آشپزی

طرز تهیه موچی (شیرینی ژاپنی) در خانه با ساده ترین روش

شاید شما هم اسم موچی را شنیده باشید. موچی یک دسر فوق العاده خوشمزه و پر طرفدار است که تاریخچه آن به کشور های آسیای شرقی بر می گردد و مخصوصا در ژاپن و کره به وفور یافت می شود. شیرینی موچی از آرد گندم یا برنج تهیه می شود و بافت خمیری شکل و بسیار نرم دارد و همین بافت بسیار نرم و متفاوت باعث تمایز آن از بقیه دسر ها و شیرینی ها شده است.

برای تهیه موچی نیاز به فر ندارید و مواد اولیه آن نیز ساده هستند. در این مقاله از سایت کارمادیو روش تهیه موچی را مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

موچی چیست؟

موچی از دسر های معروف و محبوب ژاپنی ست که اغلب برای استقبال از سال نو و در آستانه ی کریسمس موچی های رنگارنگ و متنوعی درست می کنند چرا که معتقدند حالت خمیری و کشدار بودن آن نماد عمر طولانی ست و حتی طبق افسانه های قدیمی موچی سفید و گرد را دارای قدرت معنوی می دانند. موچی انواع مختلفی دارد و در طعم ها و رنگ های متفاوت تهیه می شود.

موچی یک دسر مغز دار است و معمولا آن را با شکلات، مارمالاد، میوه و آجیل پر می کنند. شکل اصلی این دسر گرد و ساده است اما شما می توانید در مدل های دیگری هم درست کنید. در ادامه مواد مورد نیاز و روش تهیه آن را خواهیم گفت.

مواد مورد نیاز دسر موچی

  • دو پیمانه آرد موچی (گلوتینوس)
  • دو سوم پیمانه آرد نشاسته ذرت
  • دو سوم پیمانه پودر قند
  • 35 گرم کره
  • 170 گرم شیر

طرز تهیه شیرینی موچی ساده

مرحله اول

آرد و چی و نشاسته ذرت را با هم ترکیب کرده و دو الی سه بار از الک رد کنید.

مرحله دوم

پودر قند را به ترکیب آرد ها اضافه کنید و مواد را به خوبی به هم بزنید تا به طور یکسانی پخش و ترکیب شود.

مرحله سوم

شیر را کم کم و به آرامی به آرد اضافه کنید و به طور مداوم هم بزنید تا گوله نشود. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد کاملا یکدست شود.

مرحله چهارم

قابلمه ای نچسب را روی شعله ملایم قرار دهید. مواد را توی قابلمه بریزید و با لیسک هم بزنید تا خمیری غلیظ تر به دست بیاید. اجازه دهید مواد حدود 10 الی 15 دقیقه روی شعله بماند و در این زمان نباید هم زدن را متوقف کنید.

مرحله پنجم

کره را از یخچال بیرون بگذارید تا به دمای محیط رسیده و کمی آب شده باشد. قابلمه را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود. کره را به خمیر بیافزایید و به خوبی هم بزنید.

مرحله ششم

حالا که خمیر کمی فرم گرفته، آن را روی یک سطح صاف منتقل کنید و به خوبی ورز دهید تا حالت کشسانی بگیرد و کش دار شود. در این مرحله سرعت عمل به خرج دهید تا مواد خیلی در معرض هوا نباشند.

مرحله هفتم

کمی آرد نشاسته ذرت روی یک سطح صاف یا سینی بپاشید و خمیر را روی آن انتقال دهید. سپس خمیر را با وردنه به شکل یک دایره منظم ( با قطر یکسان) پهن کنید.

مرحله هشتم

با یک قالب یا لیوان فلزی خمیر را قالب بزنید. شکل قالب به عهده خودتان است اما شکل گرد برای تهیه موچی رایج تر است.

تهیه فیلینگ

شما برای فیلینگ موچی می توانید از انواع مغز دانه، نوتلا، خامه، میوه های تازه و… استفاده کنید. هرکدام از این مواد را به عنوان فیلینگ به مقدار دلخواه میان خمیر موچی قرار داده و مانند بقچه بپیچید.

مرحله آخر

موچی ها را در کاغذ های یک بار مصرف کیک فنجانی قرار دهید و درون یک ظرف بگذارید. روی موچی ها را سلفون بکشید و برای 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.

این مقدار مواد تقریبا 10 عدد موچی متوسط به شما می دهد و 30 الی 40 دقیقه از وقت شما را می گیرد.

نکات تهیه موچی

1- در صورتی که می خواهید رنگ های متنوعی از موچی تهیه کنید، می توانید قبل از اضافه کردن شیر، رنگ خوراکی را به شیر اضافه کنید و سپس آن را به آرد بیافزایید. با این روش رنگ به راحتی پخش شده و نیازی به ورز دادن زیاد نیست.

2- می توان گفت مهم ترین فاکتور برای تهیه خمیر موچی، کش آمدن و لطافت آن است که به ورز دادن خوب خمیر و کیفیت آرد هایی که استفاده می کنید، دارد.

3- برای تهیه موچی شکلاتی، فقط کافیست به جای 10 گرم از آرد موچی، پودر کاکائو بریزید. بقیه ی مراحل را مانند مراحل موچی ساده که در بالا گفته شد انجام دهید.

4- تهیه موچی با شیر توت فرنگی یکی از راه های جذاب تهیه موچی ست که به شما موچی های صورتی و خوشمزه می دهد و دیگر نیازی به استفاده از رنگ های مصنوعی نیست و طعم آن نیز بسیار بهتر خواهد شد. برای تهیه شیر توت فرنگی، چند عدد توت فرنگی را له کرده و با شیر مخلوط کنید یا می توانید آن را به صورت آماده بخرید و به جای شیر از آن استفاده کنید.

5- به جای آرد موچی از آرد برنج استفاده نکنید چون قطعا کیفیت آرد گلوتینوس را نخواهد داشت.

6- خمیر نباید زیاد در معرض جریان هوا بماند. اگر سرعت عمل نداشتید، در هر مرحله روی خمیر را بپوشانید تا خشک نشود و خاصیت کشسانی اش حفظ شود.

7- بهترین زمان نگه داری موچی یک روز در ظرف در بسته است. بهتر است برای هر وعده به اندازه تهیه کنید تا با کیفیت و تازه باشد.

8- بهترین فیلینگ برای موچی، ترکیب خامه، شکلات و تکه های میوه است. انبه، هلو، موز و توت فرنگی از پر طرفدار ترین میوه ها برای فیلینگ موچی هستند.

کلام آخر

در مطلب بالا صفر تا صد آماده کردن موچی ژاپنی خوشمزه در خانه را بیان کردیم. پیشنهاد می کنیم تجربه تهیه و چشیدن طعم متفاوت آن را از دست ندهید. این دسر با توجه به محبوب بودنش دستور تهیه سختی ندارد و مواد اولیه آن نیز تقریبا ساده و در دسترس هستند. پیشنهاد می شود مقاله طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر + نکات طلایی را بخوانید و این غذای ایرانی خوشمزه را با بهترین روش در خانه آماده کنید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا