گل و گیاه

گل ارکیده را چگونه آبیاری کنیم؟ (نحوه نگهداری و دمای مناسب)

ارکیده یک گل بسیار زیبا است که طرفداران زیادی را در میان تمام افراد دارد. این گیاه با شکوفه‌های بزرگ خود، می‌تواند هر نگاهی را به خود جذب کند. گل ارکیده در مدل‌های بسیار متنوعی وجود دارد که تمام آن‌ها از زیبایی خاص خود برخوردارند. این گیاه با شرایط مختلف سازگار است و شما می‌توانید آن را به خانه یا محل کار خود ببرید. اما برای نگهداری بهتر از این گل، باید با روش نگهداری گل ارکیده آشنا شوید. اگر شما هم به این گیاه زیبا علاقه دارید و می‌خواهید نحوه درست نگهداری از آن را یاد بگیرید، تا انتهای این مطلب همراه کارمادیو باشید!

اطلاعاتی در مورد گل ارکیده

ارکیده یکی از گیاهانی است که زیبایی و جذابیت بصری دارد؛ از همین رو اگر به دنبال یک گل زیبا برای محل کار یا خانه خود هستید، گل ارکیده یک انتخاب عالی به شمار می‌رود. نگهداری گل ارکیده نسبت دیگر گیاهان کمی متفاوت است؛ به همین دلیل شما باید به درستی از نحوه نگهداری ان آگاه بوده و در این راستا صبوری کنید.

جالب است بدانید که بیش از بیست هزار نوع گل ارکیده در تمام دنیا وجود دارد. شرایط نگهداری برخی از گونه‌های گل ارکیده آسان‌تر است و رشد بیشتری دارند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت گل ارکیده این است که به راحتی با محیط‌های مختلف سازگار می‌شود. علاوه بر این، فصل گلدهی آن بسیار طولانی است. با توجه به این توضیحات، گل ارکیده به عنوان یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی شناخته می‌شود و حتی در دکوراسیون خانه‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند.

نگهداری از گل ارکیده

نگهداری از گل ارکیده

در ابتدا باید بگوییم که این گل در کشور‌های مختلفی همچون تایلند و مالزی، بر روی شاخه‌ها رشد خواهد کرد. با توجه به این موضوع می‌توان فهمید که گل گیاه ارکیده در حالت طبیعی، در داخل خاک رشد نمی‌کند. همچنین معمولاً این گل‌ها رطوبت لازم را از بارش‌های باران و هوا دریافت می‌کنند، در نتیجه به به رطوبت زیادی احتیاج دارند. بهترین شرایط و روش نگهداری گل ارکیده به صورت زیر است:

خاک مناسب

با توجه به اطلاعاتی که در بخش قبلی به شما ارائه دادیم، می‌توان نتیجه گرفت که شما نمی‌توانید از خاک عادی برای کاشت گل ارکیده استفاده کنید و این گیاه به خاک مخصوص خودش احتیاج دارد. برای خاک ارکیده باید زهکشی مناسبی را انجام دهید تا آب به سرعت از آن گذر کند.

معمولاً از دو نوع خاک با نام‌های پوسته درخت (چیپس) و خزه درشت (ماس) برای گل ارکیده استفاده می‌کنند. خزه درشت نیاز زیادی به تعویض ندارد؛ چرا که زهکشی خود را از دست نمی‌دهد. اما به یاد داشته باشید در صورتیکه از خاک پوسته درخت استفاده می‌کنید، باید سالی یک یا دو بار خاک گلدان تعویض شود؛ چراکه بافت‌های چوبی خاک به مرور زمان خرد می‌گردد و زهکشی آن از بین می‌رود.

آبیاری گل ارکیده

آبیاری گل ارکیده

آبیاری گل ارکیده در سلامت آن اهمیت بسیار زیادی دارد و برای اینکه بدانید چند وقت یکبار باید به گل ارکیده آب بدهید، در ابتدا باید نوع آن را بشناسید. پس سؤال “چند وقت یک بار به گل ارکیده آب بدهیم” کاملاً اشتباه است. تعداد دفعات آبیاری به نیاز گیاه، مقدار رطوبت هوا، جریان هوای محیط نگهداری گل، گرما، نوع خاک و… بستگی دارد.

رطوبت مورد نیاز

در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم که گل ارکیده به میزان رطوبت زیادی نیاز داشته و باید آن را در محیط مرطوب نگهداری کنید. اگر خانه شما نزدیک دریا است یا محیط زندگی شما حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد رطوبت دارد، نیازی به تامین رطوبت برای گل ارکیده نیست. اما در صورتیکه محیط زندگی شما خشک است، باید سعی کنید از روش های مختلفی رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین نمایید.

برای مثال شما می‌توانید روزانه با استفاده از یک اسپری آب پاش، بر روی بخش‌های مختلف گیاه آب بپاشید. استفاده از دستگاه بخور سرد یا سنگریزه‌هایی در داخل زیر گلدانی نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی رطوبت‌رسانی دارد.

دمای مناسب

اگر به دنبال درست‌ترین روش نگهداری گل ارکیده هستید، باید دمای مناسبی را برای این گیاه فراهم کنید. گیاه ارکیده برای رشد به دمایی بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارد. نگهداری گل ارکیده در اتاقی که دستگاه تهویه هوا دارد، ‌ایده بسیار مناسبی است.

اما به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نباید این گیاه را نزدیک دستگاه تهویه یا در مقابل باد کولر قرار دهید. علاوه بر این‌ها، به طور کلی از قرار دادن گل در نزدیکی شوفاژ و بخاری بپرهیزید. هوای خیلی گرم یا خیلی سرد به گیاه ارکیده آسیب‌های جدی می‌زند.

همچنین اجازه ندهید نور خورشید به صورت مستقیم بر روی گیاه بتابد؛ چرا که نور زیاد، گیاه و ریشه آن را خشک و پیر می‌کند. می‌توانید بر روی پنجره‌های خود پرده‌های نازکی را نصب کنید تا نور خورشید به صورت مستقیم بر روی گیاه نتابد.

جمع‌بندی

گل ارکیده یکی از گیاهان آپارتمانی است و با توجه به ظاهر زیبایی که دارد، بسیاری از افراد اقدام به خرید آن می‌کنند. روش نگهداری گل ارکیده نسبت به برخی دیگر از گیاهان متفاوت است. برای نگهداری بهتر از این گیاهان باید شرایط مناسبی را برای آن فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشد.

2.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا