سبک زندگی

مزایا و معایب همیشه جوراب پوشیدن که نمیدانستید

بسیاری از افراد به دلیل سردی پاها عادت دارند که همیشه جوراب بپوشند اما برخی از افراد به پوشیدن و نپوشیدن جوراب اهمیت زیادی نمی دهند در صورتی که پوشیدن جوراب مزایای زیادی برای انسان دارد به ویژه زمانی که پاهایمان در کفش است. البته جوراب پوشیدن علاوه بر مزایا زیادی که دارد اگر در خواب پوشیده شود معایبی هم دارد که ما در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم مزایا و معایب همیشه جوراب پوشیدن را برای شما بیان کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

مزایای جوراب پوشیدن

جوراب ها با وجود اینکه عضو کوچکی از پوشش ما هستند ولی می توانند نقش پررنگی در سلامتی شما ایفا کنند.

۱- گرم و خشک نگه داشتن پاها

جوراب همانند یک لایه محافظتی عمل می کند و پوشیدن جوراب برای زمانی که می خواهید کفش بپوشید باعث می شود تا لایه بین کفی و داخل کفش ها با پاهای شما به وجود بیاید. جوراب از بوجود آمدن بوی ناخوشایند پاها و عرق کردن پاها جلوگیری می کند. جوراب پوشیدن در فصل زمستان پاها را در مقابل سرما محافظت می کند و گرم نگه می دارد و در فصل تابستان به علت رطوبت هوا و گرما استفاده از جوراب می تواند پاها را رطوبت زدایی کند و پاهای شما خشک نگه داشته شوند.

۲- پوشیدن جوراب بستر نرمی برای پاها فراهم می سازد

کسانی که پیاده روی های طولانی و روزانه دارند با پوشیدن جوراب می توانند بستر نرمی برای پاهای خود فراهم سازند بنابراین این افراد علاوه بر کفش مناسب پیاده روی باید حتما یک جوراب مناسب مثل جوراب های دارای لایه دوگانه و جوراب های دارای پد بپوشند. این جوراب ها برای استفاده روزمره نیز کاربرد دارند.

۳- کاهش علائم بیماری رینود با پوشیدن جوراب

رینود به حالتی گفته می شود که دمای دست ها و پاها در زمان پایین می آید بنابراین کسانی که دچار این بیماری هستند خواب با کیفیت و راحتی ندارند بنابراین پوشیدن جوراب در طول روز سبب می شود پاهای آنها گرم باشد چرا که پوشیدن جوراب به مرور باعث کاهش علائم بیماری رینود می شود.

۴- پوشیدن جوراب برای افرادی که به بیماری نوروپاتی مبتلا هستند بسیار مناسب است

نوروپاتی  به بیماری گفته می شود که مهم‌ترین علت آن دیابت است ودر پاها زخم و تاول به وجود می آید به همین دلیل این افراد همیشه باید جوراب سفید بپوشند تا در صورت بوجود آمدن تاول و زخم روی مچ و پاهایشان سریعا تشخیص داده شوند. بنابراین جوراب به عنوان اولین خط مراقبتی پاها شناخته می شود علاوه براین جوراب باعث می شود دما و رطوبت پاها کنترل شود.

۵- محافظت از پوست پا

یکی دیگر از دلایل جوراب پوشیدن محافظت از پوست پاها است زیرا پاهای شما ممکن‌ است در طول روز بارها و بارها روی سطوح خشن و محکم کشیده شوند به همین علت احتمال آسیب آنها زیاد است. برای فعالیت های بیرون از منزل و استفاده روزمره بهتر است جوراب هایی از جنس پلی پروپیلن، پشم و بامبو بپوشید.

مضرات همیشه جوراب پوشیدن

مضرات همیشه جوراب پوشیدن

در این قسمت ما به چند تا از مضرات همیشه جوراب پوشیدن اشاره می کنیم.

۱- افزایش دمای بدن

پوشیدن جوراب در خواب به ویژه جوراب هایی که از پارچه های غیر قابل تنفس ساخته شده اند سبب گرم شدن بیش از حد بدن و در نهایت افزایش دمای بدن در هنگام خواب می شود، پپوشیدن جوراب در خواب مانع از خواب راحت شما می شود بنابراین بهتر است در زمان خوابیدن جوراب نپوشید.

۲- خطر ابتلا به بیماری های پوستی افزایش می یابد

پوشیدن جوراب در خواب، سبب بیماری پوستی می شود دلیل این موضوع هم این است که پاهایی که همیشه در جوراب هستند نمی توانند تنفس درستی داشته باشند و در نتیجه احتمال عفونت و بوی نامطبوع پاها افزایش پیدا می کند.

۳- کاهش گردش خون

با وجود اینکه پوشیدن جوراب در خواب سبب بهبود گردش خون می شود می تواند برعکس عمل کند. چرا که اگر جوراب های شما خیلی تنگ و محدود کننده باشند سبب کاهش گردش خون می شوند یا اگر جوراب های اندازه متناسب با آنچه در روز می پوشید و همچنین جوراب های تخت گردش خون شما را کاهش می دهند.

بهترین جوراب ها برای پوشیدن

بهترین جوراب ها برای پوشیدن

در این قسمت انواع گوناگونی را با ذکر مزایای آنها به شما معرفی می کنیم.

  • جوراب نخی: اگر جز افرادی هستید که به الیاف حیوانی علاقه ای ندارید جوراب های نخی بپوشید. جوراب های نخی در از بین بین بردن رطوبت و همچنین تنفس پوست به شما کمک می کنند.
  • جوراب پشمی مرینو: پشم مرینو نسبت به پشم معمولی لطیف تر و نرم تر است‌ و می تواند گرمای بیشتری را جمع کند. این جوراب ها با الیاف ضخیم خود و حفظ گرما نیز می توانند گردش هوا را به پاهای شما بدهند. جوراب های پشمی مرینو حساسیت زا نیستند و از ایجاد بوی بد و رطوبت در پاها جلوگیری بعمل می آورند.
  • جوراب کشمیری: این جوراب ها الیاف طبیعی ظریفی دارند و متراکم بافته می شوند که تراکم آنها سبب حفظ گرمای پا می شود بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای پوشیدن در خانه هستند.

جمع بندی

پاها عضو بسیار مهم و باارزشی در بدن ما هستند که از آنها با عنوان قلب دوم یاد می شود. بنابراین پوشیدن جوراب به عنوان یک محافظ پا و یکی از مهم‌ترین کارهای روزانه است که ما باید در مورد مزایا و معایب همیشه جوراب پوشیدن و همچنین بهترین جوراب ها برای استفاده آگاه باشیم. ما در این مقاله از کارمادیو مزایا و معایب همیشه جوراب پوشیدن را برای شما بررسی کردیم امیدواریم با ارائه این مقاله بتوانیم گام مهمی در جهت سلامتی شما ببریم.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا