خواندنی

خواص سماق / چرا مصرف زیاد سماق توصیه شود؟

سماق که از درختچه‌ای کوهستانی به دست می‌ آید و به عنوان چاشنی جهت خوشمزه و خوشرنگ کردن برخی از غذاها مانند کوبیده از آن استفاده می‌ شود دارای خواص درمانی بسیاری است که در این مقاله از کارمادیو قصد داریم به این خواص بپردازیم.

تمام خواص درمانی سماق

همانطور که در بالا ذکر کردیم پودر سماق است میوه درختچه کوهستانی به نام سماق که از کوبیده شدن به دست می‌آید و دارای طعمی ترش است و دارای خواص زیر است.

۱. مبارزه با عفونت‌ های قارچی

تحقیقات علمی نشان می‌ دهد که پودر سماق دارای خواص ضد قارچی است و در مبارزه با آسپرژیلوس فلاووس که یکی از ویروس های مضر و باعث عفونت ریه و تنگی نفس می‌ شود بسیار مفید می‌ باشد.

۲. سماق و مبارزه با دیابت

یکی از مهم‌ترین خواص درمانی سماق درمان دیابت و چاقی است و آزمایشات نشان می‌ دهد به عنوان یک اکسیدان قوی به کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌ کند.

۳. ادرارآوری با کمک سماق

کسانی که به التهاب مثانه و مشکل دفع ادرار دچار هستند می‌ توانند از سماق برای برطرف کردن این مشکلات بهره مند شوند و موجود در کلیه‌ های خود را با کمک آن دفع کنند همچنین آب سماق یک گزینه عالی برای تسکین ناراحتی‌ های معده است.

۴. سماق و مبارزه با سرطان

مطالعات نشان می‌‌ دهد که گیاه سماق دارای خاصیت ضد سرطانی است به گونه‌ای که شما به عنوان یک عامل امید بخش جهت درمانی برای افرادی که به سرطان به خصوص سرطان پستان مبتلا هستند در نظر گرفته شده است.

۵. سماق و درمان بیماری‌های زنانه

عصاره سماق و پوست آن برای درمان بیماری‌ های زنانه مفید است. همچنین با مصرف سماق شیر مادران در دوران شیردهی افزایش یافته اختلالات قاعدگی و گرفتگی عضلات آنها نیز برطرف می‌ شود.

۶. سماق و جلوگیری از پوکی استخوان

خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالا رفتن سن بیشتر می‌ شود و معمولاً در استخوان‌ های ران گردن و ستون فقرات کمری  به وجود می‌ آید حال اگر می‌ خواهید از این بیماری در امان باشید می‌ توانید در رژیم غذایی خود سماق را بگنجانید.

۷. مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا

التهاب یک عامل در بسیاری از بیماری‌ ها شناخته شده است و سماق یکی از ادویه‌جاتی است که خاصیت ضد التهابی دارد و به مبارزه با اختلالات مختلف التهابی و نیز سرماخوردگی و آنفولانزا می انجامد.

۸. سماق و تسکین درد ماهیچه‌ها

مطالعه‌ای نشان داد که عصاره سماق می تواند به کاهش درد عضلانی در حین فعالیت هوازی در بزرگسالان کمک کند بنابراین اگر از درد ناراحتی مزمن ماهیچه رنج می‌ برید ادویه سماق را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۹. کاهش ریزش مو

سماق می‌ تواند در کاهش ریزش مو و تقویت موها موثر واقع شود زیرا دارای آنتی اکسیدان‌ های موثر در سلامت مو و پوست است.

۱۰. سماق و بیماری‌های قلبی

سماق که در طب سنتی و پزشکی به عنوان یک ماده ضد التهابی ضد باکتریایی و ضد فشار خون شناخته شده است برای مشکلات مرتبط با قلب یعنی فشار خون مشکلات مربوط به سلول‌ های قلبی و بیماری‌ های قلب عروقی مفید است.

۱۱. سماق و رفع سوء هاضمه

کاهش معده درد و تسهیل هضم غذا و افزایش ترشح صفرا از جمله خواص سماق در ارتباط با سوء هاضمه است زیرا این ادویه دارای اسیدهای آلفا هیدروکسی و فلوئیدها و تانن‌ ها است که می‌ توانند به بهبود علائم سوء هاضمه کمک کنند.

۱۲. سماق و کبد چرب

سماق حاوی آنتی اکسیدان‌ های بسیار قوی است که این آنتی اکسیدان‌ ها باعث سم زدایی کبد می‌ شوند و نیز به برطرف کردن د چرب و علائم آن کمک می‌ کند.

۱۳. سماق و سلامت دهان و دندان و جوان سازی پوست صورت

سماق دارای خواص درمانی برای دهان و دندان است و به تقویت و استحکام لثه و کاهش درد دندان کمک می‌ کند این ادویه همچنین هنگامی که به عنوان موضعی استفاده می‌ شود به عنوان پوست عمل می‌ کند و از چین و چروک‌ های صورت را جلوگیری می‌ کند.

۱۴. درمان اسهال

از خواص شناخته شده سماق درمان سریع اسهال است و می‌ توانید برای درمان اسهال آن را همراه با زرده تخم مرغ آب پز شده و مقداری گشنیز خشک شده مصرف کنید.

خواص و مضررات سماق

عوارض استفاده از سماق

ممکن است در مواردی سماق واکنش‌ های نامطلوبی در بدن ایجاد کند که در زیر این مورد می‌ پردازیم.

  • واکنش‌های آلژیکی سماق: در برخی از افراد سماق باعث واکنش‌ های آلرژیک در افراد می‌ شود همچنین کسانی که به انبه آلرژی دارند نیز به احتمال زیاد به سماق نیز آلرژی دارند زیرا هر دو از درختانی که از یک خانواده هستند به دست می‌ آیند.
  • کاهش وزن: از دیگر عوارض مصرف سماق کاهش وزن است بنابراین از خوردن روزانه آن خودداری کنید
  • تداخلات دارویی: سماق ممکن است با استاتین‌ ها که برای کاهش کلسترول و داروهای فشار خون و داروهای درمان دیابت تداخلی ایجاد کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی خواص سماق پرداختیم و عوارض احتمالی آن را نیز نام بردیم در پایان نیز میتوانید برای آشنایی با خواص شکلات‌ تلخ مقاله ۱۳ خاصیت شکلات تلخ برای سلامت را مطالعه کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا