سبک زندگی

معجزه نوشیدن قهوه در اولین ساعات روز؛ افزایش تمرکز و انرژی

در عصر امروز نوشیدن قهوه مخصوصا در صبح بسیار رایج شده است. نوشیدن قهوه در اولین ساعات صبح برای بسیاری از افراد یک عادت لذت‌ بخش و انرژی‌ بخش است. این عادت با فواید بی نظیرش می تواند روز شما را بسیار پر انرژی تر کند. در این مقاله کارمادیو به بررسی فواید نوشیدن قهوه در ابتدای روز می ‌پردازیم و چگونگی تاثیر آن بر سلامت جسم و روحیه را بررسی خواهیم کرد.

فواید نوشیدن قهوه

افزایش انرژی

اگر به دنبال راهی هستید تا از شر خواب آلودگی  خلاص شوید و روز خود را پر از انرژی و با سر حالی شروع کنید، نوشیدن قهوه در اولین ساعات صبح می‌ تواند به افزایش انرژی و هوشیاری کمک کند. این موضوع به واسطه کافئین موجود در قهوه اتفاق می افتد که یک ماده محرک است.

کافئین با از کار انداختن گیرنده ‌های خستگی در بدن به طور موقت، باعث افزایش انرژی می شوند.

افزایش تمرکز

نوشیدن قهوه در اولین ساعات صبح باعث افزایش تمرکز و عملکرد بهتر ذهن می شود. این تاثیر از جمله خاصیت های کافئین است. تحقیقات نشان داده‌ ان تأثیرات کافئین بر افزایش توجه و تمرکز معمولاً در حدود 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف قهوه آغاز می‌ شوند و تا چند ساعت ادامه خواهد داشت.

افزایش توان جسمی

نوشیدن قهوه به افزایش توان جسمی شما برای انجام فعالیت های روزانه کمک می کند. مصرف قهوه باعث مصرف سلول‌ های چربی و در نتیجه آماده کردن بدن برای انجام فعالیت‌ های روزانه و یا ورزش می‌ شود و خستگی را به تعویق می‌ اندازد. بنابراین روز هایی که قصد انجام فعالیت‌ های شدید را دارید در اولین ساعات روز از مصرف قهوه غافل نشوید.

کمک به کاهش وزن

مصرف قهوه به صورت ناشتا در فرآیند کاهش وزن بسیار تأثیرگذار است. کافئین موجود در قهوه می‌ تواند متابولیسم را افزایش دهد و فرآیند سوزاندن چربی ‌ها را سرعت ببخشد. علاوه بر آن قهوه باعث افزایش انرژی شده و تحریک و انگیزه بیشتری برای انجام فعالیت های ورزشی ایجاد می شود که به کاهش وزن کمک می‌ کند. همچنین احساس گرسنگی را کمتر می کند و راهی بسیار خوب برای کاهش وزن و لاغری است.

مبارزه با افسردگی

مصرف قهوه علاوه بر افزایش انرژی در کاهش علائم افسردگی نیز موثر است. کافئین موجود در قهوه به عنوان یک محرک عصبی عمل کرده و تأثیرات مثبتی بر روحیه فرد خواهد داشت.

کاهش درد

قهوه در کاهش درد و خستگی بسیار موثر است. کافئین با افزایش جریان خون و کاهش التهاب‌ ها به کاهش احساس درد بسیار موثر است.

محافظت از کبد

مطالعات نشان داده‌ اند که مصرف معتدل قهوه برای سلامت کبد دارد. قهوه به کاهش خطر بیماری کبد چرب، کاهش خطر سیروز کبدی و هپاتیت بسیار کمک می کند. نوشیدن قهوه در اولین ساعات روز باعث محافظت از کبد شما خواهد شد.

مبارزه با نقرس

نوشیدن قهوه باعث کاهش خطر بروز نقرس (یک نوع التهاب مفصلی) می شود. همان طور که گفتیم قهوه حاوی ترکیباتی است که برای کاهش التهاب‌ ها مفید است. قهوه با کاهش سطح اسید اوریک در بدن که یکی از عوامل اصلی بروز نقرس است از ایجاد این بیماری جلوگیری می کند.

قهوه؛ منبع آنتی اکسیدان

قهوه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ ها می‌ باشد. آنتی اکسیدان‌ ها به محافظت از سلول‌ ها در برابر بیماری های از جمله سرطان، دیابت و مشکلات قلبی و عروقی کمک می کنند. آنتی اکسیدان‌ ها در کاهش التهابات بدن نیز بسیار موثر هستند.

نکاتی در مورد مصرف قهوه

معجزه نوشیدن قهوه در اولین ساعات روز؛ افزایش تمرکز و انرژی

1- برخی افراد قهوه را به صورت ناشتا در شروع صبح و بلافاصله پس از بیدار شدن مصرف می‌ کنند. اما این موضوع ممکن است بخاطر خالی بودن معده شما را آزار دهد یا باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. بنابراین پیشنهاد می شود قهوه را پس از صبحانه مصرف کنید تا به طور کامل از مزایای قهوه بهره‌ مند شوید.

2- اینکه قهوه را از چه منابعی تامین کنید بسیار مهم است. چرا که کیفیت و نوع قهوه در سلامتی شما و افزایش انرژی بسیار تاثیر گذار است. پس سعی کنید همیشه قهوه را از معتبرترین منابع تهیه کنید تا از کیفیت آن مطمئن باشید.

3- اگر عادت دارید قهوه تان را در کافه میل کنید، بهتر است معیارتان تنها قیمت نباشد. چرا که ممکن است کافه‌ هایی با قیمت‌ های کمتر، قهوه‌ ای با کیفیت پایین‌ تر سرو کند. در این صورت نوشیدن قهوه نه تنها مفید نخواهد بود بلکه ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.

4- با اینکه قهوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد اما زیاده ‌روی در مصرف آن به خصوص در آخرین ساعات شب باعث ایجاد مشکلات و اختلالات در خواب شود. حداکثر میزان مصرف قهوه در روز سه فنجان می باشد.

5- نوشیدن قهوه در دوران بارداری ممکن است اثرات منفی داشته باشد و توصیه نمی شود. بهتر است برای مصرف قهوه و در کل کافئین با پزشک متخصص مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله خواص قهوه در اولین ساعات روز را بررسی کردیم. شما با رعایت نکات گفته شده می‌ توانید روزی پر انرژی برای خود بسازید. مطلب مضرات قهوه خوردن در شب چیست؟ چرا نباید قبل از خواب قهوه خورد نیز در مورد قهوه به شما اطلاعات مفیدی خواهد داد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا