خواندنی

با آداب و رسوم کریسمس در ایران آشنا شوید

هر سال در تاریخ تولد حضرت عیسی مسیح در ایران جشن کریسمس توسط مسیحیان برگزار می شود. بیشتر مردم ایران جشن کریسمس را با جشن سال نو میلادی به اشتباه می گیرند دلیل آن هم این است که این دو جشن فقط با فاصله چند روز از هم برگزار می شوند.

اکثریت مردم کشور ایران مسلمان هستند و تعداد معدودی مسیحی هستند و آداب و رسوم و جشن های منحصر به فرد خودشان را دارند. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم در مورد جشن کریسمس در ایران و آداب و رسوم آن با شما صحبت کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

کریسمس چه روزی است؟

25 دسامبر یا چهارم دی ماه مصادف است با تولد عیسی مسیح و شروع سال جدید و سال نو میلادی اول ژانویه است علاوه‌ بر این جشن کریسمس در 6 ژانویه به وسیله ارامنه ایرانی که به عنوان عید عیسی مسیح شناخته شده است جشن گرفته می شود.

در فاصله زمانی بین این  دو تاریخ سال نو در خیلی از کشورها و تعطیلات کریسمس به راه است. این تعطیلات از 5 تا 6 روز و 6 تا 12 روز در کشورهای مختلف با هم فرق می کنند.

شب کریسمس در ایران

حتی ایرانیان غیر مسیحی علی الخصوص جوانان جشن کریسمس را به رسمیت می شناسند و آن را جشن می گیرند. گرچه کریسمس یک جشن ملی نیست ولی آن را با شادی زیادی برگزار می کنند و هر کدام از مناطق ایران آن را با آداب و رسوم دیرینه و محلی خود جشن می گیرند.

مراکز خرید، هتل ها و مکان های دیگر در این ایام درخت کریسمس و تزئینات مربوط به آن را به احترام ایرانیان مسیحی نصب می کنند.

آداب و رسوم کریسمس در ایران

در ایران که اغلب با عنوان ” عید کوچک ” کریسمس را می شناسند با سنت دیرینه پرهیز از محصولات حیوانی به مدت زمان بیست و پنج روز از اول دسامبر شروع می شود. هدف از روزه گرفتن پاک کردن روح است تا در روح برای عیسی مسیح باز شود.

در کشور ایران قبل از طلوع آفتاب روز کریسمس، بعد از پایان روزه کوچک، مردم عزیزمان برای افطار در مراسم عشای ربانی شرکت می کنند. در این زمان آماده سازی جهت شام بزرگ رسما آغاز می شود.

غذای محبوب شب کریسمس

غذای معروف شب کریسمس در ایران” حریصا ” که شام سنتی این شب در ایران است که یک نوع خورشت مرغ و جو است که مقدار زیادی از آن را برای چند روز تهیه می کنند. مسیحیان در ایران جشن کریسمس را با تبادل هدایا، دیدار با عزیزان و رویدادهای خاص برگزار می کنند.

درخت کریسمس

درخت کریسمس

درخت کریسمس معروفترین نماد است. در این جشن از درختان همیشه سرسبز مثل صنوبر و کاج استفاده می کنند و در چند سال اخیر جهت حفظ محیط‌زیست بیشتر درخت های پلاستیکی را برای این جشن تزئین می کنند.درخت نماد مقاومت و دوام در مقابل زمستان، زندگی و سلامتی است.

درخت کریسمس را اغلب در جای دنجی از منزل قرار می دهند و آن را با وسایل گوناگونی مثل شمع، عصا، گلدسته، تاج گل، جوراب ساق بلند، چراغ آویز و گوی برفی تزیین می کنند.در بالای درخت یک فرشته یا ستاره قرار می دهند.

یکی از محبوب ترین وسایل تزیین درخت کریسمس جوراب است. بر اساس افسانه ها ” سنت نیکلاس ” یا همان بابانوئل بوسیله دودکش وارد خانه می شد و طلاها را درون جوراب های آویزان شده کنار شومینه قرار می داد.

بابانوئل

بابانوئل

بابانوئل شخصیت مهربانی است که در جشن کریسمس هر سال زحمت هدیه های بچه ها را می کشد. بابانوئل یکی از نمادهای برجسته این جشن بزرگ است که از یک کشیش مسیحی به نام نیکلاس قدیس گرفته شده است و پیرمرد با لباس قرمز، ریش سفید و بامزه در قصه های کریسمس است.

شکل بابانوئل را به صورت خندان، که در حال حمل کردن کیفی پر از هدیه برای بچه ها است به تصویر می کشند.

سخن پایانی

کریسمس ریشه اروپایی دارد ولی در بیشتر کشورهای جهان این شب بزرگ را جشن می گیرند. با آگاهی کامل در مورد این جشن و سنت های دیرینه آن در ایران متوجه بعضی رسم و رسوم ها و تاریخچه مسیحیان شدید. همانگونه که ذکر کردیم این جشن در دو تاریخ متفاوت جشن گرفته می شود دلیل آن هم این است که تاریخ تولد عیسی مسیح در کتاب انجیل به صورت دقیق ذکر نشده است.

در این مقاله از کارمادیو اطلاعات جدیدی درباره جشن کریسمس و آداب و رسوم آن در کشور عزیزمان ایران در اختیار شما قرار دادیم امیدوارم با مطالعه این موضوع نگاه شما نسبت به این جشن دیرینه دقیق تر و متفاوت تر از قبل شده باشد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا