سبک زندگیخواندنی

مزایای شگفت انگیز استفاده از ظروف چدنی چیست؟

هر آشپزی ارزش ظروفی را که به مدت طولانی از آنها استفاده می کند را می داند. شاید تا به حال از ظروف چدنی استفاده کرده باشید و متوجه کیفیت فوق العاده آن شده باشید.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم به بررسی مزایای ظروف چدنی، روش های مراقبت و نگهداری، معایب آنها و همچنین مزایای قابلمه چدنی بپردازیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چدن چیست؟

چدن یک فلز آلیاژی می باشد که عنصر اصلی آن آهن است. بعضی از افراد تصور می کنند که جنس چدن صدرصد آهن است. در حالی که چدن از ذوب آلیاژهای آهن-کربن تولید می شود. دو تا چهار درصد چدن از کربن تشکیل شده است و همچنین دارای مقدار کمی از آلیاژهای منگنز، سیلیکون و ناخالصی هایی مثل فسفر و گوگرد هستند.

برای ساخت چدن، سنگ آهن را درون کوره حرارت قرار می دهند تا ذوب شود و فلز مذاب ریخته شود و مدتی صبر می کنند تا سفت شود و به شکل شمش در آید. این شمش دوباره در قالب نهایی ذوب می شود که در طی این ذوب چدن ساخته می شود.

مزایای ظروف چدنی

مزایای ظروف چدنی

امروزه یکی از دلایل استفاده از ظروف چدنی، تخریب ناپذیر بودن آن است. حتی ظروف خراب و زنگ زده را هم می توانید بازسازی کنید. سطح نچسب روی چدن را می توان با فرایندی به نام seasoning بارها به حالت اول بازگرداند.

1: ذاتا محصولاتی نچسب هستند

ظروف چدن ب طور طبیعی محصولاتی نچسب هستند. و اگر فرایند Seasoning در این ظروف به درستی صورت بگیرد سطح نچسب را به وجود می آورند که بهتر و کارآمدتر از سایر ظروف نچسب دیگر است.

2: تمیز کردن آنها آسان تر است

از دیگر مزایای ظروف چدنی می توان به تمیز کردن آسان آنها نسبت به دیگر ظروف اشاره کرد. ظروف چدنی به دلیل سطح نچسبی که دارند تمیز کردن آنها نسبت به ظروف آلومینیومی و شیشه ای بسیار آسان‌تر است.

با ظروف چدنی می توانید غذا را روی هر سطحی بپزید ظروف چدنی را می توانید روی آتش، اجاق گاز، فر، کباب پز، اجاق هیزمی و حتی روی باربیکیو قرار دهید. طرح بادوام و حفظ حرارت این امکان را برای شما بوجود آورده که بتوانید به راحتی این ظروف را از روی اجاق گاز به داخل فر منتقل کنید.

حتی در کمپ های تفریحی می توانید ظروف چدنی را روی شعله چوب قرار دهید زیرا طراحی مستحکم این ظروف موجب می شود که آسیبی به آنها وارد نشود. البته این نکته را در نظر بگیرید که غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی، لیمو و … را نباید در ظروف چدنی طبخ کنید چرا غذاهای اسیدی با آهن موجود در این ظروف واکنش می دهد و طعم فلزی ایجاد می کند.

3: مقرون به صرفه است

قیمت ظروف چدنی در بازار معمولا مقرون به صرفه است. دلیل قیمت مناسب این ظروف استفاده از مواد خام ارزان قیمت است. علاوه بر قیمت مناسب ظروف چدنی، ماندگاری آنها بسیار بالا است و لازم نیست نگران تعويض هر ساله این ظروف باشید.

4: گرما را به خوبی منتقل می کنند

سرآشپز هایی که حرفه ای هستند ظروف محبوب آنها ظروف چدنی است دلیل آن هم انتقال گرما و حفظ حرارت است. مواد ضخیمی که در ساخت ظروف چدنی به کار میبرند موجب می شود گرمای بیشتری را ذخیره کنند و غذا را برای مدت طولانی تری گرم نگه دارند.

5: در اشکال و اندازه های مختلف تولید می‌شود

محبوب ترین شکل های این ظروف، تابه های چدنی هستند. اما از چدن به منظور ساخت انواع تابه های کیک، کباب پز ها، ظروف مخصوص پیتزا، قابلمه ها و … هم استفاده می کنند.

6: آهن خون با ظروف چدنی تامین می شود

بعضی از پزشکان طبخ غذا را در تابه های چدنی برای دریافت آهن بیشتر توصیه می کنند. زیرا هنگام طبخ به غذاها نفوذ می کند. پخت غذا در ظروف چدنی در هر وعده غذایی حدود 18 میلی گرم آهن را برای بدن تامین می کند این مورد یکی از مهم‌ترین مزایای ظروف چدنی می باشد.

معایب ظروف چدنی

معایب ظروف چدنی چیست؟

ظروف چدنی با همه مزایای خوبی که در بالا ذکر کردیم دارای معایبی هم هستند که به شرح زير است

  • وزن زیاد
  • واکنش پذیر هستند.
  • به قدری داغ می شوند که احتمال سوختگی در آن ها افزایش می یابد.
  • برای گرم شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • دسته های تابه ها و قابلمه های چدن بیش از حد داغ می شوند.
  • گوشت سرخ کرده و غذاهای اسیدی به همراه نوشیدنی های گازدار نمی توانید در این ظروف طبخ کنید. همچنین این ظروف برای جوشاندن آب مناسب نیستند.

چنانچه تصمیم دارید از ظروف چدنی برای آشپزی استفاده کنید حتما از ظروف چدنی لعابدار استفاده کنید چرا که ظروف چدنی لعابدار با آهن واکنش نمی دهند، به فرآیند Seasoning نیاز ندارند و زنگ نمی زنند.

قابلمه چدن مناسب پخت چه نوع غذاهایی است؟

غذاهای متنوعی را به منظور تفت دادن، برشته کردن، سرخ کردن و آب پز کردن می توانید در ظروف چدنی درست کنید. بعضی از غذاها که می توانید با استفاده از ظروف چدن آماده کنید شامل:

  • گوشت
  • انواع کیک
  • سبزیجات خام
  • پختن انواع نان
  • لازانیا و پیتزا
  • تخم مرغ و انواع نیمرو

چنانچه قصد دارید ظروف چدنی را در فر قرار دهید، مراحل زیر را دنبال کنید

  • فر را بین دمای 450 تا 500 درجه فارنهایت گرم کنید.
  • تابه را به طور وارونه درون فر قرار دهید و یک ورقه آلومینیومی نسبتا بزرگ زیر تابه قرار دهید تا روغن از تابه نریزد‌.
  • نیم ساعت زمان دهید تا غذای شما بپزد. چنانچه کمی دود کرد نگران نباشید زیرا این مسئله طبیعی است.
  • فر را خاموش کنید و صبر کنید تا ظرف درون فر خنک شود.

راه ها و نحوه شناخت سرویس چدنی اصل چگونه است؟

  • وزن چدن

ظروف چدنی اصل خیلی سنگین هستند به گونه ای که نمی توانید آن ها را با یک دست بلند کنید. این یکی از راه‌های بسیار ساده برای تشخیص دادن چدن اصل از چدن تقلبی است.

وزن یک تابه چدنی حدود 8 پوند است و اندازه آن 12 اینچ است.

  • قسمت بیرونی ظروف چدنی

یکی دیگر از راه‌هایی که می توانید متوجه چدن اصل از تقلبی شوید بررسی کف ظروف چدنی می باشد. این ظروف برای انتقال بهتر گرما فرورفتگی هایی در قسمت بیرونی خود دارند.

تابه های چدنی قدیمی تر سه الی چهار بریدگی یا فرورفتگی دارند. این فرورفتگی ها موجب می شوند تا تابه ها به راحتی روی صفحات گرمایش برقی قرار بگیرند. امروزه تابه های جدید کف مقعر جهت توزیع گرما دارند.

  • دسته ظروف چدنی

ظروف چدنی اصل را در قالب یک تکه کامل تولید می کنند و دسته ها هم به طور کامل به ظروف متصل می باشند. در صورتی که دستگیره ها به ظروف پیچ باشند به احتمال زیاد ظرف مورد نظر شما چدن اصل یا یک ظرف چدنی با کیفیت نیست‌.

  • سطح چدن

رنگ چدن باید خاکستری تیره یا مشکی و از سطح صاف و براقی برخوردار باشد. همچنین در و لبه قابلمه باید چدن مشکی رنگ باشند. درون ظروف چدنی باید دارای شیارهای مارپیچی باشند و هنگام لمس کمی خشن به نظر برسند. چدن اصل خیلی راحت زنگ می زند.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از ظروف چدنی

برای طول عمر بیشتر هر نوع وسیله ای باید نکاتی جهت مراقبت و نگهداری از آن را رعایت کنید. شما می‌توانید با نگهداری مناسب و مراقبت های لازم سال های زیادی از مزایای ظروف چدنی خودتان بهره کافی را ببرید.

با انجام کارهایی از قبیل موارد زیر عمر این ظروف را چند برابر کنید:

  • روغن را در سراسر ماهیتابه یا قابلمه پخش کنید سپس شروع به آشپزی کنید.
  • ظروف چدنی را با آب گرم و صابون به آرامی بشویید و آن را با یک دستمال کاغذی کاملا خشک کنید تا از زنگ زدگی آن جلوگیری به عمل آید.
  • پس از تمیز کردن ظروف چدنی، چند قطره روغن (مهم نیست روغن شما از چه نوعی باشد) را کف ظرف بزنید و با استفاده از پارچه نخی یا دستمال کاغذی آن را به داخل و خارج ظرف بمالید.
  • از سیم ظرفشویی و اسکاچ های زبر جهت شستن ظروف چدنی خودداری کنید.
  • برای هم زدن، تفت دادن و کشیدن غذا در ظرف از قاشق‌های پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید.
  • سعی کنید ظروف چدنی را در ماشین ظرفشویی نشویید‌.
  • از خیساندن این ظروف برای مدت طولانی مثلا در شب خودداری کنید چرا که باعث زنگ زدگی ظروف می شود.
  • ظروف چدنی را روی همدیگر قرار ندهید، زیرا ممکن است خط و خش در کف ظرف ایجاد شود.
  • ظروف چدنی را در یک فضای خشک و خنک قرار دهید.

کلام آخر پیرامون مزایای ظروف چدنی

در این مقاله از کارمادیو در مورد مزایای ظروف چدنی، معایب ظروف چدنی، نحوه شناخت چدن اصلی، نکات مهم برای نگهداری، غذاهایی که می توانید در آن ها طبخ کنید به طور مفصل با شما سخن گفتیم.

اکنون می توانید به یکی دیگر از مقالات سایت کارمادیو یعنی انواع تابه و کاربرد آن ها سر بزنید تا اطلاعات مفیدی دریافت کنید.

 

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا