تکنولوژی

[ویدیو] مقایسه دوربین a73 با a54 / کدام بهتر است؟

زمانی که نسل جدیدتر از یک سری یا یک گوشی به بازار عرضه می‌شود نسل قبلی کمی کاهش قیمت را تجربه می‌کند و در بسیاری از مواقع دو مدل قدیمی و جدید هم‌قیمت می‌شوند. این دقیقا اتفاقی است که برای گلکسی A54 و گلکسی A73 در بازار ایران رخ داده و این دو گوشی قیمت بسیار نزدیکی دارند. در ادامه این مطلب به مقایسه گوشی a73 با a54 خواهیم پرداخت تا در هر بخش مشخص شود کدام کهکشانی برگ برنده را دارد. با کارمادیو همراه باشید.

مقایسه گوشی گلکسی a73 با a54 از نظر دوربین

بدون هیچ اغراقی بخش دوربین قسمتی است که می‌تواند نظر بسیاری از کاربران را در مورد خرید یکی از این گوشی‌ها تغییر دهد. در واقع این بخش می‌تواند تا حد زیادی در انتخاب یکی از این دو مدل سرنوشت ساز باشد و به همین جهت در ادامه به صورت دقیق دو گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مقایسه دوربین اصلی سامسونگ a73 با a54

به گزارش کارمادیو، سامسونگ سال قبل تصمیم جذابی گرفت و برای اولین بار برای یک میان‌رده به سراغ سنسوری 108 مگاپیکسلی رفت. این شرکت به طور دقیق مدل این سنسور را مشخص نکرده و اطلاعات دقیقی از آن نداریم. البته که می‌دانیم این سنسور 108 مگاپیکسلی در پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین به صورت پیش فرض و به دلیل ترکیب 9 پیکسل در 1 پیکسل به صورت 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

در سمت دیگر این مقایسه کهکشانی جدیدتر قرار می‌گیرد، گوشی که از دوربین اصلی با سنسور 50 مگاپیکسلی مدل Sony IMX766 با اندازه 1/1.56 اینچی و اندازه 1.0 میکرونی استفاده می‌کند. سامسونگ سنسور 64 مگاپیکسلی A53 را در اینجا با سنسوری 50 مگاپیکسلی تعویض کرده است، البته که نباید تنها عدد این سنسورها را مد نظر قرار داد. این سنسور در پس لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین هم به دلیل ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل به صورت 12.5 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

گلکسی A73 می‌تواند تصاویری با جزئیات زیاد، رنج دینامیکی وسیع و البته دقت رنگ خوب و نزدیک به واقعیت به ثبت برساند. عکس‌های ثبت شده شارپ هستند و کنتراست خوبی هم دارند و تقریبا هیچ نویز در آن‌ها دیده نمی‌شود. این عملکرد بسیار خوب در نور کم و شب هم ادامه پیدا می‌کند و شما می‌توانید با این کهکشانی عکس‌های خوبی در شب به ثبت برسانید. روشن کردن حالت شب یا Night mode به کاهش نویز و بهبود رنج دینامیکی کمک می‌کند و جزئیات را در سایه‌ها افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید از حالت 108 مگاپیکسل نیز استفاده کنید. در این حالت مقداری رنج دینامیکی کاهش پیدا می‌کند ولی در عوض جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسد و البته حجم عکس هم زیاد می‌شود. اگر به هر دلیلی نیاز داشتید عکسی به ثبت برسانید و سپس در گالری به روی آن زوم کنید یا آن را برش بزنید حالت رزولوشن کامل می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

به سراغ عملکرد A54 برویم، کهکشانی که با سنسور 50 مگاپیکسلی قرار است به رقابت بپردازد.

تصاویر ثبت شده با A54 کیفیت بسیار خوبی دارند. در این تصاویر بالانس رنگ سفید و جذب نور دقیق است و رنگ‌ها نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند، اتفاقی که در گلکسی A53 دیده نمی‌شود و به‌نوعی سامسونگ پردازش تصاویر را در تراشه اگزینوس 1380 خود تغییر داده تا از این نظر عملکرد بهتری داشته باشد.

عکس‌های A54 رنج دینامیکی گسترده و وسیعی دارند و شارپنس و کنتراست نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد. شما مانند رقیب امکان دارد تا در حالت فول رزولوشن یا همان 50 مگاپیکسلی نیز عکاسی کنید. در این حالت تصاویر با جزئیات بالاتر و بدون از دست دادن دقت رنگ و رنج دینامیکی ثبت می‌شوند که عملکرد خوب و جذابی به حساب می‌آید.

سامسونگ هنگام معرفی این گوشی در زمینه کیفیت عکس‌های گرفته شده در شب تمرکز زیادی داشته و در عمل هم این تصاویر بسیار خوب به ثبت می‌رسند. در این عکس‌ها جذب نور دقیق است و رنج دینامیکی گستره‌ای را نیز شاهد هستیم. البته که اگر به روی تصاویر زوم کنیم مشکلاتی هم دیده می‌شود ولی در کل به نسبت بازه قیمتی این محصول خیلی نمی‌توان به آن ایرادی وارد کرد.

در آخر و به عنوان جمع بندی واقعا دشوار است که بخواهیم یک گوشی را از نظر دوربین اصلی به طور کلی برتر بدانیم. هر دو کهکشانی عکس‌های بسیار خوبی به ثبت می‌رسانند و هر کدام مقداری در یک زمینه برتر هستند. برای مثال A54 عکس‌های بهتری در شب به ثبت می‌رساند (البته نه این که A73 بد باشد) و A73 می‌تواند تصاویر با جزئیات بالاتر در حالت رزولوشن کامل به ثبت برساند.

در واقع مقایسه دوربین a73 با a54 به ما نشان می‌دهد که فرقی نمی‌کند کدامیک از این دو کهکشانی را خریداری کنید، در هر صورت می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی با آن‌ها به ثبت برسانید، تصاویری که از بازه قیمتی این دو گوشی هم حتی کمی بهتر عمل می‌کنند.

مقایسه دوربین فوق عریض (واید) گلکسی a73 با a54

گلکسی A73 از دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و از سوی دیگر گلکسی A54 هم سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.12 میکرون دارد. این سنسور در پشت لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و می‌تواند تصاویری 123 درجه‌ای به ثبت برساند.

گلکسی A73 تصاویر فوق عریض خوبی به ثبت می‌رساند. این عکس‌ها جزئیات کافی دارند ولی طبق انتظار تا حد زیادی پایین‌تر از دوربین اصلی قرار می‌گیرند. رنج دینامیکی تصاویر هم نسبتا گسترده است و کنتراست و شارپنس مناسبی را هم شاهد هستیم. نویز عکس‌ها پایین است و اعوجاج کناره‌ها به خوبی تصحیح می‌شود. در طرف دیگر شرایط A54 هم به همین شکل است و تصاویر فوق عریض خوبی به ثبت می‌رساند.

سال قبل گلکسی A53 با دوربین اصلی تصاویری با رنگ‌های غلیظ به ثبت می‌رساند و با دوربین فوق عریض تصاویری با دقت رنگ واقعی‌تر و این باعث می‌شود تا یکپارچی زیادی بین دوربین‌ها دیده نشود. امسال خوشبختانه این مشکل برطرف شده و دقت رنگ و دمای رنگ هر دو دوربین بسیار نزدیک است.

دوربین سلفی

هر دو کهکشانی از سنسور 32 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده می‌کنند. گلکسی A54 عکس‌های بسیار خوبی به ثبت می‌رساند؛ چرا که جزئیات زیادی را شاهد هستیم و سوژه بسیار طبیعی به ثبت می‌رسد، به‌علاوه که رنج دینامیکی وسیعی هم در سلفی‌ها دیده می‌شود. در طرف دیگر A73 هم عملکرد جذابی دارد و سلفی‌های با کیفیتی به ثبت می‌رساند، هرچند که مقداری سلفی‌های A54 را ترجیح می‌دهیم.

مقایسه دوربین ماکرو گوشی گلکسی A73 با A54

گلکسی A54 و گلکسی A73 دوربین‌های ماکرو 5 مگاپیکسلی دارند. این دوربین‌ها فوکوس خودکار ندارند و شما برای ثبت سوژه با فوکوس صحیح باید در فاصله مشخصی قرار بگیرید. عکس‌های ماکرو یا همان نمای نزدیک جزئیات مناسب و دقت رنگ خوبی دارند و جالب‌تر این که رنج دینامیکی هم وسیع‌ است. ماکروهای هر دو کهکشانی را خوب می‌دانیم و می‌توانید عکس‌های کلوزآپ جذابی به ثبت برسانید.

پرتره

گلکسی A73 دوربین تشخیص عمق میدان با سنسور 5 مگاپیکسلی دارد و از این دوربین برای تشخیص فاصله سوژه و جداسازی آن از پس‌زمینه استفاده می‌کند. گلکسی A54 اما فاقد این دوربین است از نرم افزار برای برش زدن سوژه از پس‌زمینه کمک می‌گیرد. هر دو گوشی پرتره‌های بسیار خوبی می‌گیرند.

دلیل اصلی این عملکرد خوب دوربین‌های اصلی باکیفیت است و از طرفی سوژه برش دقیقی را شاهد هستیم که در این زمینه مقداری A54 بهتر عمل می‌کند. در پرتره‌ها سوژه به خوبی نور جذب می‌کند و وایت بالانس و دقت رنگ هم دقیق است. پس‌زمینه تصاویر پرتره نیز به قدر کافی مات می‌شود تا در نهایت یک عکس عالی داشته باشید.

مقایسه دوربین فیلم برداری A73 با A54

این دو میان‌رده می‌توانند در نهایت کیفیت 4K 30fps ویدئو ضبط کنند. دوربین اصلی هر دو گوشی ویدئوهای بسیار خوبی ضبط می‌کند. البته که هریک از گوشی‌ها در یک زمینه بهتر است و مثلا سرعت تغییر فوکوس بهتری را در A54 شاهد هستیم و یا مثلا این محصول در شب و نور کم مقداری جزئیات بهتری ثبت می‌کند، ولی در کل هر دو به نسبت قیمت واقعا خوب هستند.

ویدیو مقایسه دوربین A73 با A54

 

4.3/5 - (17 امتیاز)

نوشته های مشابه

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهرام
5 ماه قبل

اختلاف قیمت حدود ۵میلیون تومانی که خیلی سریع بین این دوگوشی و گرانتر شدن A73 نسبت به A54 ایجاد شد بخودی خود نشان از کارایی بهتر وبالاتر A73 و اقبال بیشتر آن نزد کاربران میباشد

گلکسی a73
5 ماه قبل

البته اضافه کنم کیفیت a54 توی طراحی و دوربین واقعا عالیه و بخاطر قیمت پایین که نسبت به a73 داره رو هم در نظر بگیریم هر دو گوشیا واقعا کیفیت خوبی دارن
ولی واقعا من خیلی طراحی جدید سامسونگ رو دوست دارم امسال سنگ تموم گذاشته توی طراحی ظاهری

گلکسی a73
5 ماه قبل

مقاله ی خوبی بود
در حالت کلی کیفیت گوشی رو زمانی میشه فهمید که روی هردو گوشیا گنشین ایمپکت بزنید و یک ساعت روی گرافیک و فریم اولترا بازی کنید.
البته a54 هنوزم که شده بالای 30 تا توی پابجی فریم نمیده، حتی نمیدونیم میشه روش گنشین رو بالا آورد یا نه…
ولی من با a73 حدود ۵۵ فریم توی گنشین ایمپکت سنگین ترین بازی اندرویدی بدون افت فریم و میانگین دمای 36 درجه رو تجربه کردم!
اگه میشه لطفا مقایسه ی گیمینگ a73 با a54 با بازی های گنشین ایمپکت و پابجی و کالاف رو بزارید
ممنون از از سایت خوبتون

مرتضی
5 ماه قبل

هردوعالین،ولی ازنظرظاهری شرکت سامسونگ درگوشیهای a54پس رفت داشته،
ب نوعی a73-a53شکل ظاهری بهتری دارند

دکمه بازگشت به بالا