آشپزی

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود (خوشمزه و پفکی)

فلافل یکی از خوشمزه‌ترین محبوب ترین  فست فودهایی است که  عنوان یک فست فود عربی شناخته می‌ شود و یک غذای بین‌المللی در سراسر جهان است و از دلایل محبوبیت آن قیمت بسیار ارزان سرعت پخت بالا و گیاهی بودن آن است حال اگر می‌ خواهید با طرز تهیه این فست فود خوشمزه آشنا شوید و در خانه آن را تهیه کنید این مقاله از کارمادیو را تا پایان مطالعه بفرمایید.

مواد لازم برای تهیه فلافل خانگی

جهت تهیه قرص های یک فلافل خانگی با نخود مواد زیر را نیاز دارید:

  • ۳۰۰ گرم نخود
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • تخم گشنیز یک قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره سبز یا سیاه یک قاشق
  • سیر سه حبه
  • جعفری ۵۰ گرم
  • سیب زمینی یک عدد
  • لیمو ترش یک عدد متوسط
  • ادویه فلافل یک قاشق چایخوری
  • زردچوبه و روغن و نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

مراحل تهیه فلافل خانگی

جهت تهیه فلافل مراحل زیر را پیش می‌ گیریم:

مرحله اول: خیساندن نخودها و زمان دادن به آنها

قبل از هر کاری و برای برطرف کردن نفخ حاصل از قرص‌ های فلافل ابتدا باید نخودها را خیساند و هر چقدر زمان خیساندن آنها بیشتر باشد فل خوشمزه‌تر و بهتری از آب در می‌ آید و حداقل زمان برای خیس خوردن نخود ها ۶ ساعت است و فلافلی های بازاری نخودها را بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت می‌خیسانند تا کاملاً نرم شود.

مرحله دوم: تعویض آب و خیس کردن نخود

به مدت ۲۴ ساعت نخودها را در  آب بخیسانید و برای جلوگیری از بو گرفتن آنها هر ۶ ساعت یک بار آب را عوض کنید تعویض آب باعث می‌ شود که نفخ نخود به طور کامل گرفته شود.

مرحله سوم: میکس کردن نخودها و دیگر مواد

در این مرحله نخودهای خیسانده شده را با جعفری سیر پیاز پودر تخم گشنیز سیب زمینی و زیره در میکسر یا چرخ گوشت ریخته و تا مایع فلافل به صورت یک دست درآید آن را میکس می‌ کنیم لازم به ذکر است که اضافه کردن جعفری به مواد اختیاری است.

مرحله چهارم: افزودن طعم دهنده‌ها به مایع

در این مرحله لازم است که آب لیمو ترش و دیگر طعم دهنده‌ هایی که مد نظر شما است را به مواد له شده و میکس شده اضافه کنید تا فلافل در زمان سرخ شدن از هم باز نشود.

مرحله پنجم: میکس کردن دوباره همه مواد

در این مرحله که آب لیمو ترش را همراه با مقداری نمک فلفل سیاه و ادویه‌های مخصوص فلافل و زردچوبه به ماده اضافه می‌ کنیم یک بار دیگر مایع فلافل را چرخ یا میکس می‌ کنیم تا مواد به طور یک دست با هم ترکیب شوند.

مرحله ششم: ورز دادن مایع فلافل

در این مرحله حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه مایع فلافل را با دست ورز می‌ دهیم تا کاملا منسجم و یکدست گردد نکته‌ای  در این مرحله که حائز اهمیت است اینه که مایع فلافل باید کمی شل باشد و نباید خیلی سفت گردد.

مرحله هفتم: قرار دادن مایع در یخچال

در این مرحله مایع فلافل را حدود ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار می‌ دهیم تا کاملاً منسجم گردد و اگر مقدار آن بیشتر بر نیاز ما است می‌ توانیم آن را در کیسه فریزر ریخته و در قسمت فریزر یخچال قرار دهیم.

مرحله هشتم: آماده سازی ظرف و روغن برای سرخ کردن

در این مرحله یک ظرف گود مانند شیر داغ کن را روی حرارت قرار داده و به ندازه‌ای که فلافل‌ ها روی آن شناور شوند در آن روغن می‌ ریزید.

مرحله نهم: قالب زدن و سرخ کردن فلافل

در مرحله هشتم لازم است که قالب فلافل را از مایع فلافل پر کرده و به پشت قاشق مایع را محکم فشار دهید تا در هنگام سرخ کردن از هم باز نشود سپس آن را در روغن بگذارید و سرخ کنید و نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که حرارت را زیاد نکنید زیرا روغن سوخته و سیاه می‌ شود.

مرحله دهم: گرفتن روغن اضافه فلافل‌ها

در سرخ کردن فلافل‌ ها به هیچ عنوان عجله نکنید زیرا ابتدا اطراف آنها و سپس داخلشان سرخ می‌ شود پس اجازه دهید به طور کامل و با حرارت ملایم سرخ شوند سپس آنها را روی توری فلزی یا دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافه گرفته شود.

مرحله یازدهم: سرو فلافل‌ها

پس از سرخ شدن و گرفتن روغن اضافه قرص‌ های فلافل، آنها را در ظرف مورد نظر یا در نان ساندویچ گذاشته و همراه با آنها گوجه فرنگی، گوجه خیارشور و کاهوی خرد شده میل کنید همچنین می‌ توانید برای خوشمزه‌تر شدن آن از سس انبه یا سس کچاپ استفاده نمایید.

اضافه کردن گوشت چرخ کرده به فلافل (فلافل با گوشت چرخ شده)

برای تهیه فلافل خوشمزه‌ تر و مقوی می‌ توانید حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را نیز به مواد اولیه فلافل اضافه کنید و مراحل پخت آماده سازی را به همان روش قبلی از پیش گیرید تنها لازم است لقمه‌ های فلافل به مدت زمان بیشتری در روغن سرخ شوند تا گوشت کامل پخته شود.

جمع‌بندی

در این مقاله مراحل تهیه فلافل ساده با نخود را ذکر کردیم و یکی از سس‌ های خوشمزه برای استفاده همراه با آن سس ماست و شوید است که جهت تهیه به ماست یونانی، لیمو ترش تازه، شوید تازه، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه نیاز داریم. در یکی از مقالات مرتبط یعنی طرز تهیه موچی (شیرینی ژاپنی) در خانه با ساده ترین روش است که می توانید با کلیک بر روی آن روش تهیه این شیرینی خوشمزه را فرا بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا