما به گونه ای است که فعالیت زیادی ندارید، بهتر است فاصله بین شستشو ها زیاد تر باشد.

در کل یادتان باشد زیاد شستن شلوار جین، کیفیت آن را کم کرده و باعث ساییده شدنش می شود و باید سعی کنید فقط در مواقع بسیار ضروری آن را بشویید.

شستن شلوار جین با دست

شستن شلوار جین با دست

شستشوی شلوار جین با دست، بهترین راه برای شستن است. این کار ریسک کمتری نسبت به شستشوی ماشینی دارد و همه چیز درمورد نحوه شستن دست خودتان است. برای شستن با دست این مراحل را انجام دهید:

  1. سینک یا یک لگن را پر از آب کنید.
  2. شوینده را در آب بریزید و کف درست کنید. (از یک شوینده ملایم استفاده کنید).
  3. شلوار خود را پشت رو کنید تا قسمتی که با بدنتان خورده است به خوبی شسته شود و آن طرف دیگر ساییده نشود.
  4. شلوار را در سینک یا لگن آب و شوینده قرار دهید و اجازه دهید حدود نیم ساعت بماند.
  5. پس ازگذشت نیم ساعت کمی آن را با دست به هم بمالید و سپس آبکشی کنید.
  6. برای اطمینان از آبکشی، می توانید کف را خالی کرده و این بار شلوار تان را در آب خالی( بدون شوینده) قرار دهید و بگذارید دقایقی بماند تا کف کاملا از بین برود.
  7. شلوار جین را از آب خارج کنید و سعی کنید بدون گرفتن آب یا تا و مچاله کردن آن، به صورت صاف روی طناب یا رخت آویز در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. این کار باعث جلوگیری از چروک شدن آن می شود.
  8. اگر روی شلوار جین شما کثیف بود و احجتیاج به شستن داشت می توانید قبل از آبکشی، لکه و کثیفی را با کمی شوینده به آرامی به هم بمالید تا پاک شود و سپس آبکشی کنید.

شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی

شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی

اگر از این راه برای شستن شلوار های جین خود استفاده می کنید، باید بگوییم راه پر ریسکی را انتخاب کرده اید و نباید در اشستن افراط به خرج دهید.

برای شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی توصیه می شود، باید شستشوی ملایم و البته آب سرد را انتخاب کنید تا از وا رفتن و ساییده شدن پارچه شلوار جلوگیری شود. در ادامه ی این قسمت مراحل شستشو را به شما خواهیم گفت.

برای شستشو با ماشین لباسشویی نیز لازم است شلوارتان را پشت و رو کنید. با این روش بخشی از لباس که با بدن شما در تماس بوده است بهتر شسته می شود و اگر لباس رنگی دیگری در ماشین لباسشویی باشد به شلوار شما رنگ پس نخواهد داد. بهتر است زیپ شلوار را نیز ببندید تا به دیگر لباس ها گیر نکند.

انتخاب مواد شوینده بسیار مهم است. استفاده از شوینده هایی که مناسب لباس های تیره هستند، بسیار مناسب است چرا که جلوی کمرنگ شدن شلوار را می گیرد. ازم نرم کننده و سفید کننده استفاده نکنید. آن ها در باف پارچه رسوب کرده و سبب آسیب رساندن به شلوار جین می شوند.

شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی

اگر رنگ شلوار جین شما تیره است باید با لباس های تیره مانند مشکی، خاکستری و سورمه ای شسته شود تا در صورت انتقال رنگ هایشان به هم، مشکلی ایجاد نشود.

لباس ها جین معمولا چون آب را در خود نگه می دارند، سنگین هستند پس نباید بیش از دو لباس جین باهم در ماشین بیندازید.

خشک کردن نیز مرحله مهمی از شستشو به حساب می آید. اگر از خشک کن استفاده می کنید، توجه کنید درجه حرارت آن کم باشد اما اگر استفاده نکنید، بهتر است. زیپ و دکمه های شلوار را پس از شستشو باز کنید و مرتب کنید. آن را به صورت صاف روی بند یا چوب رختی و در هوای آزاد قرار دهید.

استفاده از سرکه در شستشوی شلوار جین

حفظ رنگ لباس چه برای لباس های تیرهو چه لباس های روشن مهم است. اگر به جای شوینده از سرکه سفید استفاده کیند به تثبیت رنگ شلوار خود کمک کرده اید و علاوه بر آن، بو ها را نیز به خوبی خنثی می کند و از بین می برد. اگر در مرحله پایانی شستشو، یک فنجان سرکه اضافه کنید، بوی سیگار، غذا و… را خنثی خواهد کرد.

یک فنجان سرکه سفید را در یک لگن آب سرد بریزید و شلوار جین را بین 45 الی 60 دقیقه در محلول آب و سرکه قرار دهید. پس از گذشت حداکثر یک ساعت شلوار جین را آویزان کنید تا خشک شود. توجه کنید حتما در فضای آزاد باشد.

استفده از سرکه نه تنها رنگ لباس را تثبیت می کند بلکه باعث می شود به دیگر لباس ها رنگ پس ندهد.

اگر شلوار جین شما بوی سرکه گرفت اصلا نگران نباشید چون پس از خشک شدن از بین می رود.

می توانید در شستشو با ماشین لباسشویی هم از سرکه استفاده کنید و دیگر نیازی به شوینده نیست.

کلام آخر

در مطلب بالا نکات و مراقبت های شستن شلوار های جین را گفتیم پس دیگر نیازی نیست نگران شستشوی آن ها باشید. تمامی نکات گفته شده به حفظ شلوار های جین شما کمک خواهد کرد. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله 8 روش جرم گیری ماشین لباسشویی را مطالعه کنید تا با رعایت این نکات از لباسشویی خود نیز به خوبی مراقبت کنید.

 

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا