گل و گیاه

نحوه نگهداری و آبیاری گل فردوس، روش تکثیر و قلمه زدن

گل فردوس یکی از گیاهان آفریقا است که برگ های آن به رنگ سبز است و دارای رنگدانه های قرمز است. این گیاه به راحتی در آپارتمان قابل نگهداری می باشد. ظاهر زیبا این گیاه سبب شده است که یکی از گیاهان محبوب در بین گیاهان آپارتمانی باشد و از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. این گل جزو گیاهان زینتی می باشد و در صورت تمایل می توانید به راحتی آن را پرورش دهید. یکی از خصوصیات این گیاه با دیگر گیاهان آپارتمانی این است که گل فردوس می تواند در نور کم و بستر کم آب نیز مقاومت کند و به رشد خود ادامه دهد. شایان ذکر است بدانید که تکثیر و پرورش این گیاه زیبا بیشتر توسط قلمه زدن است. اگر شما هم یکی از این گیاه زیبا و چشم نواز را دارید و می خواهید آن را تکثیر کنید اما راه و روش صحیح قلمه زدن گل فردوس را بلد نیستید تا انتهای این مقاله همراه کارمادیو باشید، زیرا در ادامه قصد داریم هر آنچه که باید درباره این گیاه زیبا بدانید را بیان کنیم.

هر آنچه که باید درباره قلمه زدن گل فردوس بدانید

شما عزیزان این گیاه را می توانید از دو روش جنسی و غیر جنسی تکثیرکنید. البته یکی از رایج ترین روش ها و راهکارها برای تکثیر و پرورش گل فردوس قلمه زدن یا همان روش غیر جنسی است. برای اینکه بتوانید از گیاه خود قلمه تهیه کنید باید از گیاه سر سزتان که سالم است و دارای دو الی سه گرده می باشد را جدا کنید و آن را به عنوان قلمه در نظر بگیرید. سپس آن را در گوشه ای قرار دهید تا شیره ای که از درون آن خارج می شود خشک شود. حال باید گلدانی مناسب انتخاب نمایید و قلمه را به درون آن انتقال دهید. توصیه ما به شما عزیزان این است که در هر گلدان سه الی چهار قلمه کاشته شود.

گل فردوس

نکاتی که در زمان قلمه گیری گل فردوس باید بدانید

در زمان قلمه گیری گل فردوس یکسری نکات هستند که باید آن ها را بدانید و رعایت کنید، این نکات شامل موارد ذیل می شود:

  • قلمه ای را که از گیاه گل فردوس جداسازی کردید باید بر روی یک روزنامه قرار دهید. این کار سبب خشک شدن محل برش می شود و بهتر است با این کار به قلمه استراحت دهید. انجام این کار موجب جلوگیری از انتقال عوامل عفونت زا به قلمه خواهد شد. (توجه داشته باشید که در صورت انتقال عوامل عفونت زا به قلمه، قلمه شما در زمانی که می خواهید آن را به خاک انتقال دهید پژمرده خواهد شد).
  • باید از قرار دادن قلمه در مجاورت تابش نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید. دلیل این امر هم این است که در ابتدا که قلمه را می کارید ریشه ای ندارد و نمی تواند آب تبخیر شده را جبران کند. توجه داشته باشید که پس از اینکه قلمه ها ریشه دار شدند می توانید آن ها را به مکانی بهتر با نور بهتر منتقل کنید.
  • محلی که می خواهید قلمه را در درون آن قرار دهید (گلدان) باید بتواند رطوبت را به گونه ای نگهداری کند و از جمع شدن آب در اطراف قلمه جلوگیری کند. برای اینکه در اطراف قلمه آب جمع نشود و موجب از بین رفتن قلمه نشود می توانید از ماسه بادی یا پرلیت یل مجموعی از هر دو خاک را استفاده نمایید.

گل فردوس

درباره آبیاری موردنیاز گل فردوس

آبیاری این گیاه باید به صورت منظم انجام شود. بدین صورت که در فصل های بهار و تابستان، زمانی که بستر خاک به اندازه دو انگشت خشک شد آبیاری را انجام می دهیم و در فصل پاییز و زمستان باید اجازه دهید تا خاک به طور کامل رطوبت خود را از دست دهد و سپس گل را آب بدهید. نکته قابل توجه در زمان آبیاری گل فردوس این است که آبیاری خیلی زیاد و پی در پی این گیاه سبب زرد شدن و ریختن برگ های گیاه و در نهایت پوسیده شدن ریشه گل خواهد شد.

درباره نور مورد نیاز گل فردوس

نور مناسب و مورد نیاز گل فردوس نور خورشید است، اما باید گلدان این گیاه را به گونه ای تنظیم کنید که نور مستقیم به گلدان برخورد نکند. بهتر است که گلدان این گیاه را در مکانی قرار دهید که در اوقات ابتدایی روز که نور ملایم است آن نور را دریافت کند و در بقیه ساعات روز گلدان را به گونه ای قرار دهید که نور فیلتر شود و تنها موجب زیاد شدن رنگدانه های برگ شود. شایان ذکر است بدانید که این گیاه حتی در مکانی که نور کم باشد نیز رشد خواهد کرد اما روی برگ در چنین موقعیت مکانی رنگدانه تشکیل نخواهد شد و برگ ها تنها رنگ سبز به خود می گیرند. همچنین باید توجه داشته باشید که نور بیش از اندازه می تواند موجب سوختن برگ های گل فردوس شود!

Euphorbia grantii

دمای مورد نیاز گل فردوس Euphorbia grantii

گل فردوس برای رشد نیاز به دمای 16 الی 29 درجه سانتی گراد دارد. البته لازم است بدانید که این گیاه تحمل دما تا 32 درجه سانتی گراد را دارد! برای مثال در روزهای گرم تابستانی که هوا گرم است و محیط نسبتا خشک است باید برگ ها را با استفاده از افشانه آب عاری از هرگونه املاح کنید.

خاک مورد نیاز گل فردوس

گل فردوس نیز همانند دیگر گل و گیاهان نیاز به خاکی با زهکشی بالا دارد تا در زمانی که بستر خاک به دلیل ماندن بیش از حد آب سنگین شد ریشه ها دچار مشکلی نشوند! لازم است بدانید که رشد این گیاه سریع است و نیاز دارد که هر سال خاک آن تعویض شود. بهترین کار این است که برای خاک گل فردوس از فرمول زیر استفاده کنید:

یک قسمت خاک استریل لیمویی، یک قسمت ماسه درشت یا پرلایت، یک قسمت پیت موس یا خام برگ کاملا پوسیده (مجموعه ای از خاک های ذکر شده یکی از بهترین گزینه ها برای گل فردوس است).

جمع بندی

گل فردوس یکی از گل های بسیار زیبا است که برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب است. به عبارتی دیگر می توان گفت که این گل جزو یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی است. این گیاه با دیگر گیاهان آپارتمانی این است که گل فردوس می تواند در نور کم و بستر کم آب نیز مقاومت کند و به رشد خود ادامه دهد. در رابطه با نحوه تکثیر گل فردوس باید گفت که روش تکثیر آن از طریق قلمه زدن است که در این مقاله به طور کامل و جامع درباره نحوه قلمه زدن گل فردوس صحبت کردیم.

 

منبع: کارمادیو

 

4.1/5 - (41 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
7 ماه قبل

گیاه فردوس که خار ندارد

دکمه بازگشت به بالا