آشپزی

طرز تهیه آبگوشت مجلسی، خوشمزه و رستورانی برای ۴ نفر + فوت و فن

آبگوشت از غذا های بسیار دیرینه و دلچسبی در میان غذا های ایرانی است. البته که این غذا از غذا های اشرافی و درباری محسوب می شود. آبگوشت را که نام دیگر آن دیزی است، طعم لذیذی دارد که در اکثر دیزی سرا ها می توان پیدا کرد. ما پیشنهاد می کنیم اگر خوردن این غذا را در دیزی سرا تجربه کرده اید، حتما یک بار در خانه درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

هرچند آبگوشت دارای تنوع بسیاری در پخت است و انواع زیادی دارد اما در این مقاله از سایت کارمادیو روشی را برای تهیه آبگوشت پایه و اصلی به شما خواهیم گفت که با خیال راحت در مهمانی هایتان آماده کنید. با ما همراه باشید.

آبگوشت یا دیزی

به طور سنتی آبگوشت یک غذای نانی است که معمولا به روش قدیمی حبوبات و گوشت ها را از آب آن جدا کرده و با نان های تکه تکه شده مخلوط می کنند. سپس گوشت و حبوبات را له کرده و با نان لقمه می گیرند و همراه مخلفاتی همچون سبزی و پیاز میل می کنند.

مواد مورد نیاز تهیه آب گوشت

  • 500 گرم گوشت و چربی گوسفندی
  • نصف پیمانه نخود
  • نصف پیمانه لوبیا سفید
  • 2 عدد سیب زمینی
  • 2 عدد پیاز متوسط
  • 2 عدد گوجه فرنگی
  • 2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • 1 عدد لیمو عمانی
  • ادویه ( نمک، زردچوبه، فلفل) به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت مجلسی، خوشمزه و رستورانی برای ۴ نفر

مرحله اول

بهتر است نخود و لوبیا هایی که پاک می کنید و می شویید را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. به این ترتیب نفخ آن ها از بین می رود و در پخت بهتر آن ها نیز می شود.

مرحله دوم

گوشت را به تکه های دلخواه برش دهید. به همراه یکی از پیاز ها و حبوبات داخل قابلمه بریزید. می توانید پیاز را درسته بریزید. روی آن ها آب جوشیده ای که سرد شده، بریزید روی حرارت کم بگذارید و اجاره دهید جا بیفتد. در صورت تمایل کمی زردچوبه اضافه کنید.

مرحله سوم

پس از پختن گوشت و حبوبات، کف روی گوشت را بگیرید تا آبگوشت شما شفاف تر دربیاید. پیاز هایی که درسته ریختید را نیز از قابلمه جدا کنید.

مرحله چهارم

 اگر سیب زمینی های ریزی دارید به خوبی بشویید و با پوست به آبگوشت اضافه کنید. اما اگر سیب زمینی هایتان درشت است، پوست بگیرید و بعد به همراه گوجه های شسته شده و درسته به آبگوشت بیفزایید.

مرحله پنجم

دنبه های و چربی گوشت ها را جدا کنید. یک پیاز را خورد کرده و دنبه ها و رب گوجه فرنگی را با آن روی حرارت کمی تفت دهید. مخلوط دنبه و رب گوجه فرنگی را به آبگوشت اضافه کنید. با این کار، آبگوشت حسابی روغن پس می دهد.

مرحله ششم

در آخرین مرحله پخت، نوبت اضافه کردن لیمو عمانی، نمک و فلفل است. زمان پخت آبگوشت بین 4 الی 4 ساعت و نیم است و این مقدار برای 4 نفر کافیست.

نکات، فوت و فن قابل توجه در پخت آبگوشت

نکات، فوت و فن قابل توجه در پخت آبگوشت

  1. اگر قبل از پختن گوشت، آن را کمی تفت دهید، طعم بهتری به غذای شما می دهد. همچنین می توانید حبوبات را نیز با گوشت تفت دهید تا بوی زهم آن گرفته شود.
  2. داشتن صبر و حوصله از شروط پخت بهتر آبگوشت است. باید اجازه دهید غذای شما به خوبی جا بیفتد. با این حال زودپز نیز برای افراد پر مشغله انتخاب خوبی است.
  3. اگر قصد دارید آبگوشت خود را به وسیله زودپز آماده کنید، بهتر است فقط مواد اولیه را درون زودپز بپزید و در مراحل آخر یعنی هنگام افزودن سیب زمینی و گوجه، آن ها را درون قابمه بریزید تا جا بیفتد.
  4. نوع گوشت در طعم این غذا تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچه گوشت تازه تر و ترد تر باشد، آبگوشت خوشمزه تر خواهد شد. گوشت گوسفندی مخصوصا قسمت گردن، انتخاب مناسبی است.
  5. برای چشیدن طعم اصیل آبگوشت از ظروف سنگی استفاده کنید. حتی برای سرو نیز حتما ظرف های سنگی مخصوص دیزی را امتحان کنید تا متوجه تفاوت طعم آن شوید.
  6. افزودن سیر، لیمو، زعفران، چاشنی های مختلف و سبزی های معطر بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد.
  7. برای اضافه کردن لیمو عمانی، دقت کنید که باید تلخی لیمو گرفته شود تا طعم نا خوشایندی به غذا ندهد. برای این کار می توانید لیمو را در آب جوش قرار دهید.
  8. آبگوشت را به همراه مخلفاتی همچون پیاز، سبزی ترشی و نوشیدنی ها مخصوصا دوغ میل کنید تا از خوردن آن، لذت بیشتری ببرید.

خواص آبگوشت

آبگوشت منبعی غنی از ویتامین های آ و ب است. همچنین این غذا دارای پروتئین، آهن، پتاسیم و فسفر است. که وجود این مواد معدنی باعث کاهش کلسترول خون می شود. آبگوشت به تقویت سیستم ایمنی، درمان یبوست و رفع کم خونی کمک می کند و حتی می تواند دیابت را نیز کنترل کند. خوردن این غذا بدن را در برابر عفونت ها مقاوم می کند و سدیم اضافی را دفع می کند. این غذا به قدری مغذی است که در افزایش انرژی و قوای جنسی هم تاثیر زیادی دارد.

کلام آخر

در مطلب بالا همه چیز را درمورد پخت یک آبگوشت خوب و اصیل گفتیم و از خواص آن نیز صحبت کردیم. اگر می خواهید دیگر خورشت ها را نیز با طعمی فوق العاده و با ترفند های ساده برای عزیزانتان درست کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله 10 نکته ساده و طلایی که در خوشمزه تر شدن انواع خورشت ها باید بدانید! را مطالعه کنید و از درست کردن غذا های مختلف لذت ببرید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضوان
5 ماه قبل

بسیار عالی نکتات مهم خوب توضیح دادین ممنون از زحماتتون

دکمه بازگشت به بالا