آشپزی

طرز تهیه خورشت فسنجان خوشمزه، خوش رنگ و خوش طعم

خورشت فسنجان یکی از انواع خورشت ایرانی بوده که طرفداران خاص خود را دارد. این خورش، تزیین‌بخش سفره‌های مجلل ایرانی بوده که بیشتر افراد طعم ملس آن را به دیگر طعم‌ها ترجیح می‌دهند. بیایید تا در کارمادیو شما را با طرز تهیه خورشت فسنجان خوشمزه، خوش رنگ و خوش طعم آشنا کنیم.

طرز تهیه خورشت فسنجان خوشمزه، خوش رنگ و خوش طعم

طرز تهیه خورشت فسنجان

Print
Serves: 8 نفر Prep Time: Cooking Time:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 4.7/5
( 3 voted )

Ingredients

  • مواد موردنیاز برای تهیه خوشت فسنجان
  • مواد مورد نیاز فسنجان، در طعم، رنگ و عطر آن بسیار مؤثر است. در این بخش شما را با مواد خورشت فسنجان ملس آشنا می‌کنیم؛ اما در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت برای این که طعم آن را به فسنجان شیرین یا ترش تبدیل کنید، چه موادی را کم و زیاد کنید.
  • مواد لازم جهت تهیه خورشت فسنجان برای 8 نفر:
  • مغز گردوی فسنجانی: نیم کیلو
  • رب انار ملس: 2 ملاقه بزرگ
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • شکر: 1 ملاقه کوچک
  • سینه و ران مرغ: 2 کیلوگرم یا 8 تکه بزرگ
  • نمک: به مقدار لازم
  • پیاز نگینی ریز یا رنده شده: 2 عدد بزرگ
  • پودر دارچین: یک سوم قاشق چای‌خوری
  • پودر گشنیز: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل سیاه: یک سوم قاشق چای‌خوری
  • اگر ذائقه شما، فسنجان شیرین را می‌پسندد، می‌توانید شکر بیشتری به خورشت خود اضافه کنید. اگر فسنجان ترش‌مزه باب ذائقه شما است، بهتر است رب انار ترش تهیه کنید یا شکر کمتری به مواد خورشت اضافه کنید.
  • برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند، فسنجان خود را با گوشت چرخ کرده تهیه کنند. این افراد می‌توانند به جای تکه‌های مرغ از 800 گرم گوشت چرخ کرده قلقلی برای خورشت خود استفاده کنند.

Instructions

طرز تهیه خورشت فسنجان

مرحله اول: آماده کردن مرغ

این مرحله مخصوص افرادی است که از بوی زخم گوشت مرغ بیزار هستند، این گونه افراد بهتر است مرغ را یک بار داخل قابلمه آب گذاشته و روی حرارت بگذارند تا به جوش آید. به محض این‌که آب یک قُل خورد، قابلمه را از روی حرارت برداشته، آب مرغ را دور ریخته و تکه‌های مرغ را به خوبی بشویید. این گونه خورشت فسنجان شما به هیچ وجه بوی زخم مرغ نخواهد داد.

مرحله دوم: تفت دادن گردو بدون روغن

گردوی چرخ کرده را داخل یک تابه ریخته و آن را با حرارت کم تفت دهید. این کار را حدود 7 دقیقه ادامه دهید. داخل تابه لازم نیست روغن بریزید. تفت دادن گردو موجب می‌شود، روغن خود را پس بدهد. به یاد داشته باشید مغز گردویی را تهیه کنید که مخصوص خورشت فسنجان است؛ هم نسبت به گردوی معمولی دارای قیمت مناسب‌تری بوده و هم این که روغن بیشتری پس می‌دهد و خورشت شما خوشمزه خواهد شد.

مرحله سوم: تفت دادن بقیه مواد خورشت فسنجان

حالا نوبت تفت دادن پیازهای رنده شده یا نگینی کوچک است. مقداری روغن داخل تابه ریخته و پیازها را نیز اضافه کنید. بعد از این که پیازها سبک شدند و کمی تغییر رنگ دادند تکه‌های مرغ را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. بعد از این که تکه‌ای مرغ نیز تغییر رنگ محسوسی دادند، زمان اضافه کردن زردچوبه، رب گوجه و رب انار است. مواد را با یکدیگر هم بزنید تا کمی تفت داده شوند. حالا نوبت اضافه کردن نمک، شکر، پودر دارچین، فلفل سیاه و تخم گشنیز است.

مرحله چهارم: اضافه کردن آب به خورشت فسنجان

بعد از این که همه مواد تفت داده شدند، گردوی تفت داده شده را نیز به بقیه مواد اضافه کنید. حالا نوبت اضافه کردن آب برای پختن خورشت فسنجان است. به یاد داشته باشید، فسنجان برای پختن به آب خیلی زیادی احتیاج ندارد. با توجه به قابلمه متناسبی که انتخاب کرده‌اید؛ آن را تا کمتر از نیمه پر کنید، کافی است. درب قابلمه را بگذارید، زیر حرارت را زیاد کنید تا آب جوش بیاید، بعد از این که آب جوش آمد، حرارت را کم کنید تا خورشت با حرارت ملایم بپزد. حرارت زیر فسنجان اگر زیاد باشد، به گردو اجازه روغن انداختن نمی‌دهد. حرارت ملایم علاوه بر این که موجب می‌شود همه روغن گردوها سر بیاید، موجب خوش رنگ شدن خورشت نیز می‌شود.

به یاد داشته باشید اگر قصد دارید خورشت خود را با گوشت چرخ کرده قلقلی تهیه کنید، بعد از این که حدود 45 دقیقه از پخت مواد گذشت، گوشت‌های قلقلی را داخل روغن تفت داده و سپس به خورشت اضافه کنید. گوشت قلقلی را نباید از ابتدای پخت اضافه کرد، زیرا جوشیدن زیاد آن، احتمال وا رفتن گوشت قلقلی را خواهد داشت.

مرحله آخر: سرو خورشت فسنجان

بعد از گذشت یک ساعت و نیم تا دو ساعت، خورشت فسنجان شما تمام روغن خود را سر می‌اندازد و غلظت خوبی پیدا می‌کند. حالا نوبت سرو فسنجان است. ابتدا روغن سر خورشت را داخل یک کاسه کوچک بریزید. فسنجان را در ظرف مناسبی بریزید، از روغن جدا کرده داخل کاسه، روی فسنجان داخل ظرف ریخته و روی میز همراه پلوی زعفرانی سرو کنید. همراه فسنجان، سرو ماست بورانی بادمجان، سبزی خوردن و سیر ترشی لذت بخش خواهد بود.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا